• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 29 تیر 1402
کد مطلب : 197793
+
-

هفته عفو متهمان تجاوز

گیگز، مندی و گرینوود از اتهامات تبرئه شدند

در عرض چند روز 3بازیکن و مربی فوتبال از اتهامات مربوط به تجاوز یا آزار جنسی تبرئه شدند؛ بنژامن مندی (منچسترسیتی)، میسن گرینوود (منچستریونایتد) و رایان گیگز (اسطوره منچستریونایتد و سرمربی برکنار شده تیم ملی ولز).
جنبش #من_هم (می تو) برخی افراد سرشناس را در هالیوود و عرصه ورزش رسوا کرد اما باگ‌هایی هم داشت، ازجمله اتهامات بی‌اساسی که به چهره‌های معروف زده شد و زندگی آنها را به خطر انداخت. برخی برای کسب شهرت یا پول هر چند وقت یک‌بار داستانی واقعی یا غیرواقعی را به رسانه‌ها می‌دهند. عده‌ای از آنها از ساختن یا روایت این داستان‌ها از روزنامه‌ها و سایت‌های زرد پول می‌گیرند و عده‌ای دیگر از افراد متجاوز خسارت دریافت می‌کنند. سال‌های قبل چهره‌هایی مثل دیوید بکام (در 2نوبت)، وین رونی، دونالد ترامپ، نیمار، کریستیانو رونالدو و... به تجاوز یا خشونت جنسی یا خشونت علیه همسر یا نامزدشان متهم شده و برخی پشت پرده با شاکیان به توافق دست یافته بودند. همین حالا دنی آلوز، اسطوره بارسلونا و تیم ملی برزیل به‌خاطر همین اتهامات در زندان به‌سر می‌برد. افرادی نظیر گرینوود، مندی و رایان گیگز هم مدتی در بازداشت یا در صحن دادگاه بودند.
وقتی اعلام شد میسون گرینوود علیه نامزد خودش خشونت خانگی به‌خرج داده، ابتدا توسط باشگاه منچستریونایتد طرد شد و سپس به زندان رفت. او حالا پس از 17ماه دوری از فوتبال و از دست دادن یک فصل و نیم از عمر حرفه‌ای‌اش از همه اتهامات تبرئه شده است. سپس نوبت بنژامن مندی بود که پس از تحمل مدتی زندان ابتدا از دادگاه حکم حبس 2ساله بگیرد و سپس در دادگاه تجدید‌نظر از همه اتهامات تبرئه شود. او به 26مورد تعدی متهم بود اما ادعا می‌کرد همه آن موارد با رضایت طرف مقابل بوده است.
بعد از این 2نفر، رایان گیگز هم از اتهامات خشونت خانگی تبرئه شد. گیگز سرمربیگری ولز را به‌خاطر همین اتهامات از دست داده بود. گیگز سال‌های اخیر به موارد زیادی متهم شده بود که از همه بدتر ارتباط با زن برادرش و خیانت به برادر بود. به‌خاطر آن جرم‌ها زندانی نشد اما شکایت نامزدش مبنی بر آزار و اذیت خانگی، او را به دردسر انداخت. گیگز به همین دلیل سرمربیگری تیم ملی ولز را از دست داد. او حالا از این اتهام تبرئه شده است و می‌خواهد به فوتبال برگردد. نامزدش با شکایت به دادگاه مدعی آزار فیزیکی و روانی گیگز و خواستار دریافت غرامت شده بود که با بررسی تمامی شواهد، قاضی رایان گیگز را از این اتهامات تبرئه کرد و پرونده بسته شد. گیگز علاوه بر اینکه از هدایت تیم ملی ولز کنار گذاشته شد، لیگ برتر نیز نام او را که پرافتخارترین بازیکن تاریخ این لیگ بود، از ورود به تالار مشاهیر ممنوع کرد.
مندی که از سال2021 از فوتبال محروم شده بود، حالا در 29سالگی و به فاصله تنها چند روز پس از تبرئه‌شدن از سوی هیأت منصفه دادگاه چستر کراون با قراردادی 2ساله به باشگاه لوریان در فرانسه پیوسته است. این بازیکن مسلمان از عربستان نیز پیشنهاد داشت. او پس از شنیدن حکم برائت خود گریه کرد و گفت «الحمدلله». او آخرین‌بار آگوست‌2021 و 2سال پیش در بازی با تاتنهام به میدان رفته بود.
ممفیس دیپای، بازیکن هلندی سابق بارسلونا و منچستریونایتد درباره مندی گفت: «همه اتهام‌ها رد شد. خب الان چه می‌کنیم؟ کی قرار است به بهبود این آدم کمک کند؟ چه‌کسی مسئول خسارت او و 2سال دوری‌اش از حرفه‌ای که برای سال‌های معدود می‌توانست در آن مشغول باشد، خواهد بود؟ سال‌ها برای تبدیل‌شدن به یک بازیکن حرفه‌ای فوتبال تلاش و هزینه شد؛ حالا چه!؟ نمی‌توانیم قبول کنیم که این اتفاق برای ما به‌عنوان ورزشکار بیفتد.»
گیگز، 48ساله، متهم به حمله به کیت گرویل، 36ساله، در خانه 1.7میلیون پوندی‌اش در ورسلی، منچستر بزرگ، در اول نوامبر2020 شده بود. او همچنین به حمله به خواهر این زن یعنی اما گرویل در همان تاریخ متهم شده بود. هیأت منصفه او را بی‌گناه شناخت چون مدارک کافی برای ادعای شاکیان وجود نداشت و آنها نتوانستند دادگاه را قانع کنند. این دلیل نمی‌شود گیگز گناهکار نیست. علاوه بر این،‌ او به برادرش هم خیانت کرده بود. با اینکه هیأت منصفه گیگز را از اتهام آخر تبرئه کرده، اما کمتر باشگاهی حاضر خواهد بود به چنین فردی با این سوابق درخشان اخلاقی تیم بدهد. گیگز هم یک سال پیش از تیم ملی ولز کنار گذاشته شده بود. او حالا می‌خواهد به مربیگری برگردد.
میسن گرینوود هم با وجود تبرئه‌شدن از اتهامات هنوز از سوی هواداران و مدیریت باشگاه منچستریونایتد بخشیده نشده است. او از فهرست تیم برای تور پیش‌فصل خط خورد. منچستر این بازیکن را به آتالانتا پیشنهاد و قول داده در ازای معاوضه او با هویلوند مبلغ 40میلیون یورو به این باشگاه ایتالیایی بدهد که این پیشنهاد از سوی آتالانتا رد شده است. با این‌حال ایتالیایی‌ها بدشان نمی‌آید او را قرضی و بدون دخالت در انتقال هویلوند در اختیار بگیرند. او به‌زودی برای شرکت در تست‌های پزشکی به برگامو سفر خواهد کرد. البته گزینه‌های دیگری هم برای انتقال قرضی وجود دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید