• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 14 مرداد 1402
کد مطلب : 198840
+
-

پایان موج گرما در استان‌ها

دمای هوا در برخی از استان‌های کشور با گرمای بالای 50درجه، روز گذشته روند کاهشی را سپری کرد. 2روز پیش میزان دما در 6شهر خوزستان مانند اهواز، امیدیه، شادگان، رامهرمز، آبادان و بستان به 50درجه سانتیگراد رسیده بود. همچنین دمای 49درجه سانتیگراد در شهرهای شوش، بندرماهشهر و آغاجاری ثبت شده بود. روز گذشته (جمعه 13مرداد) اما میزان دما 2 تا 3 درجه در این شهرها کاهش پیدا کرد. چنان‌که کارشناس هواشناسی کشور به همشهری گفت: «دمای هوا نسبت به روزهای گذشته روند کاهشی داشته است. در حال حاضر در هیچ استانی دمای 50درجه سانتیگراد یا بیشتر از این ثبت نشده است. در استان خوزستان شهرهایی مانند اهواز، آبادان، امیدیه وشادگان با کاهش دما روبه‌رو شده و در مرز 48درجه سانتیگراد قرار دارند.»  به‌گفته کبری رفیعی، در کشور ‌ بین همه ایستگاه‌های هواشناسی دمای هوای دهلران 48.6 شده است؛ درحالی‌که دهلران در ایلام طی روزهای گذشته 50.3درجه سانتیگراد را پشت سر گذاشته است. بدین‌ترتیب، اهرم و لامر در بوشهر نیز دیروز به دمای 48درجه سانتیگراد رسیده اند.

کاهش دما در شهداد
به‌گفته کارشناس هواشناسی، عصر دیروز شهرهای مهران، بندر ماهشهر، رامهرمز، بستان، برازجان، بستک، لومار، قیر و کارزین و دلگان‌ در استان‌های ایلام، سیستان و بلوچستان، بوشهرکه جزو گرم‌ترین شهرها بودند، به دمای 47درجه سانتیگراد رسیدند. همچنین مسجدسلیمان، جیرفت، شوش، ایرانشهر، بهبهان، هندیجان و کنج دمای 46درجه را پشت سر گذاشتند.
رفیعی تأکید کرد: «حتی شهداد که در هفته‌های گذشته به بیش از 51درجه رسیده بود نیز به 46درجه رسیده است. در عین حال، دزفول و خسروی، شیرمند و زابل نیز با کاهش دما روبه‌رو شده و به دمای 45درجه سانتیگراد رسیده‌اند.»

گرمازدگی
گرمای هوا اما در روزهای گذشته سبب مرگ یک کودک در خوزستان و گرمازدگی افراد بسیاری شد. معاون درمان علوم پزشکی اهواز همچنین از گرمازدگی ۲۷نفر و مراجعه به مراکز درمانی در شبانه‌روز گذشته خبر داد.
در عین حال، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: «4 مورد گرمازدگی ‌در مراکز درمانی شهرستان‌های ابوموسی، بندرعباس، قشم و بستک ثبت شد.» حسن زارعی ادامه داد: «گرمی هوا موجب از دست دادن مقادیر زیاد آب و الکترولیت از بدن می‌شود و به همین سبب به ساکنان هرمزگان توصیه می‌شود که در اوج گرما از منزل خارج نشوند.»‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید