• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 14 مرداد 1402
کد مطلب : 198914
+
-

آیه این روزها

نگاه
آیه این روزها

حسین کاظم‌زاده؛ پژوهشگر دین و اندیشه

وَأَطیعُوا اللَّهَ وَرَسولَهُ وَلا تَنازَعوا فَتَفشَلوا وَتَذهَبَ ریحُکُم وَاصبِروا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصّابِرینَ
و (فرمان) خدا و پیامبرش را اطاعت نمایید! و نزاع (و کشمکش) نکنید، تا سست نشوید، و قدرت (و شوکت) شما از میان نرود! و صبر و استقامت کنید که خداوند با استقامت کنندگان است!(سوره مبارکه الأنفال آیه ۴۶)
آیه کریمه فوق چند شرط را برای تعالی جامعه، خطرناک می‌داند و سبب ضعیف شدن و افت شوکت و عزت هر جامعه‌ای می‌شمارد:
1- سرپیچی از دستورات الهی
2- تضعیف حکومت الهی(کلمه رسول به جنبه حکومتی ایشان دلالت دارد.)
3- تنازع و اختلاف میان مردم
4- عدم‌صبر و مقاومت در جامعه
راهبرد امروز کشور و تأکیدات مکرر رهبر  معظم انقلاب، دقیقا در همین چارچوب معنا می‌شود و تلاش دشمن هم در تحقق همین 4بند جامه‌عمل می‌پوشد.
دشمنان در ماجرای یک‌سال اخیر حجاب دقیقا این ابعاد را با هم پیش می‌برند:
1- دستور قطعی و واضح خدا راجع به حکم حجاب را مسخره کردند، کوچک شمردند، کوتاهی کردند و.... اما در مقابل، مردم و برخی مسئولان محکم ایستادند و از حکم الهی کوتاه نیامدند.(اطیعوا‌الله)
2- تلاش حداکثری کردند برای تضعیف اقتدار حاکمیت. همان جریان مقابل احکام الهی، حالا مسئله‌اش، نظام اسلامی و قانون و نهادهای مرتبط با آن است. دولت باید بی‌عرضه  نشان داده شود، دست پلیس باید بسته باشد، مجلس بی‌اعتبار شود و... .
3- در بستر 2راهبرد فوق، سراغ مردم آمدند و انداختن مردم به جان هم را پروژه خود قرار دادند. می‌دانستند که گام و بعد سوم برای پیشبرد اهداف کثیف‌شان، درگیری بین خود مردم است؛ حادثه نارنجستان شیراز را در این چارچوب باید تحلیل کرد.
آیه فوق به روشنی، اختلاف میان مردم را سبب از بین رفتن قدرت جامعه می‌شمارد. به همین جهت است که همین درگیری‌های محدود را ضریب می‌دهند و با فرا روایت دوقطبی‌سازی‌ میان مذهبی‌ها و غیرمذهبی‌ها، سعی در از بین بردن وحدت و همدلی بین مردم دارند. این مطلب، زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که بدانیم اصلی‌ترین سرمایه جامعه دینی و مقاوم‌ترین مانع برای عملی‌شدن نقشه‌های دشمن، وحدت ملی است؛ وحدت ملی‌ای که در سایه عمل به احکام الهی و تقویت حاکمیت اسلامی رقم می‌خورد و راهی دیگر برای آن متصور نیست.
4- بدانیم این مسیر مملو از موانع و دشمنی‌هاست و باید صبوری کرد، کم نیاورد و کوتاه نیامد...
راه روشن است. ایستادگی و مقاومت، شرط عملی شدن همه مراحل قبلی است.(واصبروا)
اگر در جامعه‌ای این ۴عنصر وجود داشت یعنی اهتمام به دستورات الهی، تقویت بعد حاکمیت در جامعه، همدلی میان آحاد مردم و صبر و ایستادگی در راه تحقق آرمان‌های جامعه، بی‌شک کامیاب خواهد شد.
اگر از حکم خود دست برداشتیم یا به بهانه خوشایند اقلیتی، حساسیت‌مان به این فریضه الهی، کم شد، خطا رفتیم.
اگر با محاسبات غلط و در فشار رسانه‌ای دشمن، جلوی ظهور اقتدار قانون و حاکمیت را گرفتیم، زمینه را برای دوقطبی‌های اجتماعی، فراهم کرده‌ایم.
البته در روش‌های اعمال اقتدار و قانون‌گرایی باید به‌دنبال شیوه‌هایی رفت که خروجی‌اش، تنازع و اختلاف میان مردم نشود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید