• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 31 تیر 1402
کد مطلب : 197940
+
-

ردپای صهیونیسم در تکرار هتک حرمت قرآن

تکرار هتک حرمت قرآن کریم در سوئد، شائبه‌ها درباره عاملیت صهیونیست‌ها در این ماجرا را تقویت کرد

گزارش
ردپای صهیونیسم در تکرار هتک حرمت قرآن

بهاره محبی- روزنامه‌نگار

کمتر از یک‌ماه پس از هتک حرمت یک پناهجوی عراقی در سوئد نسبت به قرآن‌کریم، این فرد هتاک روز پنجشنبه هفته گذشته بار دیگر در اقدامی موهن و اسلام‌ستیزانه، نسخه‌ای از کلام‌الله مجید را در برابر سفارت عراق در استکهلم لگدکوب کرد. به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، «سلوان مومیکا» فردی که در نخستین روز تعطیلات عید قربان اقدام به آتش‌زدن قرآن‌کریم کرده بود، بار دیگر تحت حمایت پلیس سوئد، به قرآن و پرچم عراق در مقابل سفارت این کشور در استکهلم اهانت کرد که اقدام او با واکنش خشمگینانه جهان اسلام به‌ویژه مردم عراق روبه‌رو شد و حالا علاوه بر به آتش کشیده شدن سفارت سوئد در بغداد توسط معترضان، دولت عراق سفیر این کشور را اخراج کرده و هشدار داده درصورت تکرار این امر، روابط دیپلماتیک خود را کاملا قطع خواهد کرد.

صحنه‌گردانی 3سازمان صهیونیستی در ماجرای  قرآن سوزی
سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان شامگاه پنجشنبه در سخنرانی خود به این شائبه پرداخت و گفت که «به‌نظر می‌رسد موساد در پس این فتنه قرار دارد. اگر کشورهای اسلامی، سوئد را تحریم کنند، مسئله اهانت به قرآن کریم و مقدسات اسلامی هم حل خواهد شد.» این در حالی است که جبار‌المعموری، رئیس اتحادیه علمای مسلمان در دیالی عراق نیز تأکید کرد که «صهیونیست‌ها در پشت پرده این اقدام قرار دارند و این مسئله را باید در راستای تلاش آنان برای تفرقه بین مسلمانان و مسیحیان دسته‌بندی کرد.» وی با بیان اینکه صهیونیست‌ها به‌دنبال ایجاد هرج‌ومرج هستند، تصریح کرد که «سه سازمان صهیونیستی صاحب نفوذ، از تحرکات سلوان که برای دومین بار در پایتخت سوئد، به قرآن کریم اهانت کرد، حمایت می‌کنند».

اقدامات تنبیهی عراق
ساعتی پیش از هتک حرمت مجدد قرآن کریم و آتش‌ زدن پرچم عراق در مقابل سفارت این کشور در استکهلم بود که دولت بغداد جلسه‌ای فوری به ریاست «محمدشیاع السودانی»، نخست‌وزیر و فرمانده نیروهای مسلح این کشور برای بررسی اقدامات دولت سوئد تشکیل داد. یک منبع رسمی درباره تصمیم مهم این جلسه گفت که دولت السودانی رسماً به همتای سوئدی خود از قصد عراق برای قطع روابط درصورت سوزاندن مجدد قرآن اطلاع داده است. پس از قرآن سوزی، السودانی به وزارت امور خارجه دستور داد تا کاردار عراق را از سفارت این کشور در استکهلم فرا بخوانند.«احمد الصحاف»، سخنگوی وزارت امور خارجه عراق هم خبر داد که دستور بازگشت سفیر عراق از استکهلم و اطلاعیه خروج سفیر سوئد از بغداد صادر شد. «هیام الیاسری»، وزیر ارتباطات دولت عراق نیز دستور داد تا این وزارتخانه و تشکل‌های تابع آن تعامل با تمام شرکت‌های سوئدی را ممنوع کنند.«علی‌المؤید»، رئیس اداره رسانه و ارتباطات هم با صدور حکمی مجوز فعالیت شرکت مخابراتی اریکسون سوئد را در خاک عراق به حالت تعلیق درآورد. شورای ملی سرمایه‌گذاری عراق عصر نیز در همراهی با پویش‌های ملی در این کشور طی بیانیه‌ای اعلام کرد: ما به همه شرکت‌های سرمایه‌پذیر و فعالان اقتصادی در عراق دستور می‌دهیم که اجازه سرمایه‌گذاری شرکت‌های سوئدی در عراق و هرگونه فعالیتی که مربوط به شرکت‌های سوئدی است را ندهند.
افزون بر این، اهالی استان‌ها و مناطق مختلف عراق با در دست داشتن نسخه‌هایی از قرآن‌کریم و برافراشتن پرچم عراق به خیابان‌ها آمدند. ساکنان بغداد هم با تجمع در میدان «التحریر» انزجار و خشم خود از اقدامات تروریستی دولت سوئد را با آتش‌زدن پرچم این کشور نشان دادند.

واکنش جهان اسلام  و محکومیت‌‌های گسترده بین‌المللی
عصائب اهل‌الحق، گردان‌های حزب‌الله عراق، الازهر مصر و کشورهای اردن، ترکیه، قطر، عربستان‌سعودی، وزارت خارجه فلسطین و شورای همکاری خلیج‌فارس نیز اهانت به قرآن را محکوم کرده‌اند. همچنین «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد، نیز در دیدار با نمایندگان سازمان همکاری اسلامی ضمن ابراز همبستگی با جامعه مسلمانان بر عزم سازمان ملل برای اجرای کامل قطعنامه شورای حقوق بشر درخصوص مقابله با نفرت پراکنی مذهبی که موجب ایجاد تبعیض، خصومت یا خشونت می‌شود تأکید کرده است.
«حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران هم ضمن محکوم‌کردن تکرار اهانت به قرآن‌کریم و رفتار غیرمسئولانه دولت سوئد در همراهی با این اقدام نفرت‌‌انگیز، تأکید کرد که تهران آماده‌ اقدامات هماهنگ و بازدارنده علیه این اقدامات است.«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز از احضار سفیر سوئد در اعتراض به اهانت به قرآن کریم خبر داده و گفته مسئولیت عواقب ناشی از تحریک احساسات مسلمانان در سراسر جهان برعهده دولت سوئد قرار دارد.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید