• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 7 مرداد 1402
کد مطلب : 198418
+
-

لایحه حجاب در یک‌قدمی صحن علنی مجلس

آنگونه که از گفته‌های نمایندگان مجلس برمی‌آید، لایحه عفاف و حجاب آخرین روزهای بررسی خود را در خانه ‌ملت پشت ‌سر می‌گذارد و قرار است به‌زودی به‌منظور بررسی و تصویب نهایی، در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گیرد.
طی روزهای اخیر، کمیسیون‌های قضایی و فرهنگی مجلس، بررسی‌های مفصلی را درباره این لایحه انجام داده‌اند؛ بررسی‌هایی که به‌نظر می‌رسد نهایی شده ‌است. برهمین اساس هم بود که محمدتقی نقدعلی، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در گفت‌وگو با رسانه‌ها تأکید کرد گزارش نهایی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس درباره لایحه عفاف و حجاب تدوین شده و پس‌ از تقدیم به هیأت ‌رئیسه مجلس، برای تصویب نهایی به صحن علنی می‌آید.
این‌درحالی ‌است که بررسی‌ها نشان می‌دهد در جریان بررسی لایحه عفاف و حجاب در کمیسیون‌های مربوطه مجلس، نظرات کارشناسان و مسئولان نهادهای مربوط،  از جمله قوه قضاییه، نیروی انتظامی، وزارت کشور و دادگستری مورد توجه قرار گرفته ‌است. در این لایحه 70ماده‌ای که به‌منظور «حمایت‌ از خانواده‌ از طریق‌ ترویج‌ فرهنگ‌ عفاف‌ و حجاب‌» تدوین شده‌، وظایف و تکالیف‌ اختصاصی‌ دستگاه‌های اجرایی در این حوزه تشریح شده ‌است. از سوی دیگر در لایحه تدوین شده، ایجاد هماهنگی، پیش‌بینی ساز و کارهای لازم و نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها و نهادها در اجرای این قانون و مصوبات شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی، برعهده وزارت کشور گذاشته شده ‌است.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز موظف شد ه‌است با همکاری دبیرخانه شورای ‌عالی انقلاب فرهنگی، تأثیر اجرای این قانون را رصد و در این زمینه به‌صورت سالانه به مجلس گزارش دهد. علاوه ‌بر تشریح وظایف اختصاصی دستگاه‌های اجرایی، توضیح درباره جرایم و تخلفات نیز بخش مهم دیگر لایحه عفاف و حجاب را تشکیل می‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید