• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
دو شنبه 2 مرداد 1402
کد مطلب : 198146
+
-

گامی بزرگ و مؤثر

زاویه دید
گامی بزرگ و مؤثر

ایرج راد؛ رئیس هیأت مدیره خانه تئاتر

2 سال پیش جلساتی با حضور نماینده شهرداری، نماینده شورای شهر، رئیس پلیس تهران، نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگان خانه تئاتر برای مسئله حضور دستفروشان و تعیین حدود حریم مجموعه تئاتر شهر برگزار شد، اما نتیجه این جلسه که رضایت‌بخش هم بود، هیچ‌وقت اجرایی نشد. مجموعه تئاتر شهر اعتبار فرهنگ و هنر این مملکت است و اجرایی‌شدن طرح حریم این فضای فرهنگی و هنری پس از مدت‌ها باعث مصونیت آن خواهد شد.

قطعاً باید برای دستفروشان و کسبه‌ای که در اطراف مجموعه مشغول به فعالیت بودند، فضای دیگری درنظر گرفته شود. اقدام به پاکسازی محوطه تئاتر شهر گامی بزرگ و مؤثر و ابتدایی در راستای درخواست‌های هنرمندان و پیگیری‌های مداوم اداره ‌کل هنرهای نمایشی محسوب می‌شود که قطعاً نیازمند تداوم است. در هر شکل این بنا همچنان نیازمند دیوار و حفاظ است و طرح پاکسازی اطراف مجموعه کافی نیست.

 لازم است تا براساس فضاسازی و با توجه به حفظ زیبایی بصری مجموعه، دیوار یا حفاظی اطراف آن کشیده شود. در سال‌های قبل فضای بین پارک دانشجو و تالار وحدت به‌عنوان یک گذر فرهنگی تعریف‌ شده بود که امیدوارم با تلاش‌های اداره کل هنرهای نمایشی و دیگر سازمان‌های مرتبط، فضایی آبرومند برای فعالیت‌های هنری و فرهنگی به‌وجود آید؛ به‌طور مثال فروش کتاب توسط عزیزانی که از این راه امرار معاش می‌کنند، یکی از اتفاقاتی است که می‌تواند در این فضا اجرایی شود. مسئله ما در حقیقت این است که هر فضایی امکانات مختص به‌ خود را دارا باشد و فضای فرهنگی مثل مجموعه تئاتر شهر هم باید امکانات و فضای اطرافش با مـشـخـصـات و مــخـتــصــات فرهنگی و هنری آن هـمـخوانی داشته باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید