• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
شنبه 31 تیر 1402
کد مطلب : 197932
+
-

نجات زمین با سفیدترین سفیدها

ایده خوب
نجات زمین با سفیدترین سفیدها

دانشمندان در دانشگاه پردو در آمریکا، رنگی را تولید کرده‌اند که به آن سفیدترین رنگ تاریخ گفته می‌شود و حالا کارشناسان اقلیمی، امیدوارند که با استفاده از همین رنگ، روند تغییرات اقلیمی را به نفع نجات زمین تغییر دهند.
این رنگ چنان سفید است که می‌تواند 98درصد نور را بازتاب دهد. همین ویژگی هم اقلیم‌شناسان را امیدوار کرده؛ چون نور، گرما تولید می‌کند و معضل فعلی زمین که البته خود ما انسان‌ها به آن تحمیل کرده‌ایم، گرمایش کره زمین است.

محققان ثابت کرده‌اند که اگر این رنگ در بام و نمای یک ساختمان به‌کار گرفته شود، باعث خواهد شد تا دمای داخل ساختمان کاهش پیدا کند و نیاز به روشن کردن کولر یا سیستم‌ تهویه هوا هم کمتر خواهد شد. اما اگر این رنگ را در مقیاسی بزرگ‌تر به‌کار بگیریم چه؟
دانشمندان در دانشگاه کالیفرنیا محاسبه کرده‌اند که اگر یک تا 2درصد سطح زمین را با این رنگ بپوشانیم، میزان نوری که به فضا برمی‌گردد باعث خواهد شد تا دمایی که زمین از این نور می‌گیرد هم کاهش پیدا کند و شرایط برای تثبیت دمای کره فراهم خواهد شد. به‌عبارت دیگر، این رنگ می‌تواند به حل معضل تغییرات اقلیمی کمک کند. جرمی موندای، محقق دانشگاه کالیفرنیا اطمینان خاطر داده است که نور برگشت خورده به فضا، آنقدری نیست که یک معضل جدید در اتمسفر و بالای آن را ایجاد کند و «مثل ریختن یک لیوان شیر در اقیانوس است.»
اما یک تا 2درصد سطح زمین چقدر خواهد بود؟ مساحت کلی زمین، 197میلیون مایل مربع (هر مایل برابر با 2.5کیلومترمربع است) و البته همه می‌دانیم که سطح بیشتر آن، آب است؛ بنابراین این رنگ سفید باید حدود 2تا4میلیون مایل مربع را بپوشاند. برای مقایسه باید بدانیم که مساحت کشور آمریکا کمی بیشتر از 3.5میلیون مایل مربع است. پس سطحی که درباره رنگ کردن آن صحبت می‌کنیم، واقعا عظیم است.
مسئله دیگر این است که چه میزان رنگ برای رنگ کردن یک‌درصد زمین مورد نیاز است. محققان این رقم را هم محاسبه کرده‌اند و به 527میلیارد لیتر رسیده‌اند. اگر 2درصد در میان باشد که باید این رقم را دوبرابر کرد.
این کار واقعا عظیم و سخت به‌نظر می‌رسد، اما در شرایطی که دولت و کشورها، حتی به تعهدات خود برای کاهش گازهای گلخانه‌ای عمل نمی‌کنند، استفاده از رنگ سفید با همه مشتقاتش می‌تواند یک گزینه باشد.

 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید