• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 27 خرداد 1397
کد مطلب : 19915
+
-

پیامک‌ها؛ همچنان بحث داغ پارلمان

بعد از وقفه دو ماهه‌ای که از هفته پیش در روند بررسی پیوستن ایران به کنوانسیون بین‌المللی تأمین مالی تروریسم ایجاد شده، حاشیه‌های جلسه یکشنبه گذشته بهارستان از طومارنویسی در نقد FATF گرفته تا ارسال پیامک‌های مکرر جمعی ناشناخته در مخالفت با پیوستن ایران به این کنوانسیون به نمایندگان همچنان داغ است و محل نقد وبررسی رسانه‌هاست. هفته گذشته علیرضا رحیمی عضو هیأت‌رئیسه مجلس گفته بود منشأ پیامک‌های تهدیدآمیز به نمایندگان از مشهد بوده‌است.

بسیج دانشجویان و طلاب قم؛ مأخذ پیامک‌ها

 در جدیدترین اعلام نظرها غلامرضا تاج‌گردون، نماینده گچساران می‌گوید: نوع پیامک FATF درخصوص سیاسی و یک مطالبه خاص به شکل خاص بود که از 2 مأخذ منتقل شد.‌‌ این پیامک‌ها بیشتر از طریق بسیج دانشجویان و طلاب ارسال می‌شد که طومار آنها هم آمده بود. او گفت: من تهدیدی از این پیامک‌ها ندیدم و بیشتر می‌توان آن را مطالبه‌ای با لحن تند عنوان کرد.

او درباره برخی اظهارنظرها مبنی بر ارسال پیامک‌ها از مشهد هم به اعتماد آنلاین تأکید می‌کند: پیامک‌ها نشان می‌دهد که جامعه نسبت به چه موضوعاتی حساس است و این امر یک پدیده اجتماعی است و نمی‌توان کاری کرد. پیامک‌های مختلفی با کدهای مختلف برای بنده ارسال می‌شد. نوع پیامک‌ها فرق می‌کرد، پیامکی که از قم ارسال می‌شد محترمانه‌تر بود و از اصفهان، شیراز و خوزستان هم پیامک‌هایی داشتم اما پیامک‌هایی که از مشهد ارسال می‌شد، تندتر بود.

پیش‌تر علیرضا رحیمی، عضو هیأت رئیسه مجلس در توییتی نوشته بود که از گزارش پیامک‌های حاوی تهدید و توهین به نمایندگان در حضور علی لاریجانی مشخص شد مرکز طراحی و سازماندهی پیامک‌ها علیه نمایندگان و مجلس (با هدف رد لایحه مقابله با تأمین مالی تروریسم) شهر مشهد بوده است. حلقه اولترا افراطی که از کره‌شمالی برای ایران تصور بیشتری ندارند.

نمایندگان را تهدید به مرگ می‌کردند

محمد محمودی شاه‌نشین، نماینده شهریار، عضو فراکسیون امید نیز درباره پیامک‌های تهدیدآمیز برای عدم‌تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با تأمین مالی تروریسم به ایلنا می‌گوید: یک یا 2پیامک برای نمایندگان ارسال نشده است؛ بنده بیش از 250یا 300پیامک دریافت کردم و پیامک‌های ارسال شده با کد مشهد بیش از سایر کدها بود. در هفته‌های اول با مهربانی و محبت پیام می‌دادند مبنی بر اینکه عدم‌تصویب قوانین مرتبط با FATF همراهی با شهداست. هفته دوم با کمی تهدید عنوان می‌شد که آخرت‌تان را می‌بازید و استقلال و آزادی کشور مطرح است. اما روزهای آخر پیام می‌دادند که اگر مردید چطور می‌خواهید جواب خدا را بدهید!

او ادامه می‌دهد: بخشی از این پیامک‌ها قطعا سازماندهی شده است و گروه‌های همگن و همسو هستند اما بخشی از پیامک‌ها هم فردی است. برخی پیامک‌ها تکرار یک حدیث است که مشخص است سازماندهی شده است.

1000پیامک با فرمتی یکسان

محمدجواد جمالی، عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی هم در این‌باره به ایلنا خبرداده که چون من عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه بودم، بالای 1000پیامک دریافتی داشتم که تقریبا هم فرمتی یکسان داشت.

او با تأکید بر اینکه این سبک برخورد در ‌شأن نمایندگان نیست، می‌گوید: تهدیداتی که به ما روا می‌داشتند، بیشتر در موضوع تهدیدات عاطفی بود؛ تهدیداتی مثل اینکه خدا از سرتان نمی‌گذرد. هیچ تهدیدی به ضرب و شتم در پیامک‌ها وجود نداشت، به علاوه در متن پیامک‌ها توهین یا ناسزا هم وجود نداشت.

در همان جلسه علنی یکشنبه گذشته موج واکنش نمایندگان به پیامک‌ها و متن تهدیدآمیز آنها سبب شد تا علی لاریجانی رئیس مجلس وعده ورود هیأت رئیسه به ماجرا را بدهد. حال باید منتظر ماند و دید که گزارش هیأت رئیسه در این‌باره به افشاگری جدیدی درباره ورود گروه‌های خودسر به مباحث سیاسی – اجتماعی منجر خواهد شد یا اهرم فشار آنها مجلس را نیز از ورود به پیگیری ماجرا باز می‌دارد؟

این خبر را به اشتراک بگذارید