• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 31 تیر 1402
کد مطلب : 197950
+
-

حکمرانان بازار املاک

خبر: براساس پایش‌های انجام‌شده هم‌اکنون ۱۷۴هزار واحد صنفی مشاور املاک در کشور فعال هستند که از این تعداد ۱۶هزار و ۸۰۰واحد، یعنی معادل 9.6درصد مشاوران املاک، مجوز ندارند. از زمان آغاز گشت‌های بازرسی از مشاوران املاک در اوایل خردادماه تاکنون ۱۹۱۰واحد مشاور املاک بدون مجوز پلمب شده است.
نقد:  فعالیت مشاوران املاک بدون مجوز فقط یک بخش از مشکل بازار املاک است؛ اما کل اختلال این بازار را نمی‌توان متوجه مجوز نداشتن 9.6درصد از بنگاه‌ها دانست؛ به‌خصوص که همین بنگاه‌ها نیز درنهایت زیر سایه بنگاه‌های مجوزدار و با توکن آنها فعالیت می‌کنند و اگر مسیر دریافت مجوز تسهیل شود، چه‌بسا اکثر آنها نسبت به دریافت مجوز اقدام کنند. مشکل اصلی بازار املاک ایران این است که در صنف مشاوران املاک‌تخلف‌های پرتکرار، شامل: دریافت کمیسیون بالاتر از نرخ مصوب، دریافت حق‌الزحمه خارج از قرارداد، نگرفتن کد رهگیری، تبانی برای قیمت‌سازی و تبانی با یکی از طرفین معامله مشهود است و باوجود قوانین سخت‌گیرانه صنفی، تقریباً هیچ برخورد مؤثری با متخلفان انجام نمی‌شود.
نکته قابل‌توجه این است که اگر هدف از اقداماتی نظیر گشت بازرسی مشاوران املاک و جریمه غیرمجازها، فقط رفع تکلیف باشد و اقدامی برای رفع ریشه‌ای تخلف‌های این صنف انجام نشود، این راهبرد نتیجه مطلوبی نخواهد داشت و همچنان معامله‌گران مسکن و مستأجران، قربانی تخلفاتی خواهند بود که اکثریت از آنها آگاه هستند اما آن را رفع نمی‌کنند.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید