• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
دو شنبه 2 مرداد 1402
کد مطلب : 198140
+
-

راه‌های ورود دستفروشان به بازارهای موقت شهرداری

دریچه
راه‌های ورود دستفروشان به بازارهای موقت شهرداری

فرناز محمدزاده؛ روزنامه‌نگار

مدیریت شهری فعلی از همان ابتدا بر خلاف گذشته برخورد قهرآمیزی با دستفروشان نداشت و همین مماشات، موجب شد بساط گستران بیش از پیش پیاده‌روهای پرتردد را از آن خود کند. سد معبر های مکرر صدای شهروندان را درآورد و در نقاطی مانند تئاتر شهر موجب اعتراض هنرمندان شد. حالا دستفروشی و بساط‌گستری در گوشه و کنار معابر  به یکی از چالش‌های این روزهای شهرداری تهران تبدیل شده که برای ساماندهی آن اقدام کرده‌اند.
طرح ساماندهی دستفروشان در تمام نقاط شهر به‌خصوص در کلونی‌های دستفروشان و نقاطی که به پاتوق آنان تبدیل شده بود با همکاری فرماندهی انتظامی با جدیت اجرا شد و دیگر به دستفروشان اجازه بساط‌گستری و سد معبر داده نخواهد شد و پلیس نیز در این میان نقاط مختلف را تحت نظر دارد تا با دستفروشی و سد معبر با قاطعیت برخورد کند.

دستفروشان واقعی چه کنند؟
اما آنچه در این میان مطرح می‌شود، این است که دستفروشان واقعی باید چه کنند؟ یا اینکه چرا باید دستفروشان واقعی قربانی گروه‌های مافیایی یا مغازه‌داران شوند و چرا باید ‌تر و خشک با یکدیگر بسوزند؟ درواقع اینطور عنوان می‌شود که دستفروشان چند گروه هستند؛ گروهی دستفروش واقعی، گروهی اتباع و مغازه‌داران و گروه دیگر هم مافیا که خیابان‌ها را به افراد اجاره می‌دهند. تمیز دادن این افراد از یکدیگر توسط دستگاه‌های اجرایی کار سختی بوده؛ بنابراین اجازه هیچ بساط‌گستری داده نخواهد شد تا افرادی که واقعا نیازمند درآمد از راه دستفروشی هستند، به بازارهای ثابت و موقت شهرداری تهران مراجعه و در این محل‌ها اقدام به فروش اجناس خود کنند.

مراجعه به 124ناحیه تهران
در چنین شرایطی نیز اینطور عنوان می‌شود که حال دستفروشان واقعی باید برای حضور در بازارهای شهرداری به کجا مراجعه کنند؟ در پاسخ باید گفت، می‌توانند با مراجعه به سامانه شفافیت شهرداری تهران در جریان جزئیات بازارها که شامل روز بازار، شب بازار، همه روز بازار و... است، قرار گیرند و نقاط مختلف را بشناسند. علاوه بر این با مراجعه به 124ناحیه شهرداری بازارهای موقت و ثابت آن منطقه و ناحیه را شناسایی و برای حضور در آن بازارها ثبت‌نام کنند.

ثبت‌نام برای حضور در بازارهای موقت شهرداری
براساس پیگیری‌های همشهری، راه دیگری که برای حضور در بازارهای موقت شهرداری وجود دارد، مراجعه به ‌خود بازار بوده و در همان محل می‌توانند پس از هماهنگی با بهره‌بردار مربوطه، نسبت به ثبت‌نام برای حضور در بازار اقدامات لازم را انجام دهند. آنچه مشخص است اینکه روند حضور در بازارهای شهرداری کار سخت و پیچیده‌ای نیست و عدم‌حضور دستفروشان در بازارها به دلایلی است که نشان می‌دهد آنها صرفا به‌دنبال فروش اجناس خود نیستند. درواقع اگر دستفروشی دغدغه فروش جنس یا اصطلاحا کاسبی خود را داشته باشد در همان نقاط و بازارهای تعیین شده هم می‌تواند فعالیت کند؛ اگر چنین نیست پس مسلم است به‌دنبال اهداف دیگر بوده و درآمدهای کلان از راه‌های غیرقانونی زیر زبان‌شان حسابی مزه کرده است. به‌گفته یکی از مقامات حوزه شهری، دستفروش خیابان ولیعصر، دستفروش نیست که وارد بازارهای شهرداری شود؛ او مافیایی است که نمی‌خواهد درآمد میلیونی خود را از راه اجاره معابر و... از دست دهد.

طراحی سامانه جامع برای دستفروشی
علاوه بر راه‌های گفته شده، شرکت ساماندهی مشاغل شهر تهران به‌دنبال یک سامانه جامع است تا در آن سامانه علاوه بر معرفی بازارهای مختلف شهرداری در مناطق 22گانه، امکان ثبت‌نام دستفروشان برای حضور در بازارها به صورت اینترنتی و غیرحضوری فراهم شود. این اقدام اگر اتفاق بیفتد، قطعا روند حضور در بازارها سهل‌تر و آسان‌تر خواهد شد و تقریبا می‌توان این اطمینان را حاصل کرد که هیچ بهانه‌ای برای حضور دستفروشان در بازارهای شهرداری وجود ندارد؛ درواقع دستفروشان واقعی که دغدغه معاش دارند نه آنانی که به‌دنبال درآمدهای کاذب و غیرقانونی هستند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید