• پنج شنبه 25 مرداد 1403
  • الْخَمِيس 9 صفر 1446
  • 2024 Aug 15
یکشنبه 15 مرداد 1402
کد مطلب : 199015
+
-

سونامی سرقت خودرو از کانادا تا اروپا

با افزایش هزینه‌های زندگی، نرخ سرقت خودرو از کانادا و آمریکا گرفته تا اروپا به‌طور چشمگیری افزایش یافته است

گزارش
سونامی سرقت خودرو از کانادا تا اروپا

بهاره محبی-روزنامه‌نگار

«یک خودرو در هر 6دقیقه»؛ این رقم میانگین سرقت خودرو در کاناداست؛ کشوری که آمارهای جرم و جنایت در آن صعودی است. روزنامه «گلوب‌اند میل» نوشته که نرخ سرقت خودرو در ایالت آنتاریو و کبک 50درصد افزایش یافته است. این رقم در ایالت آلبرتا 18درصد اعلام شده است. همچنین سازمان غیرانتفاعی Équité که در زمینه تحقیقات مربوط به تقلب احتمالی در قراردادهای بیمه فعالیت دارد نیز گزارش داده که صنعت بیمه در سال 2022بیش از یک میلیارد دلار از محل خسارت‌های ناشی از سرقت دچار ضرر و زیان شده است. این رقم در سال 2021میلادی نزدیک به 700میلیون دلار بوده است. اما چه عاملی باعث افزایش آمار سرقت‌های خودرو شده است؟

ترانسفر خودروهای سرقتی از 2 بندر کانادا
روزنامه «گلوب‌اند میل» نوشته: سرقت خودرو و فروش دوباره آنها در بازارهای محلی در گذشته نیز مرسوم بوده است. اما آنچه نگرانی مقام‌های کانادایی را برانگیخته، تشدید جرائم سازمان یافته در این حوزه است. بنابراین گزارش، کانادا در حال تبدیل‌شدن به قطب سازمان‌های خلافکاری است که اصلی‌ترین هدف آنان سرقت خودرو و خروج آنها از خاک کاناداست. بنادر مونترال و هالیفکس 2مبدا اصلی هستند که سارقان خودروهای سرقت شده را با کانتینرها از این کشور خارج می‌کنند به‌وی‍ژه که این مناطق، آبراه‌های بزرگی دارد و این حمل‌ونقل اغلب به سهولت انجام می‌شود.
گفته شده خودروهای سرقت‌شده اغلب به اروپا صادر می‌شوند؛ البته پلیس بین‌الملل (اینترپل) اعلام کرده که رد برخی ازاین خودروها را در آمریکای شمالی، آفریقا و استرالیا نیز گرفته است. به‌گزارش «گلوب‌اند میل»، خودروهای سرقتی با برخی از قطعات آ‌نها توسط سازمان‌های جنایی بین‌المللی خریداری می‌شود.‌تری اوبراین مدیر اجرایی سازمان Équité می‌گوید که درآمد حاصل از فروش خودروهای سرقت‌شده اغلب برای تامین مالی قاچاق موادمخدر، تجارت اسلحه، قاچاق انسان و تروریسم بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این انجمن که هر ساله فهرستی از نوع خودروهای سرقت شده را منتشر می‌کند اعلام کرده که در سال 2022میلادی هوندا CR-V و لکسوس RX در صدر فهرست خودروهای سرقت شده قرار دارند.

افزایش آمار جرائم در کانادا
اما این تنها آمار سرقت خودرو نیست که در کانادا جهش قابل توجهی داشته است. شاخص‌های شدت جرم (CSI) در این کشور حاکی از آن است که در سال 2022میلادی برای دومین سال متوالی آمار جرائم‌ به‌طور کلی 4درصد افزایش یافته که بالاترین سطح از سال 2007میلادی تاکنون بوده است. در این گزارش البته مطرح شده که یکی از دلایل افزایش این آمار می‌تواند پایان محدودیت‌های تردد مربوط به همه‌گیری ویروس کرونا باشد. تا پیش از همه‌گیری کرونا و پایین آمدن نسبی آمار جرائم به‌دلیل محدودیت‌های سختگیرانه کرونایی، آمار جرائم در کانادا برای 5 سال متمادی صعودی بود. شاخص جرائم خشن نیز در سال 2022میلادی نسبت به سال پیش از آن (2021میلادی) 5درصد افزایش یافته است.
 بنابراین گزارش، سرقت مسلحانه به‌طور کلی 15درصد، اخاذی 39درصد، قتل 8درصد و تعرض جنسی3درصد افزایش یافته است. در بخش جرائم غیرخشن نیز در سال 2022میلادی در کانادا، آمار سرقت وسایل نقلیه 24درصد، ورود به عنف 4درصد، سرقت‌های خرد (5هزار دلار یا کمتر) 10درصد، دزدی از فروشگاه‌ها (5هزار دلار یا کمتر) 31درصد و کلاهبرداری 7درصد افزایش یافته است.
 وب‌سایت calibercommunications.ca با اشاره به ارتباط میان افزایش نرخ تورم و هزینه‌های زندگی در کانادا با بالا رفتن نرخ جرائم در این کشور نوشته است که «بر کسی پوشیده نیست که تورم فعلی باعث افزایش قابل توجه هزینه زندگی کانادایی‌ها شده که به نوبه‌خود باعث بالا رفتن سرسام‌آور نرخ جرائم ازجمله سرقت در سراسر کشور شده است.»

ثبت بدترین رکوردهای سرقت خودرو در اروپا
علاوه بر کانادا، کشورهای اروپایی نیز با چالش افزایش شمار خودروهای سرقت‌ شده روبه‌رو هستند. وب‌سایت «یورو ویکلی» چندی پیش گزارش داده که کشورهایی که بدترین رکورد را در سرقت خودرو دارند در اروپا قرار دارند. در این گزارش اشاره شده که ایتالیا با میانگین 276سرقت در هر 100هزار نفر در سال، بالاترین نرخ سرقت خودرو را در اروپا دارد؛ این رقم در فرانسه 261سرقت در هر 100هزار نفر، در انگلیس 153سرقت و در اسپانیا 79سرقت اعلام شده است. یورو ویکلی نوشته است که «وقتی پای آمارهای روزانه سرقت خودرو نسبت به جمعیت کشورها در میان باشد، فرانسه در صدر قرار می‌گیرد. بنابر آمارهای اعلام شده روزانه 474سرقت خودرو در این کشور گزارش می‎شود؛‌ به‌عبارت دیگر به‌طور میانگین 20خودرو در هر ساعت و 3خودرو در هر دقیقه. ایتالیا با 455سرقت خودرو در روز در جایگاه دوم و انگلیس با 272سرقت خودروی گزارش شده در رده سوم قرار دارد.
در آمریکا نیز آمار خودروهای سرقت‌شده صعودی است. سی‌بی‌اس نیوز گزارش داده که در سال 2022بیش از یک میلیون خودرو در آمریکا ربوده شده که بالاترین رقم از سال 2008میلادی تاکنون بوده است. در این گزارش اعلام شده که در آمریکا در هر دقیقه 2خودرو ربوده می‌شود، خودروهایی که به نوشته سی‌بی‌اس اغلب به خارج از آمریکا قاچاق شده و در برخی موارد در روز روشن و در برابر دیدگان مقام‌های گمرک و حفاظت مرزی آمریکا (CBP) از طریق بنادر بزرگ از این کشور خارج می‌شوند. شورولت پیکاپ، فورد و هیوندای سیویک در صدر فهرست خودروهای ربوده شده در آمریکا قرار دارند.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید