• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 7 مرداد 1402
کد مطلب : 198406
+
-

حمله قلبی با ترکیب گرما و آلودگی

دانش
حمله قلبی با ترکیب گرما و آلودگی

براساس مطالعه جدیدی که در نشریه شاخص انجمن قلب آمریکا منتشر شده است، ترکیب افزایش گرما و آلودگی ذرات ریز ممکن است خطر مرگ ناشی از حمله قلبی را دو برابر کند. به‌گزارش فارماسی تایمز، در چین، بیش از 202هزار مرگ ناشی از حمله قلبی به‌دلیل گرمای هوا و آلودگی ثبت شده است.
محققان این مطالعه این مرگ‌های ناشی از حمله قلبی را از سال 2015 تا 2020 در منطقه جیانگ سو که منطقه‌ای با طیف گسترده‌ای از دما و سطوح آلودگی ذرات ریز است، تجزیه و تحلیل کردند تا تأثیر دماهای شدید و بدون سطوح بالای ریزدانه را ارزیابی کنند. یووی لیو نویسنده ارشد این مطالعه و دانشیار اپیدمیولوژی در دانشکده بهداشت عمومی در دانشگاه سان یت سن در گوانگژو، چین، گفت: رویدادهای شدید دمایی در حال تکرار، طولانی‌تر و شدیدتر شدن هستند و اثرات نامطلوب آن بر سلامت نگرانی‌‌های فزاینده‌‌ای را به‌دنبال داشته است.
یکی دیگر از مسائل زیست‌محیطی در سراسر جهان وجود ذرات ریز در هوا است که ممکن است به‌صورت هم افزایی با دماهای شدید بر سلامت قلب و عروق تأثیر بگذارد. با این حال، هنوز مشخص نیست که چرا و چگونه قرار گرفتن همزمان در معرض دمای شدید و آلودگی ذرات ریز ممکن است باعث افزایش خطر مرگ ناشی از حمله قلبی شود. برای دقیق‌تر شدن در بحث گرما و رطوبت، دماها با توجه به شاخص گرمای روزانه، طول و شدت امواج گرما و کاهش‌های ناگهانی هوا مورد بررسی قرار گرفت. در طول این دوره‌ها، مرگ‌‌های ناشی از حمله قلبی در روزهای گرم با روزهای شاهد در همان روز هفته در همان‌ماه مقایسه شد.
لیو گفت: یافته‌های ما شواهدی را ارائه می‌‌دهند که کمتر قرار گرفتن در معرض دماهای شدید و آلودگی ذرات ریز ممکن است برای جلوگیری از مرگ‌های زودرس ناشی از حمله قلبی به‌ویژه برای زنان و افراد مسن کمک کند. محققان این مطالعه محاسبه کردند که تا 2.8درصد از مرگ‌ومیر ناشی از حمله قلبی می‌تواند ناشی از ترکیب سطوح بالای آلودگی ذرات ریز و افزایش دما باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید