• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 28 خرداد 1397
کد مطلب : 19967
+
-

خریداران جادوگر

خریداران جادوگر

چند خط سفیدرنگ در پس زمینه سیاه. غیرممکن است که در این ساعت‌ها به اینستاگرام سر بزنید و با انبوهی از پست‌های کاملا مشابه روبه‌رو نشوید. این قاب اینستاگرامی که حالا مدام دست به دست می‌شود، از صفحه علی کریمی آغاز شده و به تدریج بیشتر صفحه‌ها را به تسخیر درآورده است. جادوگر در صفحه شخصی‌اش پیشنهاد داده که برای حل مشکل بزرگ گرانی و کوتاه‌شدن دست دزدها و دلال‌ها، مردم برای مدتی از خرید خودرو، طلا و همه اجناس گران‌شده دست بکشند. او همچنین درخواست کرده تا همه مخاطبان‌اش، این نوشته را به اشتراک بگذارند. کمپین‌هایی از این جنس، پیش‌تر نیز به راه افتاده‌اند اما این‌بار یک تفاوت بزرگ وجود دارد و آن، نام علی کریمی و میزان محبوبیت این چهره خاص است. او که مدتی قبل با انتقاد مستقیم‌اش از عملکرد دولت خبرساز شده بود، حالا روش دیگری را برای اعتراض برگزیده است. تعداد اسکرین‌شات‌هایی که بعد از انتشار این پست از صفحه او گرفته شده، حتی از تعداد اسکرین‌شات‌های مربوط به صدرنشینی تیم‌ملی در گروه مرگ جام‌جهانی نیز بیشتر به‌نظر می‌رسند. در کنار جماعتی که به سرعت به کمپین جادوگر ملحق شده‌اند و پیشنهاد او را به اشتراک گذاشته‌اند، چهره‌های سرشناس سینما، تلویزیون، موسیقی، شبکه‌های اجتماعی و البته ورزش به چشم می‌خورند. این کمپین البته منتقدانی هم دارد و زمزمه‌های موافق و مخالف، آن را به مهم‌ترین موضوع روز جامعه تبدیل کرده است. این، آشکارترین نما از قدرت جادویی اینترنت و شبکه‌های اجتماعی برای مطرح‌کردن دغدغه‌های اجتماعی است. 
    ورزشی‌ها به خط شدند 
تنها هنرمندان، مشغول حمایت جدی از علی کریمی نیستند. اهالی فوتبال و ورزش نیز از محبوبیت‌شان در فضای مجازی استفاده کرده‌اند تا حمایت‌شان از کمپین «نخریدن» جادوگر را به نمایش بگذارند. وریا غفوری یکی از اولین چهره‌هایی بود که این پست جنجالی را به اشتراک گذاشت. سیدمهدی رحمتی و سیدجلال حسینی به‌عنوان کاپیتان‌های استقلال و پرسپولیس نیز به این کمپین ملحق شدند. محمد انصاری پرسپولیس با اضافه کردن تصویر کنایه‌آمیز یک «کلید» این نوشته را منتشر کرده و میلاد میداوودی نیز با کریمی همراه شده است. محمد نوازی، آرش افشین، میلاد زکی‌پور، مجتبی جباری، یعقوب کریمی، مهدی قائدی، رضا شاهرودی، سوشا مکانی و مهرداد میناوند بخشی از چهره‌های شناخته‌شده فوتبال ایران هستند که از مردم درخواست کرده‌اند در یک ماه پیش رو به «نخریدن» روی بیاورند. ستاره‌های سایر رشته‌های ورزشی نیز به این جمع اضافه شده‌اند. از الله‌کرم استکی که یکی از بهترین بازیکنان هندبال تاریخ ایران است تا مجتبی عابدینی که یکی از بهترین شمشیربازان دنیا به‌شمار می‌رود و البته سعید احمدوند سرمربی تیم‌ملی تنیس ایران. 
    موج مثبت، موج منفی
بیشتر واکنش‌ها به درخواست کریمی مثبت بوده‌اند اما در این بین واکنش‌های منفی نیز به چشم می‌خورند. اولین انتقاد از ستاره سابق پرسپولیس و تیم‌ملی، به غلط املایی او در نوشتن کلمه «بذارید» مربوط می‌شود. کریمی مثل همیشه در نوشتن ایرادهایی دارد اما به هر حال منظورش را به مخاطب‌ها و مردم رسانده است. مخالفان حرکت جادوگر، چند سوال را نیز با او مطرح کرده‌اند. اینکه «نخریدن» به‌جز طلا و خودرو، مشخصا شامل کدام کالاها می‌شود؟ و البته اینکه آیا این طرح توجیه اقتصادی دارد؟  آیا کارخانه‌های دولتی با فروش‌نرفتن کالاهای‌شان متضرر می‌شوند یا فقط این گالاها را زمان بیشتری در انبار نگه می‌دارند و مدتی بعد با قیمت بیشتری به فروش می‌رسانند؟ گروهی از مخالفان، مثل همیشه به قیمت ویلای کریمی در لواسان اشاره کرده‌اند. موضوعی که انگار قرار است در هر بزنگاه، بدون هیچ دلیلی علیه کریمی مورد استفاده قرار بگیرد. بعضی‌ها نیز عقیده دارند مردم طبقه متوسط در شرایط فعلی اصلا قدرت خرید کالایی را ندارند که نخریدن‌شان، یک حرکت مدنی تلقی شود. 
    سرانجام کمپین؟
چند سال قبل، «کمپین نخریدن خودروی صفر» به‌صورت کاملا جدی در فضای مجازی شکل گرفته بود و به‌نظر رسید برای مدتی موجب ساده‌تر شدن شرایط پیش‌فروش خودرو شد اما بعد از مدتی، همه چیز به روال سابق برگشت و دوباره افزایش قیمت‌ نجومی در بازار خودرو از راه رسید. بعید به‌نظر می‌رسد قفل اقتصاد ایران، با جنبش‌های شبکه‌های اجتماعی باز شود اما نباید از یاد برد که هدف حرکاتی از این دست، صرفا برطرف‌شدن بحران‌های اقتصادی نیست. حتی اگر تمام افرادی که این پست را به اشتراک گذاشته‌اند برای یک ماه دست از خرید بردارند، باز هم مشکلات موجود حل نخواهند شد. هدف مهم‌تر این کمپین اما نمایش نارضایتی به مسئولان و مدیران ارشد است. آنها باید بدانند که مردم از وضعیت وجود راضی نیستند و حرکت جادوگر، صدای مردم را بی‌واسطه‌تر به گوش مدیران تصمیم‌ساز می‌رساند.
    تسویه‌حساب کریمی با سپیدرود
علی کریمی سرمربی فصل گذشته سپیدرود سرانجام دیروز با این باشگاه تسویه حساب کرد. در جلسه‌ای که بین او و تن‌زاده مالک باشگاه برگزار شد، کریمی یک سوم مبلغ قرارداد خود و دستیارانش را به‌صورت چک دریافت کرد و برای دو سوم باقی مانده هم چک دو ماه دیگر را از مسئولان سپیدرود گرفت. بدین ترتیب علی کریمی به‌صورت رسمی از سپیدرود جدا شد.کریمی به دلیل اینکه باشگاه از شرایط بلاتکلیفی خارج شود حاضر شد با این شرایط و دریافت چک تسویه حساب کند و باید دید درنهایت این چک‌ها پاس خواهد شد. می‌گویند قرار است این مربی راهی تیم دسته ‌اولی اکسین شود.

ستاره‌ها در کنار مردم
علی کریمی اولین ورزشکاری نیست که از چارچوب‌های معمول یک چهره ورزشی خارج شده و قصد دارد در تحولات اجتماعی و سیاسی، سهیم باشد. سال‌ها قبل «دکتر سوکراتس» برزیلی، نماد فوتبالیست‌هایی به شمار می‌روند که با نبض جامعه زندگی می‌کردند. او به سهم خودش فعالیت‌های حزبی نیز انجام می‌داد و در سخنرانی‌هایی تند و آتشین، از اعضای دولت نظامی برزیل درخواست می‌کردند که به برگزاری انتخابات آزاد در این کشور تن بدهند. آندره شوچنکو و هم‌تیمی‌هایش در دیناموکیف در دهه90 میلادی از ایده‌های دموکرات‌ها در اوکراین دفاع می‌کردند. شوا بعد از بازنشستگی نیز برای مدتی کاملا به سیاست روی آورد. اسطوره میلان جیانی ریورا سال‌ها عضو پارلمان ایتالیا بود و جرج وه‌آ افسانه‌ای به ریاست جمهوری کشور لیبریا هم رسید. سال‌ها پیش پله برزیلی نیز کمپینی به نام «قانون پله» را با هدف پاکسازی فوتبال برزیل از آلودگی‌ و تبانی به راه انداخت. همین حالا نیز لبران جیمز مخالف سرسخت سیاست‌های ترامپ است و استفن کری حاضر نمی‌شود بخشی از مهمانی ترامپ در کاخ سفید باشد. فعالیت سیاسی و اجتماعی، برای هیچ‌کدام از این چهره‌ها با هدف محبوب‌تر شدن یا ثروتمندترشدن صورت نگرفته است. چرا که همه آنها از قبل محبوب و ثروتمند بوده‌اند. این افراد تصمیم گرفته‌اند در کنار مردم بایستند و از جایگاه‌شان برای اصلاح پدیده‌های استفاده کنند که با آنها موافق نبودند.

این خبر را به اشتراک بگذارید