• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 15 مرداد 1402
کد مطلب : 199037
+
-

شلیک به محبوبیت عمران خان

عمران خان، نخست‌وزیر پیشین پاکستان از سوی پلیس این کشور بازداشت شد. بازداشت نخست‌وزیر سابق پاکستان پس از آن صورت گرفت که او به 3 سال حبس در پرونده قضایی ناشی از «فروش هدایای دریافتی» دولتی محکوم شد. براساس گزارش رویترز، برمبنای رأی دادگاه، عمران خان در 4 سال و نیم حضور خود در قدرت، هدایایی به ارزش حدود ۶۳۵هزار دلار دریافت کرده و آنها را «فروخته» است. دادگاه فروش این اموال را دولتی و غیرقانونی اعلام کرده، هرچند عمران خان این هدایا را در جریان سفرها به خارج و دیدارهای خارجی خود دریافت کرده بود.
براساس اعلام فرمانده پلیس لاهور، عمران خان به اسلام‌آباد انتقال داده شده است. حزب «تحریک انصاف پاکستان» که به «پی‌تی‌آی» معروف است و عمران خان رهبری آن را برعهده دارد، در واکنش به بازداشت او اعلام کرد که عمران خان در شرایطی دستگیر شد که درخواست دیگری به دادگاه عالی برای بازنگری در حکم نخست‌وزیر سابق پاکستان ارائه شده بود و قرار بود این درخواست مورد بررسی قرار گیرد.
بازداشت عمران خان در حالی صورت گرفته که او خود را برای ورود به صحنه انتخابات پارلمانی این کشور آماده کرده بود. عمران خان خود را بی‌گناه دانسته و اتهامات مطرح شده علیه خود را سیاسی و توطئه مخالفانش می‌داند. عمران خان در ویدئویی که از قبل ضبط شده بود، از طرفدارانش خواسته بود دست به اعتراض مسالمت‌آمیز بزنند و در خانه‌هایشان ساکت ننشینند. نخست‌وزیر پیشین پاکستان به تازگی در گفت‌وگویی با بی‌بی‌سی گفته بود که ارتش از بیم پیروزی حزب او، به‌دنبال بازداشت اوست. عمران خان پیش‌تر نیز در زمان برکناری از نخست‌وزیری، ارتش را به کودتا علیه خود متهم کرده بود. جدال‌های لفظی عمران خان با نظامیان آن‌قدر بالا گرفته که حتی برخی ناظران سیاسی دلیل اصلی فشارها بر عمران خان را ضدیت او با فرماندهان ارشد ارتش پاکستان می‌دانند. ارتش پاکستان همیشه نقش حیاتی در این کشور داشته و بازیگر تعیین‌کننده پشت صحنه بوده است، هرچند فرماندهان ارتش همواره مداخله در امور سیاسی را انکار می‌کنند. با این حال صرف‌نظر از اتهامات مطرح شده علیه عمران خان، او حامیان پروپا قرصی در پاکستان به‌ویژه در 2 ایالت پنجاب و خیبرپختونخوا دارد. حزب عمران خان در ایالت خیبرپختونخوا به تنهایی اکثریت پارلمانی را طی 5سال گذشته تاکنون در دست داشته است. این دومین بار در کمتر از 3‌ماه گذشته است که عمران خان بازداشت می‌شود. در اواخر اردیبهشت‌ماه امسال نیز خان با حکم دادگاه اسلام‌آباد توسط آژانس ضد‌فساد پاکستان بازداشت شد و یک روز بعد دادگاه عالی پاکستان بازداشت «عمران خان» را غیرقانونی اعلام و او را آزاد کرد. بازداشت قبلی عمران خان در اردیبهشت‌ماه با اعتراضات گسترده هواداران او همراه شد که در نتیجه این اعتراضات، دست‌کم 4نفر کشته و بیش از هزار نفر دیگر نیز بازداشت شدند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید