• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 2 مرداد 1402
کد مطلب : 198166
+
-

فرش قرمز زیر پای سرمایه‌گذاران

اعضای شورای شهر تهران پس از استماع گزارش عملکرد سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران، نظرات و پیشنهادهایی را مطرح کردند؛ اما در موارد مطرح‌شده حمایت از سرمایه‌گذاران و تسریع فرایندها مورد تأکید نمایندگان بود. به‌عبارتی برای جلب سرمایه‌گذار باید فرش قرمز پهن کرد و با فرایندهای سخت و دست‌وپاگیر نباید آنها را از مشارکت منصرف کرد.
مهدی چمران، رئیس شورا: متأسفانه حدود 80هزار میلیارد تومان از سرمایه شهر حبس شده و نمی‌توان کاری در این ‌خصوص انجام داد. پس نباید به افرادی که با منابع مالی به‌دنبال مشارکت و سرمایه‌گذاری هستند، به چشم دزد ‌نگریست.
پرویز سروری، نایب‌رئیس شورا: باید آسیب‌شناسی‌های دقیقی از دلایل عدم‌موفقیت سرمایه‌گذاری در شهرداری شکل بگیرد و فرایندی نیز درنظر گرفته شود تا پاسخ سرمایه‌گذاران را سریع‌تر بدهیم. فرایندهای اداری معیوب است و ما می‌خواهیم با فرایندهای فربه، سرمایه‌گذار جذب کنیم؛ اما با این روند، سرمایه‌گذار عطای کار را به لقای آن می‌بخشد، لذا باید فرایند را بهبود بخشیم.
ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه: پروژه‌های سرمایه‌گذاری 3مشکل اساسی دارند؛ اول، مشکل مالکیت زمین از طرف شهرداری، دوم، ورود سرمایه‌گذار جدید به پروژه و سوم، عدم‌اجرای تعهدات از طرف یکی از طرفین.
احمد صادقی، رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند: در پروژه‌های مشارکتی شهرداری تهران باید مواردی از قبیل مباحث شفافیت قراردادها، اسناد مالکیت، تغییرات در مفاد قراردادها، فقدان مطالعات امکان‌سنجی، ایرادات حقوقی و... برطرف شود.
مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت و حقوقی: متأسفانه یکی از مسائل و چالش‌های پروژه‌های مشارکتی، حقوقی هستند. ازاین‌رو معتقدیم که ما یک سازمان را با چنین مأموریتی مصوب کردیم، اما این خطر حس می‌شود که اهتمام به مفاد سند نادیده گرفته شود و هر سازمانی به‌طور خاص اقدام به فعالیت‌های مشارکتی کند.
زهرا شمس احسان، رئیس کمیته اجتماعی: بوستان آزادگان از ابتدای این دوره مورد توجه ما بود و مقرر شد به‌عنوان یک طرح ویژه گردشگری با رویکرد مشارکتی اجرایی شود. این طرح از سال۹۴ به‌دلیل مستهلک‌شدن تجهیزات تعطیل شده بود و امیدواریم تا پایان سال تعیین تکلیف شود. انتظار بر این است که پروژه‌های بزرگ‌مقیاس، طرح‌های حوزه حمل‌ونقل و خدمات شهری و محیط‌زیست ازجمله تأمین اتوبوس و مترو در لیست پروژه‌های سرمایه‌گذاری قرار گیرد.
نرجس سلیمانی، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی: سازمان سرمایه‌گذاری محل تقاطع بهره‌برداری و بهره‌وری بهینه فرصت‌های مشترک بین شهر و شهروندان از مسیر شهرداری است. امروز این سازمان با چالش‌هایی چون اهلیت‌سنجی برای جذب شرکای سازمان، بی‌ارزش‌شدن ضمانت‌نامه‌ها به‌دلیل رشد نرخ تورم، عدم‌طی‌شدن صدور مجوزهای لازم و نبود نظارت صحیح و دقیق پیش از انعقاد قرارداد و... مواجه است.
مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست: در مراجعات سرمایه‌گذاران به مناطق، در بسیاری از مواقع به‌واسطه ارتباطاتی که برخی سازندگان با شهردار یک منطقه دارند و براساس اعتمادی که بین آنها وجود دارد، سرمایه‌گذاری‌هایی در منطقه شکل می‌گیرد که این نحوه سرمایه‌گذاری و ارتباط آن با سازمان سرمایه‌گذاری بسیار طولانی بوده و باعث ناامیدی شهرداران مناطق می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید