• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 1 مرداد 1402
کد مطلب : 198052
+
-

ابهام در بازار سهام

شاخص کل بورس تهران در مبادلات روزگذشته بار دیگر با نزول مواجه شد و ارزش کل معاملات خرد به پایین‌ترین حد خود از ابتدای سال تاکنون رسید. اکنون پرسش این است که دلایل تداوم روند نزولی بورس چیست؟  به‌گزارش همشهری، شاخص کل بورس تهران از 17اردیبهشت امسال وارد یک روند نزولی شده و از آن زمان تاکنون 552هزار واحد افت کرده است. این یعنی اینکه سهامداران در این مدت به‌طور میانگین 22درصد زیان کرده‌اند.
در این مدت همچنین بیش از 2555هزار میلیارد تومان از ارزش بازار سهام کاسته و نزدیک به 30هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شده است. دیروز نیز این روند نزولی ادامه یافت و شاخص کل بورس تهران با افتی سنگین مواجه و بیش از 127هزار میلیاردتومان از ارزش بازار کاسته شد. نکته مهم درمبادلات دیروز این بود که ارزش معاملات به 3هزارو900میلیارد تومان رسید که پایین‌ترین میزان از ابتدای سال تاکنون است.
این ارقام نشان می‌دهد که سهامداران از بازار سهام خارج شده‌اند و در حال حاضر بازار سهام به‌دلیل خروج نقدینگی با رکود مواجه شده است. نکته مهم‌تر اما این است که طبق آمار‌های موجود سرعت نزول بازار سهام در این دوره بیشتر از سرعت سقوط آن در سال1399 است که بزرگ‌ترین سقوط بازار سهام تا آن زمان بود. در سال1399 ارزش بازار سهام از مرداد تا انتهای سال و در طول 152روز کاری 3346هزار میلیارد تومان افت کرد که معادل 22هزارمیلیارد تومان در روز بود.اما از 17اردیبهشت تاکنون و در طول 52روز ارزش کل بازار سهام هر روز 50هزار میلیارد تومان کاهش یافته است. مقایسه این ارقام نشان می‌دهد که سرعت نزول بازار سهام در این دوره بیش از 2.2برابر سقوط سال 1399 بوده است. اما دلایل نزول بورس چیست و چرا بازار سهام یکباره از اردیبهشت‌ماه با نزول مواجه شده و هر روز سرعت نزول بیشتر می‌شود؟ اصل ماجرا این است که یکی از مهم‌ترین عوامل برای سرمایه‌گذاری در بورس بررسی و محاسبه میزان سودآوری شرکت‌های بورس است. هرچه میزان سودآوری شرکت‌های بورس بیشتر باشد، سهام آن شرکت‌ها با تقاضای بیشتری در بورس مواجه و تحت‌تأثیر افزایش تقاضا قیمت سهام آن شرکت هم با رشد مواجه می‌شود. میزان سودآوری شرکت‌های بورس همچنین متناسب با قیمت سهام آن شرکت ارزیابی می‌شود و سهامداران با محاسبه نسبتی با نام قیمت به درآمد متوجه می‌شوند که آیا سهام آن شرکت ارزش سرمایه‌گذاری دارد یا خیر. در چنین شرایطی در طول چند هفته گذشته اتفاق‌هایی افتاده است که می‌تواند میزان سود شرکت‌ها به‌ویژه صنایع مهم بازار سهام را تحت‌تأثیر قرار دهد. مهم‌ترین رویداد در این مدت مصوبه افزایش نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی به 7هزار تومان است که می‌تواند میزان سود شرکت‌های تولید‌کننده محصولات پتروشیمی را که مهم‌ترین صنعت بورس هستند را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار دهد. در این مدت همچنین برخی رویداد‌های دیگر ازجمله تغییر نرخ تسعیر ارز پالایشگاه و عوارض صادراتی تولید کننده‌های فولاد هم به مصوبات قبلی اضافه شده و می‌تواند منجر به افت سود این صنایع در بورس شوند.
این صنایع همگی جزو بزرگ‌ترین صنایع بورس هستند که نوسان قیمت سهام آنها اثرات زیادی بر شاخص بورس دارد. در چنین شرایطی با وجود رایزنی‌های انجام شده از سوی سازمان بورس هنوز مشخص نیست آیا اصلاحی در قیمت‌های تعیین شده ایجاد خواهد شد یا خیر و از این روی سهامداران با ابهام‌های جدی مواجه‌اند. در کنار این موضوع یکی دیگر از عواملی که منجر به ایجاد ابهام و تردید در میان سهامداران شده نوسان قیمت دلار است که اثر زیادی بر شاخص بورس دارد. از اواسط اردیبهشت‌ماه تاکنون قیمت هر دلار آمریکا در بازارآزاد از محدوده 55هزار تومان به محدوده 48هزار تومان عقب‌نشینی کرده و به‌نظر می‌رسد این روند همچنان ادامه‌دار باشد. این موضوع نیز به تردید‌ها و ابهام‌های سهامداران افزوده و به عاملی برای نزول بورس تبدیل شده است.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید