• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 19 مرداد 1402
کد مطلب : 199403
+
-

طیب به روایت افخمی

«صبح اعدام» کلید خورد

سینمای ایران
طیب به روایت افخمی

سینمایی «صبح اعدام» تازه‌ترین اثر بهروز افخمی به تهیه‌کنندگی علی شیرمحمدی با پرداختی به قیام خونین ١۵خرداد سال۱۳۴۲، از ‌ ۱۷مردادماه در تهران جلوی دوربین رفت.
این فیلم که اقتباسی از گزارش مفصل یک خبرنگار از تیرباران و اعدام شهید طیب حاج‌رضایی و اسماعیل رضایی در روزنامه کیهان است، همزمان با روز خبرنگار به‌طور رسمی کلید خورد.فیلم تازه افخمی، برشی از لحظات پایانی زندگی این دو شخصیت مردمی ‌ به‌صورت ریل تایم و در فاصله زمانی ۵ تا ۶:۳۰ صبح روز اعدام است.«صبح اعدام» که در ژانر تاریخی - سیاسی معاصر ساخته ‌می‌شود، به‌صورت سیاه و سفید برای نمایش روی پرده سینما فیلمبرداری خواهد شد.این فیلم محصول مشترک سازمان سینمایی سوره و بنیاد سینمایی فارابی است.

نگاه
آخرین صحبت‌های 2 اعدامی

۲۰سال پیش نخستین بار گزارشی از تیرباران و اعدام طیب حاج‌رضایی و اسماعیل رضایی را در روزنامه کیهان خواندم که ۱۱آبان۱۳۴۲ اتفاق افتاده بود. خیلی تعجب کردم که چطور خبرنگار -که در صحنه هم حضور داشته- جرأت کرده این جزئیات را بنویسد و برایم جای سؤال بود که اصلا چطور در روزنامه کیهان این ریسک را کرده‌اند که چنین گزارشی چاپ شود. الان هم اگر به آرشیو روزنامه مراجعه کنید، آن را می‌توان خواند و متوجه می‌شوید که گزارش اعدام تا جایی که سانسور می‌توانسته تحمل کند طرفدار تیرباران شونده‌هاست. انگار از دست سردبیر دررفته یا شاید سردبیر وقت با حکومت آن زمان مشکل داشته چون در گزارش روزنامه اطلاعات چنین جزئیاتی نیست.فیلمنامه من براساس گزارش روزنامه کیهان و درواقع یک فیلم اقتباسی خواهد بود. مسئله ما در «صبح اعدام» 2 انسانی هستند که قرار است اعدام شوند و خواهیم دید که در ساعت‌های آخر چه حرف‌هایی با هم می‌زنند و به قاضی عسگر و دادستان چه می‌گویند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید