• چهار شنبه 28 شهریور 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 18
یکشنبه 22 مرداد 1402
کد مطلب : 199789
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/j2Jn4
+
-

یک‌ میلیارد آب رفت؟!

دیدگاه
یک‌ میلیارد آب رفت؟!

علی اخباری ‌؛ پژوهشگر فرهنگی

این روزها بحث بر سر آزادی پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره و مبادله آن با جاسوس‌های آمریکایی بالا گرفته است. یکی از سؤالات و ابهامات مطرح‌شده این است که مقدار این پول که توسط مسئولان ایرانی 7میلیارد دلار اعلام شده بود، چه شد که به 6میلیارد دلار کاهش یافته است؟
در جواب باید گفت که: بله 7میلیارد دلار پول نفت ایران به واسطه بدعهدی آمریکا و خروج او از برجام، در کره ماند و آنها این پول را در 2بانک خودشان مسدود کردند، اما به وون، یعنی به واحد پول کره‌جنوبی. اما در آن سال، یعنی در سال2018 وون در برابر دلار ارزش بیشتری داشت و نرخ تبدیل وون به دلار1.120 بود؛ یعنی پول ما نزد بانک‌های کره به ارزش 7.840میلیارد وون مسدود شد، اما امروز واحد پول کره در مقابل دلار ریزش دارد و هر دلار معادل 1.324وون است؛ یعنی همان 7.840میلیارد وون به 5.921میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است. به همین راحتی، پول ما را دزدیدند!
اما از طرف دیگر چون دوباره ما در بانک‌های آمریکا تحریم ظالمانه هستیم، امکان پشتیبانی و گردش دلار از طرف خزانه آمریکا برای ما فراهم نیست و این مسئله باعث می‌شود که امکان نگهداری پول ایران در قطر به دلار میسر نباشد؛ بنابراین باید پول را به یورو تبدیل کنیم تا بتوانیم از خزانه یک کشور اروپایی مثل آلمان بابت گردش یورو تأیید بگیریم. در نتیجه دست ایران را تقریبا 5.409میلیارد یورو خواهد گرفت.
همانطور که می‌بینید، چندین‌بار به ما ظلم کردند:
1-تحریم ظالمانه که از ابتدا اشتباه و ناجوانمردانه گلوی مردم ایران را نشانه گرفته بود.
2- زدن زیر حرف خودشان در برجام و بلوکه کردن پول نفت فروخته‌شده  ایران
3-کاهش پیدا کردن میزان ارزش پولمان در کره به‌خاطر زمان خوردن به  مسدودی
4-عدم‌پشتیبانی از واریز پول به بانک‌های ایرانی و ناگزیر بودن ایران از انتقال پول به قطر
5-عدم‌پشتیبانی از گردش مالی دلاری در قطر و مجبور شدن ایران به تبدیل ارز به یورو و گرداندن پول در اروپا
اما هرچه هست، بالاخره با دیپلماسی فعال و مقتدر و در سایه اقتدار امنیتی ایران، آمریکا مجبور شد این پول را هرطور شده به ایران بازگرداند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید