• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 23 مرداد 1402
کد مطلب : 199892
+
-

مطالبه بازاریان برای ساماندهی دستفروشان

شهرداری تهران عزم خود را برای ساماندهی دستفروشان جزم کرده است

درشهر
مطالبه بازاریان برای ساماندهی دستفروشان

سیدمحمد فخار-روزنامه‌نگار

 ساماندهی دستفروشان، موضوعی است که این روزها در اولویت‌های مدیریت شهری قرار گرفته است. ابتدا از دستفروشان حریم تئاتر شهر آغاز شد و پس از آن دستفروشان تجریش هم ساماندهی شدند و حالا کسبه بازار با تجمع در خیابان بهشت، خواستار جمع‌آوری دستفروشان این منطقه شهری شدند. در پی تجمع بازاریان تهران در خیابان بهشت، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: نمی‌توان حق کسانی را که بیمه، مالیات و اجاره می‌دهند، نادیده گرفت. صبح امروز گروهی از کسبه بازار تهران با حضور در این تجمع بر لزوم ساماندهی دستفروشان تأکید کردند. پرویز سروری هم در این‌باره گفت: باید برای دیگر شهروندان همچون دستفروشان نیز فکری کرد، اما نباید حق فروشندگان تضعیف شود. به‌گفته سروری، حتماً باید سخنان این فروشندگان شنیده شود و اقدامات مؤثری از سوی شهرداری تهران نسبت به حمایت از این افراد شکل بگیرد. همچنین رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران از لزوم ساماندهی دستفروشان بازار بزرگ تهران سخن گفت. به‌گفته مهدی پیرهادی، باید برای دستفروشان فکری کرد، اما نباید حق فروشندگان تضعیف شود. وی با بیان اینکه به بنده خبر دادند که تعدادی از بازاریان در اعتراض به‌ دستفروشی مغازه‌های خود را تعطیل کرده‌اند، گفت: تعدادی از این افراد مستأجر هستند و نسبت به‌ دستفروشی اعتراض دارند و از شهرداری می‌خواهیم به سخنان این فروشندگان توجه کنند.

30هزار دستفروش
بازار دستفروشی در تهران سرانجام سامان می‌گیرد و شهرداری تهران در این مسیر مصمم است. براساس آنچه پیش از این شهردار تهران اعلام کرده بود، تهران حدود 30هزار دستفروش دارد که در حال حاضر یک‌ششم آنها در بازارهای محلی فعال هستند. طی دوره اخیر شهری، شمار این بازارها افزایش دوبرابری داشته است. 9مردادماه علیرضا زاکانی در این‌باره گفت: «نزدیک به ۳۰هزار دستفروش در تهران وجود دارد که بخش عمده‌شان داخل مترو هستند و یک بخش هم در خیابان و معابر قرار دارند و ما به‌دنبال این هستیم که آنها را ساماندهی کنیم.»  هم‌اکنون ۱۰بازار ثابت و مرکز صنفی زیرنظر شرکت ساماندهی فعالیت می‌کنند و این مراکز توسط شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با هدف ساماندهی مزاحمت‌های شغلی و ایجاد فضای مناسب کسب‌وکار برای فروشندگان خرد و کوچک راه‌اندازی شده‌اند. از سویی در سال‌جاری توسعه و ارتقای خدمات بازارهای عرضه گل، مراکز خرید و فروش خودرو و بازارچه‌های ثابت و محلی با هدف ساماندهی مزاحمت‌های شغلی، حمایت از زنان‌ سرپرست خانوار و مشاغل خانگی و کوچک‌مقیاس در دستور کار قرار گرفته است. تا پایان 3ماهه اول امسال تعداد بازارهای محلی از ۳۶به ۶۱بازار رسیده و با تشریک‌مساعی شهرداری‌های مناطق و تعامل سازنده شرکت ساماندهی و شهرداری مناطق تعداد بازارهای محلی نسبت به قبل افزایش چشمگیری داشته است و اکنون با فراهم کردن بیش از ۸هزار غرفه در این بازارها، فضای عرضه کالا برای بالغ بر ۵هزار دستفروش مهیا شده است. در عین حال قرار است تعداد بازارهای محلی شهر تا پایان امسال به ۸۰بازار برسد.

مکث

تعدادی از کسبه محور 15خرداد و بازاریان روز گذشته در خیابان بهشت مقابل شورای شهر و شهرداری تهران تجمع کردند و خواستار جمع‌آوری دستفروشان محدوده بازار تهران شدند. تجمع‌کنندگان بلند فریاد می‌زدند: «زاکانی دستفروشان رو جمع کن». در راستای همین مطالبه، همشهری گفت‌وگویی با مسعود رنجبریان، مدیرعامل شرکت حریم‌بان و شهربان انجام داده است. این مقام مسئول با بیان اینکه امروز شاهد پدیده نابهنجار دستفروشی در محدوده بازار هستیم، گفت: «حدود 700تا 800دستفروش در محدوده بازار بساط‌گستری می‌کنند و با وجود پیگیری و هماهنگی از سوی شهرداری منطقه 12و شهرداری تهران هنوز در ساماندهی این موضوع موفقیت حاصل نشده است. البته حدود 2یا 3‌ماه گذشته در محدوده 15خرداد طرح جمع‌آوری دستفروشان اجرا و از بساط‌گستری دستفروشان جلوگیری شد، اما بنا بر دلایلی این رویه طی چند‌ماه کمرنگ شد و برخلاف تلاش‌های شهرداری منطقه 12و شرکت شهربان و حریم‌بان، طرح به نحو احسن اجرایی نشد و شاهد وضعیت نامناسب بازار هستیم.»

نیروی انتظامی پشتیبانی کند
رنجبریان در ادامه به ضرورت حضور نیروهای فاتب و انتظامی هم اشاره و عنوان کرد: «امروز کسبه محدوده 15خرداد و راسته‌های بازار به وضعیتی که توسط دستفروشان در این محور رقم خورده است، اعتراض دارند. خواسته‌شان جمع‌آوری دستفروشان و جلوگیری از بساط‌گستران است و در راستای همین مطالبه جلساتی با محوریت شهرداری منطقه 12برگزار و مقرر شد با پشتیبانی و کمک نیروهای فاتب و انتظامی هماهنگی‌های لازم انجام شود و موضوع دستفروشی در منطقه 12خاصه در بازار تهران را مرتفع کنیم.» به‌گفته این مقام مسئول، اکثر دستفروشان این محدوده افراد نیازمند نیستند، بلکه لیدرها و منفعت‌طلبانی هستند که از طریق دستفروشان این محدوده، درآمد نامشروع کسب می‌کنند. آنطور که رنجبریان عنوان کرده پس از جمع‌آوری دستفروشان در محور 15خرداد، جمع‌آوری و پاکسازی راسته‌های بازار تهران هم انجام می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید