• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 15 مرداد 1402
کد مطلب : 199031
+
-

بی احتیاطی؛ متهم اصلی حادثه پله برقی

حادثه‌ای جمعه 13مرداد در پل مکانیزه محله تختی (منطقه16) رخ داد؛ کودک اتباع 9ساله روی پله‌های پل مشغول بازیگوشی بود که گویا در مسیر پایین رو به‌صورت نشسته حرکت می‌کرد که ناگهان در انتهای پله انگشتانش وارد دندانه‌های پایانی پله شده و دچار سانحه می‌شود. پس از این حادثه عده‌ای تلاش کردند با روایت‌های متفاوت اتهامات اصلی را متوجه مدیریت شهری کنند اما سازمان زیباسازی ضمن ابراز همدردی با خانواده کودک آسیب دیده، بلافاصله با انتشار اطلاعیه اقدام به تشریح اصل ماجرا کرد.
در اطلاعیه سازمان زیباسازی شهر تهران عنوان شده که پس از درگیرشدن انگشتان دست کودک با دنده‌های پله بلافاصله مکانیزم ایمنی صفحه کامپلیت درگیر شده و فرمان خاموش‌شدن پله‌برقی صادر شده است.
همچنین مطابق با استاندارد  EN115 استفاده کودکان از پله‌برقی باید با دردست‌داشتن دست والدین صورت پذیرد که بر همین راستا علائم هشدار مربوطه در کلیه پله‌برقی‌های سطح شهر نصب شده است.
مدار فرمان پله‌برقی مذکور دارای کارکرد مناسب بوده که مطابق گزارش افسر ایمنی که طی هفته جاری و ۳روز قبل از حادثه بازدید شده تمام اجزای ایمنی دارای عملکرد مناسب بوده و شانه‌های صفحه کامپ به‌صورت سالم بوده که بازدید صورت گرفته توسط کارشناسان ایمنی گواه همین موضوع است.
براین اساس حادثه پله‌برقی به‌وجود آمده در پل عابر مکانیزه تختی، بر اثر بی‌احتیاطی کودک و والدین آن به‌دلیل نشستن کودک روی پله‌برقی و بی‌توجهی به علائم هشدار‌دهنده بوده است. این در حالی است که درصورتی که سیستم ایمنی خاموشی پله‌برقی به موقع فعال نمی‌شد، ممکن بود حادثه دلخراش‌تری پیش می‌آمد.
جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران هم در پی این حادثه در راستای شفاف‌سازی‌ گفت: «براساس مستندات بازدید دوره‌ای از پله صورت گرفته و ضمن اینکه جزو پله‌برقی‌های هوشمند است که نیاز به قطع کردن دستی ندارد. به همین دلیل هم به محض اینکه این اتفاق افتاده، خود دستگاه قطع شده است.» او در توصیه به شهروندان تأکید کرد: «والدین هنگام استفاده از پله‌برقی اگر فرزند خردسال دارند باید مراقبت بیشتری کنند تا از وقوع حوادث تلخ و ناگوار پیشگیری شود.» به‌گفته ملکی به درخواست سازمان زیباسازی عملیات بهره‌برداری از این پله‌برقی متوقف شده است تا کاملاً کار کارشناسی انجام شود. مطمئن باشید بررسی‌های کارشناسی انجام خواهد شد و چنانچه ثابت شود هر شخص و یا مجموعه‌ای کوتاهی کرده حتما برخوردهای لازم صورت می‌گیرد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید