• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 29 تیر 1402
کد مطلب : 197778
+
-

هفتمین فصل کاوش برای یافتن معبد لائودیسه در همدان

 سرپرست هیأت کاوش باستان‌شناسی لائودیسه نهاوند گفت: هفتمین مرحله کاوش از این اثر و بنای مهم تاریخی به‌زودی و با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان آغاز خواهد شد.
به گزارش ایرنا، محسن جانجان گفت: اعتبار مورد نیاز برای کاوش‌های باستانی از این معبد نیز تامین شده است.
وی افزود: در سال ۱۳۲۲ کتیبه‌ای در منطقه دوخواهران کشف شد که با ترجمه آن از وجود و دلیل ساخت معبد لائودیسه آگاه شدیم.  این کتیبه هم‌اکنون در موزه ملی ایران قرار دارد.
جانجان گفت: در محله دوخواهران کشف آثاری مانند پایه ستون، سرستون و تمثیل خدایان یونانی همچون زئوس، گمانه‌زنی‌ها را برای وجود این معبد در این منطقه تقویت کرد.
وی ادامه داد: طی چند سال اخیر چند فصل کاوش در این منطقه انجام و آثار زیادی کشف شد که ثابت کرد بعد از سلوکیان، اشکانیان نیز در نهاوند حضور چشمگیری داشته‌اند و این گوشه‌ای از رازهای سر به‌مهر این معبد یونانی در شهر تاریخی نهاوند است.
سرپرست هیأت کاوش باستان‌شناسی لائودیسه نهاوند اضافه کرد: سال ۱۳۸۴ کاوش‌هایمان را در منطقه دوخواهران به سرپرستی مهدی رهبر آغاز کرده‌ایم و تا امروز 6 فصل کاوش باستان‌شناسی برای کشف معبد لائودیسه در منطقه دوخواهران انجام شده است.
«آنتیوخوس سوم، پادشاه سلوکی به پاس نیکی‌های همسرش «لائودیسه» معبدی باشکوه و جاودان همنام او در نهاوند امروزی که جزو قلمرو حکومت تازه به دوران رسیده‌اش بود، بنا نهاد.اما چه شد که پای باستان‌شناسان برای یافتن تنها معبد یونانی ایران به نهاوند باز شد؟ قصه از پیدا شدن کتیبه‌ای در یکی از محله‌های قدیمی نهاوند شروع شد. این سنگ‌نوشته حاوی فرمان پادشاه سلوکی آنتیوخوس سوم بود تا نیایش همسرش لائودیسه که به کاهنه بزرگ ارتقا یافته را همگانی کرده و روی سنگی بنویسد و در مهم‌ترین معبد شهر نصب شود.»
شاید این معبد، همان گمشده یونانی باشد! این حدس و گمان‌ها موجب شد محوطه تاریخی مذکور در سال ۱۳۲۷ برای حفظ و حراست در فهرست آثار ملی کشور ثبت شود.
نهاوند گذشته بسیار درخشانی داشته که کشف آثار باستانی زیادی از دوران مشهور به عصر حجر، از تپه گیان، قلعه نهاوندی، معبد لائودیسه و تپه باباقاسم گواه این مدعاست.
معبد لائودیسه (شهر سلوکی نهاوند) زیر خروارها خاک پنهان مانده و با توجه به ارزشمند بودن این اثر تاریخی و فرهنگی ضروری است با مطالعات و کاوش‌های گسترده باستان‌شناختی زنده و احیا شود.با حمایت‌های مسئولان استانی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور می‌توان با احیای این معبد نقش بسیار مهمی را در توسعه گردشگری و اشتغال‌زایی ایفا کرد و سابقه مدنیت
3 هزار ساله همدان را به جهانیان معرفی کرد.
شهرستان نهاوند با حدود ۸۰ هزار نفر جمعیت در جنوب غربی استان همدان واقع شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید