• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 16 مرداد 1402
کد مطلب : 199050
+
-

خشکی ۲۶درصدی تالاب شادگان

رئیس اداره احیای تالاب‌های اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست خوزستان با اشاره به خشکی ۲۶درصدی تالاب شادگان، گفت: امسال تبخیر آب در تالاب‌ها نسبت به سال‌های قبل بیشتر است و برآورد شده که ماهانه بین ۱۳تا۳۰ سانتیمتر از عمق تالاب‌های خوزستان تبخیر می‌شوند و از بین می‌روند.
موسی مدحجی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: رواناب‌ها و بارش‌های حوضه‌های آبریز نیز بر میزان آبگیری تالاب‌ها اثر می‌گذارند. در زمستان سال قبل یعنی در سال‌آبی۱۴۰2–۱۴۰1(از مهرماه۱۴۰۱ تا شهریورماه۱۴۰۲) بارش‌های خوبی در حوضه‌های آبی کارون و داشتیم؛ هر چند هر سال بیشترین میزان آب تالاب‌ها با تبخیر در فصل تابستان از دست می‌رفت، اما در حال حاضر شرایط آبی تالاب شادگان در مقایسه با 2سال اخیر بهتر است.رئیس اداره احیای تالاب‌های اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست خوزستان گفت: البته امسال تبخیر آب در تالاب‌ها نسبت به سال‌های قبل بسیار بیشتر است و برآورد شده که ماهانه بین ۱۳ تا ۳۰سانتیمتر از عمق تالاب‌های خوزستان، تبخیر می‌شوند و از بین می‌روند؛ بنابراین جاهایی از تالاب‌ها که حدود یک مترمربع عمق دارند، قاعدتا در فصل تابستان کلا از بین می‌روند و اکنون این اتفاق در تالاب‌های خوزستان رخ داده است. تالاب بین‌المللی شادگان 3تیپ آبی شور، لب شور و شیرین و محدوده‌ای به نام هور منصوره دارد که منبع آب آن از جای دیگری تامین می‌شود. شرایط آبی در قسمت شور تالاب، تابع جزر و مد دریا و خوریات و بخش جنوبی تالاب است. در بخش لب شور نیز با توجه به گرما و تبخیر بالای آب، محدوده‌های کم‌آب یا دارای یک مترمربع عمق، بیشتر تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند و نخستین نقاطی که خشک می‌شوند، محدوده‌های لب شور هستند؛ بنابراین قسمت‌های جنوبی یا مرکزی تالاب که لب شور هستند، نخستین قسمت‌هایی‌اند که خشک می‌شوند. براساس تصاویر ماهواره‌ای حدود ۷۴درصد تالاب شادگان آبدار و نمدار است؛ یعنی اکنون ۲۶درصد تالاب شادگان خشک است. در حال حاضر آمار براساس ۳۱ تیرماه محاسبه شده است، اما باید توجه شود که شرایط تبخیر و کاهش سطح آب تالاب به‌شدت در حال افزایش است و تقریبا این روند از تیرماه تا مردادماه، دوبرابر شده است. با توجه به اینکه در زمستان سال گذشته آب بیشتری وارد تالاب شده، پیامدهای تبخیر و کاهش سطح آب دیرتر خود را نشان داده است، اما قطعا شرایط تالاب در ماه‌های تابستان حادتر خواهد شد.
وی ادامه داد: به اعلام وزارت نیرو در ۹‌ماه سال آبی از مهرماه گذشته تا خردادماه جاری، ‌1میلیارد و ۵۰۰‌میلیون مترمکعب حقابه تالاب  تامین شده؛ این در حالی است که باید این ارقام دقیق بررسی شود؛ چون  میزان آب مصرف شده و تبخیر شده ‌ حقابه نیست.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید