• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 8 مرداد 1402
کد مطلب : 198488
+
-

سلبریتی‌های هنجارشکن

سلبریتی‌های هنجارشکن

چهره‌های مشهور و پرطرفدار در فضای مجازی همواره زیر ذره‌بین افکارعمومی قرار دارند و هرگونه عملکرد مثبت و منفی آنها می‌تواند با موجی از اثرگذاری‌ها در سطح جوامع مربوطه همراه باشد. ازاین‌رو، عملکرد منفی چهره‌های فرهنگی و هنری حتی در غرب نیز با واکنش‌های گسترده روبه‌رو می‌شود. این واکنش‌ها هم می‌تواند در سطح افکارعمومی و حتی فراتر از آن، در سطح واکنش دولت‌ها باشد. برخی از چهره‌های غربی پس از اقدامات منفی خود نتوانستند جایگاه خود را بازیابند و بعضی دیگر نیز اقدامات‌شان زمینه برخی پیگردهای قضایی را فراهم کرد. در این گزارش واکنش‎ها و برخی از تبعات عملکرد چهره‌های مشهور فرهنگی و هنری خارجی را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

جریمه مالیاتی سنگین «وسلی اسنایپس»

«وسلی اسنایپس» بازیگر مرد آمریکایی که در فیلم‌های «گربه‌های وحشی»، «خیابان‌های طلا»، «شرایط بحرانی»، «سفر به آمریکا» و «داستان واقعی» بازی کرده است از چهره‌های مشهور هالیوودی به‌شمار می‌رود. او در زندگی خود با یک پرونده مالیاتی سنگین روبه‌رو شد زیرا در ۲۴آوریل۲۰۰۸ به کوتاهی عمدی در ارائه اظهارنامه مالیات بر درآمد فدرال متهم و به 3سال زندان محکوم شد. به‌طور کلی در آمریکا اجتناب از پرداخت مالیات موضوعی نیست که بتوان به آن افتخار کرد و چنین اقداماتی به‌شدت با مجازات‌های سنگین روبه‌رو می‌شود. اسنایپس نیز به‌عنوان یک سلبریتی مشهور در ۹دسامبر۲۰۱۰ با مراجعه به اداره زندان فدرال، آمادگی خود را برای آغاز حکم 3ساله زندان اعلام و در ۶ژوئن۲۰۱۱، دادگاه عالی آمریکا از رسیدگی به درخواست تجدیدنظر برای حکم او خودداری کرد. با این حال، اسنایپس در ۲آوریل۲۰۱۳ از زندان فدرال آزاد شد و دوره بازداشت خود را که بخشی از آن به‌صورت بازداشت خانگی بود در ۱۹ژوئیه۲۰۱۳ به پایان رساند. به‌طور کلی در اغلب موارد، فرد محکوم به پرداخت جرایم مالیاتی قرار است اصل مبلغ مالیات را همراه با جریمه‌های اضافی پرداخت کند و بر این اساس نیز جرایم مالیاتی اسنایپس بسیار سنگین بود و به همین دلیل، درخواست تجدیدنظر او رد شد. حکم دادگاه وسلی اسنایپس اینگونه بود که او به‌ازای هر سالی که از پرداخت مالیات خودداری کرده بود، به یک‌سال زندان محکوم شد. علاوه‌بر این، این بازیگر مشهور مجبور بود که 17میلیون دلار جریمه و مالیات نیز پرداخت کند. از سوی دیگر، از آنجایی که اسنایپس در مدتی که در زندان بود نتوانست به حرفه بازیگری خود ادامه دهد و در تولید فیلم شرکت کند، لذا مجبور شد کار خود را به کلی متوقف کند. این محکومیت درس بزرگی برای افراد مشهور جدید و همه سلبریتی‌ها بود که اگر می‌خواهند شغل مناسبی داشته باشند نباید به فکر کلاهبرداری مالیاتی باشند.

محکومیت ۳۰میلیون دلاری «کوین اسپیسی»

سال گذشته دادگاهی جزایی در انگلیس، حداقل ۵مورد اتهام آزارجنسی را به «کوین اسپیسی»، بازیگر و تهیه‌کننده آمریکایی وارد کرد و گفت اتهام‌ها علیه اسپیسی 63ساله از سوی 3مرد در دادگاه مطرح شد و زمان وقوع این اتهام‌ها بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳ بوده است. یکی از اتهام‌هایی که در انگلیس علیه او وارد شده بود مربوط به شکایت مردی ۳۰ساله بود که مدعی بود اسپیسی در ‌ماه اوت سال۲۰۰۸ در لندن او را مورد آزارجنسی قرار داده است. اتهام بعدی از سوی مردی ۴۰ساله طرح شد که مدعی بود در ‌ماه مارس سال۲۰۰۵ در لندن از سوی کوین اسپیسی آزارجنسی دیده است. جدی‌ترین اتهام علیه اسپیسی به همین شاکی دوم مربوط می‌شود که شامل اتهام تلاش فیزیکی برای برقراری رابطه بدون رضایت طرف مقابل بود. اتهام سوم هم مربوط به ‌ماه آوریل سال۲۰۱۳ بود که از سوی مردی ۳۰ساله ساکن گلاسترشایر در جنوب انگلستان طرح شد. اسپیسی بازیگر برنده 2جایزه اسکار پیش‌تر برای ایفای نقش در سریال «خانه پوشالی» محصول نتفلیکس و پیش از آن بازی در فیلم‌های سینمایی چون «هفت»، «محرمانه لس‌آنجلس» و «زیبای آمریکایی» شهرت پیدا کرده بود. وی پیش از این هم در آمریکا برای اتهام‌های مشابهی به دادگاه فراخوانده شده بود. پیش از آن هم او با ۵مورد دیگر اتهام آزارجنسی مردان جوان روبه‌رو شده بود اما دادگاه ماساچوست تنها موردی بود که رسما پرونده به رسیدگی قضایی رسید. سال گذشته نیز کمپانی فیلمسازی‌ای که کوین اسپیسی با آن برای بازی در سریال «خانه پوشالی» (محصول نتفلیکس) قرارداد داشت، پروژه را به‌علت اتهام بدرفتاری اسپیسی با عوامل تهیه و ساخت، نیمه‌تمام رها کرد و از او درخواست غرامتی به مبلغ ۳۱میلیون دلار کرد. ستاره «مظنونین همیشگی»، نقش اول مجموعه «خانه پوشالی» را داشت اما پس از آنکه به آزارجنسی همکاران خود و ایجاد فضایی «مسموم» در محیط کار متهم شد، این نقش را از دست داد. او متهم است که کارمندان جوان را بدون اجازه آنها لمس می‌کرده و نامحترمانه سخن می‌گفته است. پس از طرح این اتهام، یک قاضی دادگاه در آمریکا حکمی صادر کرد که به موجب آن، وی ناگزیر شد که به‌دلیل سوء‌رفتار جنسی، جریمه‌ای ۳۱میلیون دلاری پرداخت کند.
این در حالی است که وی از ۹ مورد اتهام جنسی در انگلیس تبرئه شده اما سایه اتهاماتی از این دست هنوز روی سر او سنگینی می‌کند.

تجاوز «راب لو» به 2دختر در مجمع انتخاباتی

«راب لو» یک بازیگر آمریکایی است که فیلم تجاوز جنسی او به کودکان باعث شد پایش به دادگاه‌ها باز شود.او در آتلانتا، در سال1988 پس از حضور در کنوانسیون انتخاباتی دمکرات‌ها به 2دختر تجاوز کرد و این موضوع چند‌ماه بعد افشا شد و در رسانه‌های آمریکایی بازتاب زیادی داشت.
درآمد «راب لو» از منابع مختلفی مانند فیلم‌ها، نمایش‌ها، حمایت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های تجاری به دست می آید اما افشاشدن اتفاق کنوانسیون انتخاباتی دمکرات‌ها باعث افت شهرت راب لو شد و پس از این جریان، فعالیت‌های بازیگری و دیگر فعالیت‌های او در عرصه‌های مختلف افت کرد.

بی‌آبرویی «بیل‌کازبی»

«بیل کازبی»، یکی از بازیگرانی بود که به‌خاطر نقشی که در یکی از فیلم‌هایش بازی کرد، «پدر آمریکا» لقب گرفت، اما این لقب خیلی زود از او گرفته شد و اعتبار هنری‌اش زیر سؤال رفت. پس از اینکه تعدادی از زنان در اواسط دهه2010 اتهامات تجاوز جنسی علیه او را مطرح کردند، وی ناگهان تبدیل به یک بازیگر بی‌آبرو شد و نتوانست پاسخی برای این اتهامات داشته باشد. بیش از 50زن او را به تلاش برای تجاوز جنسی، استفاده از مواد‌مخدر و سوءاستفاده جنسی از کودکان یا سوءرفتار جنسی متهم کردند که او همه آنها را رد کرد، اما نتوانست پاسخ قانع‌کننده‌ای نیز در برابر این اتهامات داشته باشد. همچنین در سال2018 او به 3مورد تجاوز متهم شد و دادگاه او را به 3 تا 10سال زندان محکوم کرد. او در سال2021 توانست پس از سپری‌کردن مجازات حبس خود از زندان آزاد شود، اما بدنامی هیچ‌گاه از اسمش پاک نشد.

خط پایان برای نویسنده هری پاتر

خیلی از افراد با هر سن و سالی ممکن است از علاقه‌مندان به داستان‌های هری‌پاتر باشند، اما به‌تازگی برخی صحبت‌ها و اظهارنظرهای جنسیتی «جی.کی. رولینگ»، نویسنده‌ انگلیسی این داستان‌ها با موجی از واکنش‌های منفی روبه‌رو شد و این واکنش‌ها تا حدی پیش رفت که برخی خوشنامی او را پایان یافته و او را فردی منفور در فضای مجازی عنوان کردند و خواستار برخورد با این نویسنده انگلیسی شدند.
با این حال این نویسنده پس از اینگونه اظهارات جنسیتی خود در توییتر نتوانست مانند گذشته قراردادهای بزرگی را برای برخی شرکت‌های فیلمسازی به‌دست آورد.

افول «کریس براون»

«کریس براون» یکی از معروف‌ترین خواننده‌های آمریکایی بود، اما پول و شهرت ذهنش را خراب کرد و اتفاقات بسیار بدی برای او و زندگی‌اش افتاد. شهرت کریس براون در سال2009 پس از اینکه به «روبی ریحانا» خواننده و بازیگر آمریکایی حمله کرد، از بین رفت. ریحانا پس از حمله کریس براون جراحات صورتش را به پزشکی قانونی اعلام کرد و این موضوع در رسانه‌ها بازتاب زیادی در پی داشت. این پرونده خشونت خانگی باعث شد که کار حرفه‌ای کریس براون به‌شدت آسیب ببیند و آهنگ‌هایش از بیشتر رسانه‌ها حذف و قراردادهایش لغو شد. همچنین به‌دلیل این شرایط، درخواست کریس براون برای ویزای انگلستان رد شد. بعد از این حادثه، مشکلات حقوقی او هرگز متوقف نشد و او با رسوایی‌های دیگری مانند شرکت در نزاع عمومی در سال2012، حمله به دیگران در سال2013 و درگیری با پلیس در خانه‌اش در لس‌آنجلس در سال2016 روبه‌رو شد.

اتهامات جنسی «مورگان فریمن»

در سال2018 پس از اینکه رسانه‌ها از شکایت چند زن از «مورگان فریمن»، بازیگر مشهور هالیوود به سبب رفتار نامناسب و آزار و اذیت پرده برداشتند، این بازیگر برنده اسکار اعلام کرد که هرگونه صحبت مطرح شده در این‌باره اشتباه است اما وی از تمام کسانی که ممکن است آنها را ناراحت کرده باشد، عذرخواهی می‌کند. اتهامات واردشده به این بازیگر 85ساله، بخشی از مجموعه شکایات مطرح‌شده علیه بازیگران مرد، فیلمسازان و عوامل هالیوودی بود که از اکتبر سال2017 در برخی موارد منجر به کناره‌گیری افراد و توقف پروژه‌های سینمایی شده بود.

جرم نگهداری مواد‌مخدر توسط «لیندسی لوهان»

«لیندسی لوهان» از زمانی که تنها 3سال داشت به‌عنوان یک مدل کودک در دنیای هنری شروع به‌کار کرد و در کانون توجه قرار گرفت. لیندسی با نقش اصلی خود در سریال «دنیای دیگری» وارد عرصه بازیگری و تبدیل به یک چهره مشهور شد. در سال2007 مجموعه‌ای از اتهامات درباره نگهداری مواد‌مخدر علیه این بازیگر مطرح شد.
 او به‌دلیل مصرف ماده مخدر کوکائین در همان سال یک تصادف شدید داشت و چند‌ماه بعد نیز به جرم نگهداری کوکائین متهم و دستگیر شد.

آزار جنسی کارآموز 17ساله  توسط«داستین ‌هافمن»

در سال2017 «داستین هافمن»، بازیگر آمریکایی به اذیت و آزار جنسی یک کارآموز 17ساله در سال۱۹۸۵ میلادی متهم شد. «آنا گراهم هانتر» که در جریان ساخت فیلم تلویزیونی «مرگ فروشنده» با داستین هافمن همکاری داشته مدعی شده بود که این بازیگر برنده جایزه اسکار در آن زمان به شکل نامناسبی با او رفتار کرده است.
داستین هافمن که در سال2017 حدود ۸۰ساله بود، در واکنش به اتهامات وارده از سوی آنا گراهم هانتر ضمن عذرخواهی اظهار داشت که «من نهایت احترام را برای زنان قائل هستم و از اقدامم که ممکن است او را در موقعیت ناراحت‌کننده‌ای قرار داده باشد، احساس ناگواری دارم و بسیار متأسفم.» داستین هافمن تاکنون 2بار در سال‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۸۹ برای ایفای نقش در فیلم‌های «کریمر علیه کریمر» و «مرد بارانی» جایزه اسکار بهترین هنرپیشه مرد را دریافت کرده است.

اعتراف «جیمز فرانکو» به روابط غیراخلاقی

در سال2020، «جیمز فرانکو» بازیگر و تهیه‌کننده آمریکایی برای نخستین‌بار نسبت به اتهامات مطرح‌شده درباره فساد و تجاوز اخلاقی واکنش نشان داد. فرانکو در آن زمان در یک پادکست برای نخستین‌بار اقرار کرد که در مدرسه بازیگری‌ای که بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ دایر کرده بود با شاگردانش روابط غیراخلاقی داشته است.
او همچنین عنوان کرده بود که در حال درمان و تلاش برای بهبود رفتار خود در چند سال اخیر  است. نخستین‌بار 6سال پیش بود که نشریه لس‌آنجلس‌تایمز از شکایت ۵زن از جیمز فرانکو به‌دلیل رفتار غیراخلاقی و نامناسب پرده برداشت و در سال۲۰۱۹ نیز 2زن دیگر این بازیگر و تهیه‌کننده آمریکایی را به سوءاستفاده از بازیگران تازه‌کار در مدرسه بازیگری‌اش متهم کردند. براساس اسناد منتشرشده از سوی دادگاه عالی لس‌آنجلس، جیمز فرانکو برای پایان دادن به شکایت مربوط به سال۲۰۱۹ پذیرفت تا 2میلیون دلار غرامت پرداخت کند.

اعتیاد جنجالی «چارلی شین»

«چارلی شین» یکی از پردرآمدترین بازیگران آمریکایی بود اما اعتیادش به مواد‌مخدر حرفه او را نابود کرد. مسیر سقوط این ستاره سینما از زمانی شروع شد که او به دلایل مختلف ازجمله اظهارنظرهای توییتری و اعتیاد به مواد‌مخدر از برنامه‌های تلویزیونی اخراج شد. اظهارات تحقیرآمیز او وقتی در رسانه‌ها پوشش داده و پخش شد، بسیاری از فیلمسازان و شرکت‌های هنری با او قطع رابطه کردند و او بدون آنکه در دادگاه به مجازات محکوم شود، از سوی افکارعمومی طرد شد. رفتارهای عجیب او به مرحله‌ای رسید که حتی شروع کرد به آپلود ویدئوهایی از سیگار کشیدن و فحش دادن به کارفرمایانش و این مسئله به‌طور کلی شین را از فهرست بازیگران مطرح آمریکایی در رسانه‌ها حذف کرد.

کلام آخر
نمونه‌های مطرح‌شده در این گزارش تنها سلبریتی‌هایی نیستند که راه اشتباهی را در پیش گرفتند. افراد  دیگری مانند رابرت داونی جونیور، پائولا دین، مل گیبسون، بریتنی اسپیرز، تام کروز، تایگر وودز، جنیفر گری، مگان فاکس، رونالد گلدمن، آماندا باینز و... ازجمله سلبریتی‌هایی هستند که با وجود نقش‌های پررنگ هنری و سینمایی به رسوایی‌های بزرگی رسیدند اما این شهرت باعث نشد تا برخورد قانونی و بازدارنده علیه آنها صورت نگیرد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید