• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
شنبه 14 مرداد 1402
کد مطلب : 198814
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/zmYOy
+
-

سلام همسایه!

فوتبال ایران شاهد موج جدید و بزرگی از حض00ور بازیکنان عراق00ی در کشور است؛ این اتفاق چرا و چگونه رخ داد؟

تیتر یک
سلام همسایه!

 در حالی که آخرین روزهای فصل نقل‌وانتقالات تابستانی در حال سپری شدن است و روزشماری برای آغاز لیگ برتر ایران شروع شده، هجوم کم‌سابقه بازیکنان عراقی به لیگ ایران یکی از جالب‌ترین اتفاقات روزهای پایانی نقل‌وانتقالات را رقم زده است. تیم‌های ایرانی در آخرین گام برای بستن لیست خودشان، ناگهان به بازیکنان عراقی علاقه‌مند شده‌اند و نزدیک به 10 بازیکن از این کشور به‌طور همزمان پای قرارداد با باشگاه‌های ایرانی را امضا کرده‌اند. بیشترین نقش را در این اتفاق باشگاه نفت آبادان ایفا کرده که تا این لحظه با 4بازیکن عراقی قرارداد امضا کرده است. آبادانی‌ها به تنهایی باعث شده‌اند تعداد عراقی‌های حاضر در لیگ ایران از همیشه بیشتر شود و رکورد جدیدی در این زمینه به ثبت برسد. به موازات این اتفاق، باشگاه استقلال هم کاپیتان تیم ملی امید عراق را به خدمت گرفت و نساجی و مس رفسنجان نیز از قافله عقب نماندند و نقش خودشان را در عراقی کردن لیگ برتر ایران ایفا کردند.

   گذشته؛ چند ستاره و 2آقای گل
عبدالوهاب ابوالهیل، عماد رضا، مهند مهدی النداوی، احمد کاظم، کرار جاسم و... را می‌توان قدیمی‌ترین بازیکنان عراقی حاضر در لیگ ایران دانست. عبدالوهاب ابوالهیل 7سال در لیگ ایران حضور داشت و در تیم‌های استقلال اهواز و سپاهان اصفهان بازی کرد. احمد کاظم هم مدافعی بود که سال83 به پاس تهران پیوست و چند سالی در این تیم و استقلال اهواز بازی کرد. نور صبری، گلر ملی‌پوش عراقی‌ها مدتی در دروازه مس کرمان حضور داشت و کرار جاسم هافبک تکنیکی این کشور هم سال‌ها برای خودش  در نیمی از تیم‌های ایرانی چرخید. از این بین، مهند مهدی و عماد رضا 2مهاجمی بودند که موفق به آقای گلی در لیگ ایران هم شدند. مهند مهدی با پیراهن نفت آبادان در سال1379 آقای گل لیگ آزادگان شد و عماد رضا در سال1389 آقای گلی لیگ برتر ایران را از آن خودش کرد. او در آن فصل 19گل زد و همراه با سپاهان قهرمان لیگ نهم شد.

   عراقی‌های استقلال؛ از کرار تا منتظر
تیم استقلال که در روزهای اخیر با منتظر محمد قرارداد بسته است، در تاریخ خودش 3بازیکن عراقی داشته و کاپیتان فعلی امیدهای عراق چهارمین عراقی این تیم محسوب می‌شود. کرار جاسم، هوار ملامحمد و طارق همام 3بازیکن قبلی استقلال بودند که می‌توان کرار جاسم را موفق‌ترین آنها دانست. کرار در لیگ یازدهم (91-90) در استقلال شاگرد پرویز مظلومی بود اما به‌دلیل درگیری با مجتبی جباری حضورش در جمع آبی‌ها نیمه‌کاره ماند و بعد از 8بازی مجبور به ترک این تیم شد. اما در لیگ چهاردهم (94-93) امیر قلعه‌نویی دوباره این بازیکن را به استقلال آورد و این بار جاسم 29بازی انجام داد و 3گل هم برای آبی‌ها زد. هوار ملامحمد سال90 در حالی به استقلال پیوست که سابقه بازی در پرسپولیس را هم داشت. طارق همام نیز آخرین بازیکن عراقی استقلال بود که در لیگ هجدهم (98-97) زیر نظر وینفرد شفر برای استقلال بازی کرد. حضور طارق در استقلال، همزمان با حضور بشار رسن در پرسپولیس بود و این 2هافبک عراقی در خط میانی سرخابی‌ها تقابل‌های جالبی با یکدیگر داشتند. منتظر محمد که به عنوان چهارمین عراقی تاریخ استقلال به این تیم پیوسته 22ساله است و سابقه بازی در تیم‌های الکهربا، الکرخ، الزورا و نیروی هوایی عراق را دارد. او در برهه‌ای کوتاه برای تیم التعاون امارات هم بازی کرده و فصل گذشته بازیکن تیم النفط عراق بوده است. در مسابقات امیدهای غرب آسیا که اخیرا در عراق برگزار شد و امیدهای عراق با پیروزی بر ایران قهرمان شدند، منتظر محمد کاپیتان تیم عراق بود. او توانایی بازی در چند پست مختلف از جمله دفاع چپ، هافبک دفاعی و هافبک میانی را دارد.

   آبادان، 4نفر!
بیشترین سهم را در عراقیزه(!) کردن لیگ ایران، تیم صنعت‌نفت آبادان دارد که در همسایگی عراق است و شاید به خاطر همین نزدیکی به جذب پرتعداد عراقی‌ها تمایل نشان داده است. عبدالله ویسی در تصمیمی جالب 4بازیکن عراقی را برای تیمش پسندیده و از درون دروازه تا خط حمله، جاهای خالی لیستش را با عراقی‌ها پر کرده است. فهد طالب، دروازه‌بان اصلی تیم ملی عراق که سابقه 18بازی ملی هم در کارنامه دارد در این فصل جانشین فرزین گروسیان در دروازه آبادانی‌ها خواهد بود. فهد طالب در 2بازی عراق و ایران در مقدماتی جام‌جهانی 2022 هم در ترکیب اصلی عراقی‌ها بود و در مجموع 4گل دریافت کرد. علاوه بر این دروازه‌بان، 2 مدافع به نام‌های میثم جبار و عباس قاسم از تیم الزورا به نفت آبادان پیوسته‌اند و علی یوسف هم مهاجمی است که از تیم الشرطه راهی آبادان شده است.
 آبادانی‌ها امیدوارند این عراقی‌ها خاطرات خوشی را که مهند مهدی و حتی کرار جاسم در آبادان به جا گذاشتند دوباره در این شهر تکرار کنند.

   خوش‌سابقه و خوش‌قیمت
نگاه خریدارانه به عراقی‌ها فقط مختص تیم‌های خوزستانی و همسایه با عراقی‌ها نیست. حتی باشگاه نساجی در شمال کشور هم یکی از جاهای خالی لیستش را برای بازیکن عراقی کنار گذاشته و علا عباس عبدالنبی را به خدمت گرفته است. علا عباس مهاجم 26ساله‌ای است که فصل گذشته در تیم الزورا توپ می‌زد و امسال قرار است در لیگ برتر ایران شاگرد مهدی رحمتی باشد. او 2بازی ملی هم برای عراق انجام داده است. اما سرشناس‌تر از همه این عراقی‌ها علی عدنان است که به مس رفسنجان پیوسته و سابقه بازی در باشگاه‌های سریA ایتالیا را در کارنامه دارد. علی عدنان کاظم 30ساله است و در پست دفاع چپ بازی می‌کند. او در سال‌های 2015 تا 2019 تحت قرارداد اودینزه ایتالیا بود و در مجموع 65بازی برای این تیم انجام داد. این مدافع مدتی به‌طور قرضی در آتالانتا حضور داشت و سابقه بازی در روبین‌کازان و وایله‌کلوب (تیم سعید عزت‌اللهی) را هم دارد. حضور او در مس رفسنجان با توجه به این رزومه قوی و پربار، جالب توجه خواهد بود. قیمت مناسب این بازیکنان در قیاس با دیگر بازیکنان خارجی و حتی ایرانی، یکی از دلایل اصلی در رویکرد مثبت باشگاه‌های ایرانی به بازیکنان عراقی است. به عنوان مثال قیمت منتظر محمد در سایت ترانسفرمارکت 275هزار یورو (تقریبا 14میلیارد تومان) برآورد شده که در مقایسه با ستاره‌های ایرانی قیمت مناسبی است. قیمت عراقی‌های نفت آبادان طبیعتا خیلی پایین‌تر از این ارقام بوده است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید