• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 10 مرداد 1402
کد مطلب : 198695
+
-

نگاه بودجه به پروژه‌های سرمایه‌گذاری و مشارکتی

گفت‌وگو
نگاه بودجه به پروژه‌های سرمایه‌گذاری و مشارکتی

مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار

در بودجه سال1402 شهرداری تهران به بحث پروژه‌های سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی توجه ویژه‌ای شده است و به‌طور مشخص یکی از بخش‌های کتاب بودجه به این موضوع اختصاص دارد. کتاب بودجه1402 شهرداری تهران در 11بخش تهیه و تدوین شده که بخش دهم به موضوع فرصت‌های سرمایه‌گذاری و مشارکت مردمی (تبصره19) اختصاص دارد.
امیر شهرابی، مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران با اشاره به ظرفیت‌هایی که در بودجه سال1402 برای پروژه‌های مشارکتی شهرداری تهران وجود دارد، به همشهری می‌گوید: «ظرفیتی که ما در بحث سرمایه‌گذاری و مشارکت در بودجه مصوب داریم، تبصره19 است.»
او افزود: «تبصره19 مصوب سال1402 به‌عنوان فرصت‌های سرمایه‌گذاری و مشارکت نامگذاری شده است. در این تبصره قید شده است که شهرداری تهران اجازه دارد تا به‌منظور جلب مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، 10درصد از ردیف‌های اعتباری تملک دارایی سرمایه‌ای به جز ردیف‌های اختصاصی و پروژه‌های مستمر مناطق و حوزه حمل‌ونقل را کسر کرده و در یک ردیف متمرکز به‌نام «اعتبارات متمرکز اجرای پروژه‌های مشارکت و سرمایه‌گذاری» بیاورد که این سهم به‌عنوان آورده شهرداری تهران در پروژه سرمایه‌گذاری غیرخودگردان تلقی می‌شود.»
شهرابی ادامه می‌دهد: «به‌عبارت دیگر ما برای بودجه شهرداری تهران یک ظرفیتی را برای بحث سهم آورده شهرداری تهران در پروژه‌های سرمایه‌گذاری غیرخودگردان داریم. پس از انعقاد قرارداد ردیف اعتباری متناظری ایجاد کرده و تا سقف 30درصد از مبلغ قرارداد را به واحدهای اجرایی ابلاغ می‌کنیم. در همین تبصره حدنصاب ارزش پروژه‌ها نیز مشخص شده که تا چه سهمی درحیطه تصویب شورای اسلامی شهر تهران و چه سهمی در حیطه کمیسیون است.»

ده‌ها عنوان پروژه در کتاب بودجه
علاوه بر این در «کتاب بودجه مصوب» هم بخشی مربوط به سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی وجود دارد و ده‌ها عنوان پروژه در آن مشخص شده است. شهرابی در این رابطه نیز به همشهری می‌گوید: «ما در کتاب بودجه مصوب هم بخش مربوط به سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی را داریم. بخش دهم کتاب بودجه مصوب با عنوان بخش فرصت‌های سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی است. درحقیقت اینجا به‌طور دقیق مشخص شده است پروژه‌هایی که در شهرداری تهران باید برای سال1402 روی آنها کار شود، شامل چه پروژه‌هایی است؛ برهمین اساس چندین ردیف پروژه وجود دارد که واحد اجرایی آنها شهرداری‌های مناطق و همچنین معاونت‌های شهرداری تهران هستند.»
این مقام مسئول در شهرداری تهران ادامه می‌دهد: «لیستی از پروژه‌ها را داریم که بعضی از آنها برآورد ریالی دارد و برخی هم به‌صورت سهم است؛ یعنی برای مثال مشخص است که برآورد شهرداری تهران عرصه یا تامین انشعابات است. همچنین برآورد سهم سرمایه‌گذار هم بحث ساخت و عوارض است. ما عملا عناوین پروژه مشخص را در کتاب بودجه مصوب داریم که تمام آنها معلوم است؛ به‌طور کلی و خلاصه باید بگویم که ما عملا پشتوانه پروژه‌های سرمایه‌گذاری مشارکت را در بودجه سال1402 شهرداری تهران داریم.» همچنین مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران درخصوص اینکه چه مقدار از این سرمایه در بودجه امسال استفاده شده است نیز تأکید می‌کند باتوجه به اینکه تازه در ماه‌های ابتدایی سال قرار داریم، هنوز آمار و اطلاعاتی در این خصوص منتشر نشده است.
درمجموع می‌توان اینگونه نتیجه‌گیری کرد که به لحاظ بودجه و ظرفیت‌ها و پشتوانه‌های موجود، شرایط برای اجرای پروژه‌های مشارکتی و جذب سرمایه در این دوره از مدیریت شهری کاملا مهیا و فراهم شده است و همین موضوع می‌تواند موتور محرکی برای افزایش پروژه‌های سرمایه‌گذاری مشارکت در سال‌جاری باشد و منجر به آغاز و افتتاح پروژه‌های بزرگ و کوچک در شهر تهران شود.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید