• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
دو شنبه 2 مرداد 1402
کد مطلب : 198145
+
-

فضای امن برای اهالی تئاتر

نگاه
فضای امن برای اهالی تئاتر

سیدمحمدجواد طاهری؛ مدیر تئاتر شهر

بحث حریم تئاتر شهر مدت‌ها مطرح بود. با توافق میان وزیر ارشاد با شهردار تهران و وزیر میراث فرهنگی، مقرر شد طرح حائل یا حریم تئاتر شهر به سرعت اجرایی ‌شود. آخرین توافق‌شان این بود که وزارت ارشاد با هزینه خود این طرح را به پیمانکار خصوصی بسپارد و آن را عملیاتی کند. بر همین اساس، منتظر تأیید طرح از سوی میراث فرهنگی بودیم که خوشبختانه انجام شد.

نوع طراحی‌ای که برای حائل تئاتر شهر شده، برگرفته از نشانه‌ها و المان‌های خود مجموعه است. قرار است در عین حال که فضای بیرونی مجموعه دارای حریم می‌شود ولی شکل حائل، تردد را برای عموم مردم دچار محدودیت نکند. به این معنا که تردد برای عموم آزاد است ولی به‌صورت کنترل‌شده اتفاق می‌افتد که براساس آن اجازه ورود و خروج به اراذل و اوباش داده نمی‌شود و اگر در محدوده حریم، ناهنجاری دیده شود، همکاران مجموعه می‌توانند آن فرد یا افراد را خارج کنند. برای تامین امنیت بنا در شب‌ها، ورودی‌ها و خروجی‌های مجموعه بسته می‌شود و اجازه ورود و خروج به هر کسی داده نمی‌شود.

رفت‌وآمد به تئاتر شهر شبیه وضعیت پارک شهر خواهد بود که در فضای آن هم نگهبانی دیده می‌شود و در عین حال برای تردد افراد منعی وجود ندارد. با این حال اگر کسانی امنیت مخاطبان و افراد را به مخاطره بیندازند، نگهبان می‌تواند از ورود آنان جلوگیری کند.

تئاتر شهر همانگونه که پتانسیل مرکز تولید تئاتر حرفه‌ای کشور را دارد، می‌تواند با بهره‌مندی از نمادها و نشانه‌های مرتبط با تئاتر، از زاویه‌ای دیگر هم برای مخاطبان، شهروندان و رهگذران ایجاد جاذبه کند؛ به‌عنوان نمونه می‌توان بخشی از فضای بیرونی مجموعه را برای اجرای نمایش‌های معرکه‌گیری و خیمه‌شب‌بازی و.. درنظر گرفت و این اتفاق کمک می‌کند که حال و هوای بیرون مجموعه هم تئاتری‌تر شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید