• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 7 مرداد 1402
کد مطلب : 198451
+
-

استعمار پزشکی آمریکا یک قرن پس از لغو قانون برده‌داری

آزمایش داروهای آمریکایی روی سیاه‌پوستان آمریکایی و در آفریقا نشانه بارزی از ادامه رفتار استعماری غرب است

با وجود آن‌که در سال 1865با تصویب متمم سیزدهم قانون اساسی در آمریکا، پایان برده‌داری در این کشور اعلام شد، اما گزارش‌های بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد حوزه پزشکی آمریکا همچنان مبتنی بر ذهنیت‌های نژادپرستانه و انجام آزمایش‎‌های دارویی روی سیاه پوستان است. گزارشی از دانشگاه معتبر مک گیل کانادا نشان می‌دهد که حتی تا سال1974 یعنی یک قرن پس از لغو برده‌داری، برخی شرکت‌های آمریکایی به‌صورت رسمی برای آزمایش داروهای خود از سیاه‌پوستان استفاده می‌کردند. جنجالی‌ترین سوءاستفاده شرکت‌های دارویی آمریکا از جمعیت سیاه‌پوستان در آزمایش داروهای مربوط به بیماری سیفلیس صورت گرفت و پس از شکایت انجمن‌ها و نهادهای ضدنژادپرستی، کنگره آمریکا در سال 1974کسب رضایت آگاهانه از همه افراد شرکت‌کننده در تحقیقات و مطالعات پزشکی را اجباری کرد؛ قانونی که همچنان نادیده گرفته می‌شود.

   تداوم استعمار پزشکی
تصویب قانونی در کنگره آمریکا برای اجباری کردن کسب رضایت از افراد شرکت‌کننده در تحقیقات پزشکی نتوانست مانع سوءاستفاده شرکت‌های دارویی از شهروندان شود، تا آن جا که خبرگزاری روسی تاس گزارش داده است که طبق اسناد کشف شده در اوکراین، پنتاگون(وزارت دفاع آمریکا) به همراه شرکت‌های دارویی برای آزمایش داروها از افراد محلی در آفریقا استفاده می‌کنند. «ایگور کریلوف»، رئیس نیروهای حفاظت از تشعشع، شیمیایی و بیولوژیکی روسیه در این ارتباط گفته است اسنادی که در اوکراین کشف شده نشان می‌دهد پنتاگون و شرکت‌های دارویی قصد دارند آزمایش داروها را با استفاده از بومیان آفریقایی انجام دهند. کریلوف در ادامه اظهاراتش به روابط برخی شرکت‌های دارویی مشکوک با شرکت «هانتر بایدن»، پسر رئیس‌جمهور آمریکا اشاره می‌‎کند، اما جزئیات بیشتری را ارائه نمی‌دهد. با این حال این گزارش ثابت می‌کند که استعمار پزشکی شرکت‌های دارویی آمریکا از سیاه‌پوستان همچنان ادامه دارد، اگرچه این استعمار پزشکی برخلاف گذشته در خارج از مرزهای آمریکا روی سیاه‌پوستان انجام می‌شود.

   سوءاستفاده از زنان سیاه پوست در آمریکا
گزارش‌های دیگری نیز وجود دارد که نشان می‌دهد در آمریکا زنان باردار سیاه‌پوست بیش از دیگران برای آزمایش داروها مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند. روزنامه‌نگار آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی که در آوریل2023 یعنی کمتر از 3ماه پیش به قلم «رونی کارین رابین»، روزنامه حوزه پزشکی و درمان خود منتشر کرد، موضوع سوءاستفاده از زنان سیاه پوست در آزمایش داروها را تأیید و اعلام کرد که بیمارستان‌های پنسیلوانیا به زنان سیاه‌پوست بیشتر از دیگر زنان دارو می‌‎دهند تا تأثیرات داروهای خود را مورد آزمایش‌ قرار دهند. «آلیسون استیوبه»، استاد زنان و زایمان در دانشگاه کارولینای شمالی نیز با تأیید این گزارش‌ها درباره آزمایش داروهای بالینی روی زنان سیاه پوست در مقایسه با زنان سفید پوست گفته است که این رفتار نمونه‌ای از عملکردی است که نشان می‌دهد چگونه زنان سیاه پوست به سیستم مراقبت‌های بهداشتی آمریکا بی‌اعتماد می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید