• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 19 مرداد 1402
کد مطلب : 199472
+
-

کلاهبرداری 1300میلیارد تومانی با وعده پیش‌فروش خودرو

داخلی
کلاهبرداری 1300میلیارد تومانی با وعده پیش‌فروش خودرو

پیش‌فروش خودرو همچنان یکی از مهم‌ترین ترفندها برای کلاهبرداری است و در تازه‌ترین مورد 2هزارنفر در کرج با وعده پیش‌فروش خودرو 1300میلیارد تومان از سرمایه‌شان بر باد رفت و طعمه کلاهبرداری قرار گرفتند. به‌گزارش همشهری، از چندی قبل تعداد زیادی از شهروندان با مراجعه به دادگستری کرج اعلام کردند که طعمه یک کلاهبرداری کلان قرار گرفته‌اند. آنها مدعی بودند شرکتی با ادعای پیش‌فروش خودرو با قیمتی پایین‌تر از قیمت بازار آنها را فریب داده و دست به کلاهبرداری زده است. تحقیقات پلیس نشان می‌داد عاملان این کلاهبرداری افرادی در 4شرکت جداگانه هستند که هیچ ربطی به یکدیگر ندارند؛ اما از ترفندی شبیه به هم برای کلاهبرداری استفاده کرده‌اند. آنها در مدت کوتاهی با تبلیغات گسترده قریب به 2هزار نفر را فریب داده و حدود 1300میلیارد تومان کلاهبرداری کرده‌اند.
حسین فاضلی هریکندی، رئیس‌کل دادگستری استان البرز درباره جزئیات این پرونده گفت:‌ این شرکت‌ها از روش مشابهی برای کلاهبرداری استفاده و به متقاضیان خرید خودرو اعلام می‌کردند می‌توانند خودروی مدنظرشان را با مبالغی کمتر از بازار تهیه کنند. او ادامه داد: متهمان برای تکمیل پروژه فریب خود، ابتدا با بخشی از پول های دریافتی تعدادی خودرو از بازار آزاد تهیه و با قیمت پایین‌تر در اختیار بعضی از متقاضیان قرار می‌دادند. در مرحله بعدی تعدادی از خریداران که خودروی خود را تحویل گرفته و به سود رسیده بودند به قصد کسب سود بیشتر، با پول های به‌دست آمده تعداد بیشتری خودرو ثبت نام می‌کردند یا با تبلیغات در بین خانواده، آشنایان یا همکاران، آنها را هم برای شرکت در پیش‌خرید خودرو از این شرکت‌ها ترغیب می‌کردند. رئیس‌کل دادگستری استان البرز در ادامه گفت:‌ مدتی بعد از پرداخت پول‌ها، متهمان مدام وعده و وعید می‌دادند یا در ترفندی دیگر به خریداران می‌گفتند اگر خودرو را تحویل نگیرند می‌توانند 3‌ماه دیگر علاوه بر خودروی ثبت‌نامی، یک خودروی دیگر هم به‌صورت رایگان دریافت کنند و با این ترفند آنها را معطل می‌کردند. آنها سپس پول های دریافتی از طعمه‌هایشان را در بازار‌هایی مثل ملک، رمز ارز و سکه سرمایه‌گذاری می‌کردند.

دستگیری 33 کلاهبردار
فاضلی هریکندی درباره ادامه روند رسیدگی به این پرونده گفت:‌ اگر مشتری برای دریافت خودرو اصرار می‌کرد برای طولانی کردن مدت تحویل خودرو، یک فقره چک به قیمت روز خودرو به‌عنوان ضمانت به او می‌دادند که هیچ‌کدام از این چک‌ها نیز وصول نمی‌شد و در نهایت متهمان فراری شدند. او ادامه داد: در 4پرونده تشکیل‌شده در استان البرز، اولویت با بازگرداندن اموال مال باختگان بود و به همین دلیل بلافاصله دستورات قضایی برای شناسایی و توقیف اموال متهمان صادر شد. در این 4پرونده تاکنون حدود ۲هزار نفر طرح شکایت کرده‌اند که ارزش مالی پرونده حدود ۱۳۰۰میلیارد تومان است و ۳۳متهم نیز شناسایی و بازداشت شده‌اند و تحقیقات در این‌باره در شعبه‌های بازپرسی ۹، ۱۹، ۲۰ و ۲۲ نواحی مختلف دادسرای عمومی و انقلاب کرج ادامه دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید