• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 4 مرداد 1402
کد مطلب : 198300
+
-

قاب‌های ماندگار

عکاس تور تهرانگردی همشهری قاب‌های ماندگاری در حسینیه‌ها و تکایای قدیمی پایتخت ثبت کرده که روایت‌های‌ خواندنی دارد.

کاشی متبرک

2قاب کاشی متبرک از صحن مطهر حضرت اباالفضل عباس(ع) که متعلق به سال 1133قمری است در حسینیه بیت‌الزهرا(ع) آشتیانی‌ها در دل دیوار با گچکاری خاصی جای گرفته است.

پرچم مضجع مطهر سیدالشهداع

این تصویر پرچمی است که سال‌ها روی مزار مطهر اباعبدالله الحسین(ع) بوده و اکنون در سرسرای حسینیه چهارده معصوم(ع) نصب شده است. عزاداران حسینی به محض ورود به این حسینیه از راه دور، سلامی به آقا امام حسین (ع) می‌دهند و دل‌هایشان را روانه کربلای معلا می‌کنند.

گنجینه‌ای با هدایای خاص

هیئت چهارده معصوم(ع) با توجه به تاریخچه و قدمتش در گوشه‌ای از حسینیه موزه کوچکی راه‌اندازی کرده است که بخشی از آن به هدایای نهادها یا اشخاص خاص اختصاص دارد و بخش دیگرش مربوط به وسایل پذیرایی و البسه‌هایی مزین شده به نام هئیت از گذشته تاکنون است.

سنگ مضجع امام رضاع

قدیمی‌ترین سنگ مضجع امام رضا(ع) را می‌توانید در موزه هیئت چهارده معصوم(ع) منیریه ببینید؛ سنگی کوچک با نقوشی برجسته از آیات که در لوحی سبز رنگ قرار داده شده است.

قسم به این پیر

نصر‌الله حدادی، زمان بازدید از بقعه پیرعطا به رسمی قدیمی اشاره می‌کند و می‌گوید که در گذشته، اهالی محله سه راه دانگی که اکنون در محله پامنار قرار دارد، برای صحت ادعایشان به پیرعطا قسم می‌خوردند: «ز بعد هفتاد یک برفی افتاد/ به قدِ این تیر، به حق این پیر» گویا 70 روز از عید گذشته بوده،یعنی دهم خرداد؛ برفی می‌بارد که میزان بارش آن را براساس اندازه تیر برقی که در این محله بوده، می‌سنجیده‌اند و برای اثبات دیده‌شان که باورکردنی نبود، قسم می‌خوردند «به حق این پیر، من دیده‌ام که برفی در تهران باریده که اینقدر ارتفاع داشته است.»




 

این خبر را به اشتراک بگذارید