• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 9 مرداد 1402
کد مطلب : 198599
+
-

6 استان ایران اسیر‌ ریزگردهای عراق

مجید جباری- روزنامه‌نگار

بیش از نیمی از مساحت عراق گرفتار مشکل بیابان‌زایی با درجات متفاوت است و گردوغبار این کشور در ماه‌های مختلف سال، چندین استان ایران را درگیر می‌کند. به همین ‌خاطر دیروز هیأت ایرانی به سرپرستی علی محمد طهماسبی بیرگانی، مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست برای مدیریت ریزگردهایی که کانون آن در عراق است به این کشور سفر کرد.
کانون‌های خارجی تولید ریزگرد در عراق، ‌همسایه غربی کشور معمولا 6استان ایلام، ‌کرمانشاه، ‌لرستان، ‌خوزستان، ‌بوشهر و کردستان را درگیر بحران گردوغبار می‌کند. این بحران البته در برخی از شرایط به استان‌های مرکزی و شمالی کشور هم می‌رسد و شهرهای زیادی را زیر هجمه ریزگرد فرو می‌برد.
پیش‌تر در سال 1392تفاهمنامه مشترکی میان ایران و عراق برای مدیریت ریزگرد‌ها منعقد شده بود که مالچ پاشی و کاشت پوشش گیاهی در مرز 2کشور از جمله بندهای این تفاهمنامه بود. بندهای این توافقات البته در سال گذشته اصلاح و بازنگری شد اما هنوز هم اجرایی نشده است. حالا باید منتظر نتیجه مذاکرات هیأت ایرانی در سفر به همسایه غربی ماند تا شاید این تفاهمنامه‌ها رنگ اجرا بگیرند و مردم شهرهای غربی و جنوب غربی ایران نفسی تازه کنند.
به گزارش همشهری، طهماسبی بیرگانی، با اشاره به‌علت اعزام هیأت ایرانی به عراق گفت: احیای تفاهمنامه‌های مدیریت گردوغبار با کشورعراق، یکی از دلایل این سفر 3روزه است. تا‌کنون تفاهمنامه‌های متعدد  دو و چند جانبه با کشور عراق مبادله شده که متأسفانه تا‌کنون به دلایل مختلف اجرایی نشده است.
به‌گفته او، مهم‌ترین هدف این سفر، انجام اقدامات اجرایی مشترک با کشور همسایه است تا بتوان دانش، فناوری و تجربیات کشورمان برای مهار گردوغبار را با مسئولان و کارشناسان کشور عراق به اشتراک گذاشت.
دبیر ستاد ملی سیاستگذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گردوغبار ادامه داد: فراهم کردن زمینه‌های تشکیل کارگروه فنی - اجرایی منطقه‌ای، تصویب و اجرای پیش‌نویس برنامه عمل منطقه‌ای که به ابتکار جمهوری اسلامی ایران تهیه شده و همچنین راه‌اندازی صندوق منطقه‌ای گردوغبار که از مصوبات اجلاس منطقه‌ای تیرماه سال گذشته بوده است، از اهداف دیگر سفر هیأت ایرانی به عراق است.
طهماسبی بیرگانی گفت: برنامه این سفر 3روزه شامل دیدار با معاونین وزرای محیط‌زیست و کشاورزی جمهوری عراق، بازدید از کانون‌های گردوغبار تأثیرگذار بر کشورمان و همچنین برگزاری جلسات کارشناسی برای انتقال دانش، فناوری و تجربیات کشورمان در زمینه سازگاری، مدیریت و مقابله با پدیده گردوغبار به طرف‌های عراقی است.
 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید