• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
دو شنبه 9 مرداد 1402
کد مطلب : 198641
+
-

پشت‌پرده گشت‌وگذار سفیر جدید انگلیس در عراق

پشت‌پرده گشت‌وگذار سفیر جدید انگلیس در عراق

تسلیت به مسلمانان برای ایام محرم و تعریف از چای خوشمزه «نومی» شهر بصره؛ به‌نظر می‌رسد که سفیر جدید انگلیس در عراق در روزهای نخست ماموریتش در بغداد تمام تلاش خود را به‌کار گرفته تا ضمن کمرنگ کردن بدنامی خلف خود نزد عراقی‌ها، فضا را برای میدان‌داری بیشتر در بغداد مهیا کند.
«استفان هیچن» سفیر جدید انگلیس در بغداد، اخیرا با انتشار ویدئویی از گشت‌و‌گذارش در شهرهای مختلف عراق نوشته: «خوشحالم که به بغداد رسیدم. واقعاً مشتاق دیدن تمام نقاط مختلف عراق و آشنایی با عراقی‌ها از همه اقشار هستم. چای نومی بصره خیلی خوشمزه بود». او که به زبان عربی مسلط است در بخشی از این ویدئو به زبان عربی گفته است با وجود اینکه مجبور است تا ۹۵ درصد وقت خود را صرف کارهای دیپلماتیک و روزمره کند اما می‌خواهد که بخشی از زمانش را در میان مردم عراق بگذراند.
اوایل تیرماه بود که استفان هیچن به‌عنوان سفیر جدید انگلیس در عراق معرفی شد. پیش از او «استفان هیکی» این مسئولیت را برعهده داشت که آوازه خوبی در عراق نداشت. به‌گزارش خبرگزاری فارس، هیکی که از سال ۲۰۱۹، اداره سفارتخانه انگلیس در بغداد را برعهده داشته است در4سال ماموریتش در بغداد، همواره به مداخله در امور داخلی عراق متهم بود زیرا بارها در مصاحبه‌هایش گروه‌های مقاومت و سازمان الحشدالشعبی را هدف حملات لفظی قرار می‌داد.
آنچه باعث بدگمانی بیش از پیش عراقی‌ها به سفیر جدید انگلیس شده سابقه امنیتی اوست. هیچن پیش از اعزام به بغداد سال‌های زیادی را به‌عنوان یک مقام امنیتی در وزارت خارجه انگلیس خدمت کرده است. او از سال 2019تا پیش از اعزام به بغداد رئیس دپارتمان مبارزه با تروریسم در وزارت خارجه بوده است. این دیپلمات انگلیسی از سال 2016تا 2019نیز مدیر امنیت ملی خاورمیانه و شمال آفریقا در وزارت خارجه بوده است. همین سابقه امنیتی است که این شائبه را برای برخی از کارشناسان عراقی که دل‌خوشی از استفان هیکی سفیر قبلی نیز نداشتند ایجاد کرده است که هدف تلاش‌های هیچن در واقع نزدیک شدن به بافت جامعه عراقی با هدف آماده کردن زمینه برای مداخله بیشتر در این کشور است.
سفیر جدید انگلیس در عراق همچنین در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ نیز رئیس تیم سیاسی ایران در دپارتمان غرب آسیا و شمال آفریقا در وزارت خارجه انگلیس بوده است. او که برای نخستین‌بار عهده‌دار یک سفارتخانه می‌شود یک روز پس از انتشار ویدئویی از حضورش در شهرهای مختلف عراق آن‌هم به مناسبت عزاداری‌های پرشور محرم، یک تصویر از بین‌الحرمین منتشر کرد و به دو زبان عربی و انگلیسی نوشت: «سالروز شهادت امام حسین (علیه‌السلام) را به همه مسلمانان تسلیت عرض می‌کنم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید