• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
یکشنبه 1 مرداد 1402
کد مطلب : 198049
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/nZ67R
+
-

رکورد خرید تضمینی گندم شکست

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اعلام شکسته‌شدن رکورد سال گذشته خرید گندم از کشاورزان، گفت: میزان خرید تضمینی گندم تا صبح دیروز (۳۱‌تیر‌۱۴۰۲) به ۷میلیون و ۲۹۷هزار تن رسیده است درحالی‌که ‌سال گذشته ۷میلیون و ۲۰۰هزار تن گندم خریداری شده بود.
به‌گفته سیدسعید راد، بیش از نیمی از پول گندم‌های خریداری‌شده به‌حساب کشاورزان واریز شده ‌و پیگیری پرداخت باقی مطالبات نیز در دستور کار قرار دارد. طبق اظهارات معاون وزیر جهادکشاورزی، ارزش گندم‌های خریداری‌شده با عبور از مرز ۱۰۰هزار میلیارد تومان، در حال ورود به کانال ۱۱۰هزار میلیارد تومان است. او  تصریح کرد: در حال حاضر، استان‌های مناطق سردسیری و کوهستانی شمال و غرب کشور، روزهای اوج تحویل گندم به مراکز خرید را سپری می‌کنند. راد افزود: ۵۴درصد از گندم مازاد نسبت به سال گذشته از کشاورزان 2 استان فارس با ۴۹۱هزار تن افزایش و خوزستان با ۳۶۱هزار تن افزایش خریداری شده است و ۴استان کرمانشاه، ایلام، لرستان و بوشهر نیز بین ۱۰۰ تا ۲۰۰هزار تن رشد خرید را شاهد بوده‌اند.
‌به گزارش همشهری، برآوردها حاکی از این است که ایران سالانه به حدود 12میلیون تن گندم نیاز دارد که البته حدود 2میلیون تن از آن، ناشی از بالاتر رفتن سرانه مصرف به‌واسطه بی‌کیفیتی و دور‌ریز نان بوده و حدود یک‌میلیون تن از آن نیز به سایر مصارف غذایی می‌رسد. براساس آمارها، ایران تاکنون در 2دوره یعنی سال‌های ۸۳ تا ۸۵ و ۹۴ تا ۹۹ در تولید گندم به‌خودکفایی رسیده اما به‌واسطه تبعات خشکسالی و کم‌آبی، این دوره‌ها دوام چندانی نداشته است. طبق آمارهای موجود، میانگین تولید گندم ایران در سال‌های ۸۳ تا ۸۵ حدود ۱۰میلیون و ۵۰۰هزار تن بوده و در سال‌های ۹۴ تا ۹۹ نیز میانگین تولید گندم کشور به ۱۳ تا ۱۴میلیون تن رسیده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید