• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 4 مرداد 1402
کد مطلب : 198275
+
-

پیر و بی‌خریدار

میانگین سنی بالا و توقف صادرات لژیونر؛ 2خطری که لیگ برتر فوتبال ایران را تهدید می‌کند

پیر و بی‌خریدار

بهروز رسایلی

فصل بیست‌وسوم لیگ برتر از 12مرداد آغاز می‌شود و سر و شکل نهایی بسیاری از تیم‌ها مشخص شده است. فارغ از مسائل فنی و وزن‌کشی مدعیان قهرمانی، 2نکته در مورد فصل پیش‌رو حائز اهمیت است؛ نکاتی که در حقیقت می‌توان آنها را به مثابه زنگ خطر برای فوتبال باشگاهی کشور درنظر گرفت. یکی به میانگین سنی نسبتا بالای بازیکنان لیگ برتر مربوط می‌شود و دومی که اهمیت بیشتری دارد، کاهش بسیار چشمگیر صادرات لژیونر از فوتبال ایران است.

   جراحی پلاستیک یک فوتبال پیر
در فاصله تقریبا یک هفته به آغاز فصل جدید، حجم بالایی از نقل‌وانتقالات صورت گرفته و سر و شکل کلی لیگ روشن شده است. بر این اساس و تا لحظه تنظیم این مطلب، میانگین سنی بازیکنان لیگ بیست‌وسوم 26.7سال است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که لیگ بیست‌ودوم با میانگین سنی 27.2سال تبدیل به پیرترین فصل تاریخ لیگ برتر شد و همین مسئله فدراسیون فوتبال را به صرافت تصویب قوانینی همچون حذف سهمیه زیر 25سال انداخت. به ضرب و زور این قانون‌ها، فعلا چند ماهی از میانگین سنی تیم‌ها کاسته شده اما نکته نگران‌کننده این است که لیگ ایران به ندرت ستاره جوان تأثیرگذار در خود می‌بیند. یعنی در حقیقت حتی اگر از نظر «کمی» رو به جوان شدن برویم، از نظر «کیفی» هنوز کار داریم. تغییراتی که فعلا در لیگ انجام شده، بیشتر شبیه جراحی پلاستیک است که صورت را تغییر داده؛ منتظر می‌مانیم ببینیم در عمل پدیده‌های جدی و جدیدی به فوتبال باشگاهی ایران اضافه می‌شوند یا نه. با فعل‌وانفعالاتی که تا این لحظه رخ داده، فولاد با میانگین سنی 28.5پیرترین تیم لیگ بیست‌وسوم به‌شمار می‌آید و پیکان با میانگین سنی 23.8جوان‌ترین تیم لیگ است. مدعیان اصلی قهرمانی یعنی پرسپولیس، استقلال، سپاهان و تراکتور هم تیم‌هایی بسته‌اند که میانگین سنی‌شان حول و حوش 26تا 26.2سال است.

   تا این لحظه، فقط یک لژیونر
دیگر علامت نگران‌کننده برای فوتبال ایران، کاهش محسوس و بسیار چشمگیر صادرات بازیکن به خارج از کشور است. اگرچه طی سالیان اخیر عمده انتقال‌ها به تیم‌هایی در سطح دوم یا سوم اروپایی انجام می‌شد اما امسال به شکل عجیبی از همین دست ترانسفرها هم خبری نیست. این یعنی تا زمان تنظیم این مطلب، حتی فوتبال باشگاهی کشورهایی مثل بلژیک، دانمارک و ایسلند هم از لیگ ایران بازیکن نگرفته‌اند که جای شگفتی دارد. تعجب مضاعف در این مورد از آنجاست که با توجه به نرخ بالای ارز، حتی عقد قراردادهای سبک 300یا 400هزار دلاری هم کاملا به سود بازیکنان ایرانی به‌نظر می‌رسد اما گویا آنها اصلا پیشنهادی ندارند. تا‌کنون تنها لژیونر فوتبال ایران، امین حزباوی است که او هم در 20سالگی به جای کوچ به اروپا، راهی یکی از لیگ‌های عربی شده است. مدافع پیشین فولاد گویا با قراردادی قابل توجه به السد قطر پیوسته که از رهگذر این انتقال، پول خوبی هم به باشگاه خوزستانی رسیده است. زمانی در این سن و سال، فوتبال ایران مهدی مهدوی‌کیا را به بوندس‌لیگا داده بود اما فعلا خبری نیست.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید