• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 28 خرداد 1397
کد مطلب : 19972
+
-

با حفظ سمت، کارگردان

با حفظ سمت، کارگردان

348هزار و 580نفر بیشتر جمعیت ندارند. درباره مردم این کشور این جمله معروف از گری لینه‌کر گفته شده که «تعداد آتشفشان‌های ایسلند از فوتبالیست‌های آنها بیشتر است.» در سال2016 که برای اولین‌بار حضور در یورو را تجربه می‌کردند 334هزار و 252نفر جمعیت داشتند که موفقیت نسبی در آن رقابت‌ها (جدی) باعث شد در این دو سال جمعیت آنها رشد داشته باشد و نرخ رشد جمعیت این کشور منفی نشود.در ایسلند از هر 10 نفر یک نفرشان نویسنده کتاب است. بنابراین چیز عجیبی نیست که دروازه‌بان تیم ملی این کشور با حفظ سمت، دستی در فرهنگ داشته باشد. او یک کارگردان است، همان‌طور که مربی این تیم دندانپزشک است. هانس ثور هالدورسون، دروازه‌بان ایسلند مرد اول بازی مقابل آرژانتین و مسی بود و موفق شد ضربه پنالتی مسی را مهار کند.  او در سایت IMDB که به‌نوعی مرجع فیلم‌های سینمایی است پروفایل دارد. وقتی اریک کانتونا درباره شکست انگلیس از ایسلند در یورو2016 داشت تحلیل کارشناسی ارائه می‌داد و آمادگی خودش را برای هدایت تیم ملی انگلیس اعلام می‌کرد، با توجه به اینکه سینما حوزه مورد علاقه خودش هم هست به سابقه سینمایی دروازه‌بان ایسلند اشاره کرد و گفت: «اگر من مربی تیم ملی انگلیس باشم قول می‌دهم هرگز به تیمی نبازم که دروازه‌بانش کارگردان است و مربی‌اش دندانپزشک!» 
ثور به معنای رعد و برق و تندر است. هانس ثور هالدورسون تا 23سالگی در لیگ ایسلند بازی نکرده بود یعنی همان لیگی که لژیونر از فوتبال ایران -شهاب زاهدی- وارد کرده است. او کارگردان هم هست و معروف‌ترین کارش ساخت ویدیویِ قطعه Never Forget است که سال2012 نماینده ایسلند در مسابقه یوروویژن بود. وقتی می‌خواست برای فوتبال حرفه‌ای به لیگ نروژ برود، شرکت فیلمسازی که او در آن کار می‌کرد یعنی ساگافیلم تضمین کرد وقتی از نروژ برگشت، کارش را همچنان در این شرکت به‌عنوان فیلمساز داشته باشد. 
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده ‌است می‌توان به فرم، بران، ان. ئی. سی بود و (قرضی) و راندرس اشاره کرد که هیچ‌کدام تیم‌های مهمی نبودند. دروازه‌بان 34ساله 49بازی ملی دارد.او بعد از مهار ضربه پنالتی مسی گفت: «برای من به عنوان دروازه‌بان تیم ملی ایرلند، بازی کردن در اولین بازی جام جهانی و مهار پنالتی بهترین بازیکن جهان لحظه بزرگی بود.گرفتن پنالتی مسی رویایی بود که تعبیر شد؛ به خصوص اینکه باعث شد ما در راستای هدف‌مان که صعود به مرحله بعدی است خود را ثابت کرده و کیفیت ایسلند را نشان دادیم. من وظیفه خوم را انجام دادم و می‌دانستم ممکن بود با چنین موقعیتی روبه‌رو شوم. من بارها ضربات پنالتی اخیر لیونل مسی و همچنان واکنش اخیر خودم برابر ضربات پنالتی رقبا را مرور کرده بودم که سعی کردم آنها را به خاطر بسپارم و به احساس بازیکنان حریف در مورد خودم هنگام نواختن پنالتی نیز کار کنم و خوشحالم که امروز لیونل مسی این‌گونه پنالتی خود را نواخت.»
مسی هم خودش را مسئول این ناکامی معرفی کرد و گفت: «من خودم را مسئول تساوی در این بازی می‌دانم. ما می‌خواستیم با پیروزی جام را شروع کنیم چون این سه امتیاز به تیم آرامش می‌داد. حالا باید در دو بازی بعدی به پیروزی برسیم. لیاقت ما در این بازی بیشتر از تساوی بود.» هالدورسون بیشتر در کار ساخت فیلم‌های تبلیغاتی و مستند و کلیپ‌های موسیقی است. در رزومه او در سایت IMDB به سه فیلم هم اشاره شده است از جمله Hrafnhildur- heimildarmynd um kynleiðréttingu (2012), Inside a Volcano (2016) and Match of the Day: Euro 2016 (2016). یک فیلم تبلیغاتی معروف دیگر هم داشت که در یورو2016 پخش شد با نام Leynilögga. مستند داستانی او با نام A boy like her درباره پسری است به نام هالدور که از سنی به بعد حس می‌کند دختری است در بدن پسر.حالا دنیا هالدورسون را به‌عنوان یک ستاره فوتبال به یاد می‌آورد و شاید این درخشش باعث شود فیلم‌های او جدی‌تر و بیشتر دیده شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید