• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
پنج شنبه 19 مرداد 1402
کد مطلب : 199501
+
-

آشیانه‌های تاریخی فرودگاه قلعه‌مرغی به موزه پرواز تبدیل می‌شود

راه‌اندازی «موزه ملی پرواز» در بوستان ولایت

خبر
راه‌اندازی «موزه ملی پرواز» در بوستان ولایت

سال 1390بود که پادگان قلعه‌مرغی تهران به بوستان ولایت تبدیل شد تا بزرگ‌ترین پارک خاورمیانه در جنوب پایتخت شکل بگیرد. در طول این سال‌ها بخش‌های مختلفی به این بوستان افزوده شد، اما سوله یا همان آشیانه‌های پرواز پادگان تاریخی قلعه‌مرغی که در ضلع شمالی بوستان و درست چسبیده به مجموعه شهربانو قرار دارد به همان شکل و شمایل سابق خود دست نخورده باقی مانده است. آشیانه‌های پرواز فرودگاه قلعه‌مرغی که قدمت آن به سال 1301 برمی‌گردد، معرف و نماد سیر تاریخ صدساله پرواز و هوانوردی در ایران است. مرمت و بازسازی این آشیانه‌ها و مناسب‌سازی‌ فضای پیرامون آنها برای ایجاد «موزه ملی پرواز» توسط شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران در دست اقدام است تا در آینده به‌عنوان یک مجموعه فرهنگی، علمی، تفریحی و البته تاریخی مورد بهره‌برداری قرار گرفته و در اختیار عموم مردم قرار بگیرد. تیر‌ماه سال 1402 این پروژه تحویل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شده و در اختیار پیمانکار قرار گرفته است.
 محمدناظم رضوی، مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران در این رابطه به همشهری می‌گوید:«10آشیانه بزرگ پرواز در این مجموعه قرار دارد که قدمت آنها به بیش از 100سال می‌رسد. سازه‌های چوبی به این شکل در تهران و حتی کشور کم‌نظیر است و این اثر در سال 1375با شماره 1788به ثبت ملی رسیده است که این موضوع خود حکایت از میزان ارزش این آشیانه‌ها دارد. قرار است با همکاری پیمانکاران خبره مرتبط با کار مرمت و با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، این فضا به شکل مناسب و به‌صورت فنی با رعایت مولفه‌های میراث فرهنگی بازسازی شده و تبدیل به موزه صنعت هوایی شود. با اقدامات و هماهنگی‌هایی که در آینده صورت خواهد گرفت، پس از مرمت و مناسب‌سازی‌، هواپیما‌های قدیمی و اقلام مربوط به آنها به این آشیانه‌ها منتقل خواهد شد تا مردم بتوانند به‌عنوان یک موزه خوب و مجهز از این مکان بازدید کنند. در واقع اینجا به پاتوقی برای مرور و یادآوری خاطرات صنعت هوانوردی ایران در یکصد سال گذشته و همچنین دستاوردها و پیشرفت این حوزه تبدیل می‌شود و هواپیماهای مسافربری و احتمالا جنگی برای بازدید عموم مردم به نمایش در می‌آیند.»
جالب است بدانید این مجموعه علاوه بر موزه تاریخ پرواز و هوانوردی، در گام دوم به محلی برای فعالیت‌های ورزشی و تفریحی علاقه‌مندان حوزه پرواز و هوانوردی تبدیل می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید