• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 2 مرداد 1402
کد مطلب : 198144
+
-

روشنایی‌های شهر

هنرمندان در گفت‌وگو با مدیران شهری و انتظامی چه مطالباتی را مطرح کردند؟

گزارش
روشنایی‌های شهر

گروه فرهنگ

تئاتر شهر از دیرباز قلب هنرهای نمایشی کشور بوده است؛پایتخت تئاتر ایران که متأسفانه در 2 دهه اخیر، محیط اطرافش کمترین نسبت را با آنچه می‌توان مکانی فرهنگی نامید، برقرار می‌کرد. محیط اطراف تئاتر شهر، سال‌ها شلوغ، ناامن و همراه با انواع و اقسام ناهنجاری‌های اجتماعی بود؛ محیطی که حضور پرتعداد دستفروشان، موجه‌ترین جلوه‌اش بود و متأسفانه انواع و اقسام ناهنجاری‌ها با حضور افرادی که می‌شود بیمارشان خواند و گروهی که رسما اراذل و اوباش بودند، در پیرامونش بیداد می‌کرد. همه اینها چهره مجموعه‌ای فرهنگی را مخدوش و پاکسازی محیط اطراف تئاتر شهر را به مطالبه‌ای عمومی تبدیل کرده بود؛ دغدغه سالیان اهالی تئاتر و مخاطبان هنرهای نمایشی که سرانجام به آن پاسخ مثبتی داده شد تا تئاتر شهر، دوباره نویدبخش روشنایی‌های شهر شود. هفته گذشته، تعدادی از هنرمندان شناخته شده تئاتر، با حضور در یک گردهمایی که به دعوت مدیریت تئاتر شهر صورت گرفته بود، از مسئولان شهری خواستار استمرار طرح پاکسازی محوطه تئاتر شهر و آغاز اجرای عملیات عمرانی حریم این مجموعه شدند.

شیرینی و زیبایی تئاتر شهر را باید از دور حس کنیم

اسماعیل خلج، نمایشنامه‌نویس و کارگردان پیشکسوت تئاتر:
اگر بخواهیم هنر در میان مردم گسترش پیدا کند، باید از جنبه ظاهری شروع کنیم که یکی از راه‌های آن، توجه به مجموعه تئاتر شهر است. این مجموعه هنری باید از دور داد بزند که مکانی فرهنگی است. قبل از اینکه ما به‌عنوان جامعه تئاتری نشان بدهیم که تئاتر چیست، باید تماشاگر را جذب کنیم چرا که بدون حضور تماشاگر تئاتری اتفاق نمی‌افتد. یکی از راه‌های جذب تماشاگر تئاتر، این است که توجه او را به مجموعه تئاتر شهر جلب کنیم. در همین راستا در برنامه‌های شهری، باید شیرینی تئاتر شهر را از دور حس کنیم تا عاشق آن بشویم و دوست داشته باشیم نمایش‌هایش را ببینیم.

جای دستفروشان اینجا نیست

قطب‌الدین صادقی، کارگردان و بازیگر پیشکسوت تئاتر:
2 منطقه ۶ و ۱۱ تهران به‌دلیل وجود مجموعه‌های نمایشی، کتاب‌فروشی‌ها و گالری‌ها جزو مناطق فرهنگی تهران هستند و تئاتر شهر، شاخص‌ترین مکان فرهنگی این منطقه است. هرچند متأسفانه امروزه وجه فرهنگی این مناطق سقوط کرده،با این وصف، کار شهرداری این دو منطقه به‌دلیل ویژگی‌های خاصی که دارند، سخت است. به هر حال هویت یک شهر از فرهنگ آن است؛ یعنی فرهنگ به یک شهر هویت می‌دهد. شهر بدون فرهنگ، شهر نیست و آنچه جامعه را از حالت غریزی بیرون می‌آورد، خلق فرهنگ است. دست دستفروشان را می‌بوسم ولی جایشان اینجا نیست. استقرار دستفروش‌ها در حریم فرهنگی این مجموعه بسیار ناشایست است.

نگرانی همیشگی ما وضعیت اطراف تئاتر شهر بوده است

هادی حجازی‌فر، دبیر جشنواره نوزدهم نمایش عروسکی و کارگردان و بازیگر تئاتر و سینما: ما در دوران دانشجویی در شهرهای دیگر بودیم، همه پول‌مان را پس‌انداز می‌کردیم که به تهران بیاییم و در تئاتر شهر تئاتر ببینیم. ممنونم که کار مهم پاکسازی تئاتر شهر بالاخره شروع شد چون نگرانی همیشگی ما وضعیت اطراف تئاتر شهر بود. امیدوارم این ساماندهی استمرار داشته باشد. متأسفانه در این سال‌ها مطالبات ما جامعه تئاتری خیلی پایین آمده است. اگر ما عاشق تئاتر نمی‌شدیم، شاید اتفاق‌های بدی برای‌مان رخ می‌داد. اگر بچه‌های تئاتر فرصت کار داشته باشند، امیدشان به زندگی، بالا می‌رود. هرچند به‌نظر می‌رسد عده‌ای تئاتر را نمی‌خواهند، اما این هنر می‌ماند. ما تئاتری‌ها هم به‌عنوان بچه‌های ناتنی در کنار بچه‌های تنی خواهیم ماند.

همه ما می‌دانیم تئاتر شهر نیازمند حریم است

امیر دژاکام، کارگردان و بازیگر سینما و تئاتر و تلویزیون:
معرفت ساده است و جهل پیچیده. همه می‌دانیم این محیط، نیازمند حریم است. کدام یک از ما نمی‌دانیم در این سال‌ها چه جرم و جنایت‌هایی در اینجا رخ‌ داده؟ کدام یک از شما حاضرید اعضای خانواده خودتان در این محدوده تردد کنند؟ خواسته ما به‌عنوان خانواده تئاتر، ایجاد این حریم و اجرای برنامه هنری در داخل آن است. شهرداری باید هزینه کند، چون وظیفه اوست و این پرسش را هم داریم که چرا از تئاتر مالیات می‌گیرند؟


 

این خبر را به اشتراک بگذارید