• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 27 خرداد 1397
کد مطلب : 19834
+
-

کارگران زیرپله‌ای از حقوق قانون کار محرومند


یک فعال کارگری می‌گوید: افرادی که به شکل زیرپله‌ای به انجام شغل‌های کاذب مشغولند، از کمترین حقوق و مزایای قانونی برخوردار نیستند و در تعریف بیکاری پنهان قرار می‌گیرند.

رحمت‌الله پورموسی در گفت‌وگو با ایسنا، به اثرات بیکاری پنهان در کشور اشاره کرد و گفت: افرادی که به اسم بیکاران پنهان شناخته می‌شوند در اقتصاد غیررسمی فعالیت می‌کنند و به‌رغم داشتن درآمد، عمدتا بیمه نیستند و حقوق دولت را نمی‌پردازند؛ لذا هیچ نقشی در چرخه اقتصاد ندارند. او ادامه داد: در تعریف برخی سازمان‌ها، درصد بیکاری جامعه به این شکل محاسبه می‌شود که اگر کارگری در هفته تنها یک ساعت کار کند، شاغل محسوب می‌شود. حتی گفته شده دانشجویان و سربازان هم شاغل شناخته می‌شوند؛ درصورتی که شغل ندارند.

این فعال کارگری افزود: متأسفانه امروز بسیاری از جوانان و فارغ‌التحصیلان در رشته‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد بیکارند و ناچار شده‌اند برای امرار معاش و کسب درآمد به کارهایی روی بیاورند که هیچ کمکی به رونق تولید و تحرک بازار کار و تأمین درآمدهای دولت نمی‌کند. به گفته پورموسی در پدیده بیکاری پنهان، افراد شاغل و کارگران از حداقل حقوق و مزایای قانون کار محرومند و عمدتا به شکل زیرپله‌ای و به انجام شغل‌های کاذب مشغولند و بهره‌وری لازم را ندارند.

 او گفت: برای ساماندهی این مسئله وزارت کار باید با همکاری دستگاه‌های مربوطه و تشکیل شورای گفت‌وگو در این زمینه به نقطه اشتراک برسد و از ظرفیت تشکل‌های کارگری و کارفرمایی، صنوف و اتحادیه‌ها به شکل سه‌جانبه برای حل معضل بیکاری پنهان استفاده کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید