• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
چهار شنبه 28 تیر 1402
کد مطلب : 197728
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/RgjlE
+
-

«زندگی حسینی» با عطر سیب

نمایشگاه عطر سیب ویژه هیئت‌های عزاداری محرم در حال برگزاری است

در شهر
«زندگی حسینی» با عطر سیب

محمد سرابی-روزنامه‌نگار

میدان آیینی امام حسین(ع) امسال نیز میزبان نمایشگاه عطر سیب است؛ مراسمی که برای کمک به هیئت‌های عزاداری و تامین اقلام مورد نیاز آنها برگزار می‌شود. شهرداری از 20 سال پیش عهده‌دار اجرای این مراسم بود و اکنون بیست و یکمین دوره آن از ۲۴ تا ۲۸ تیرماه در حال برگزاری است.
معاون اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران درباره نمایشگاه امسال به خبرنگار همشهری می‌گوید: حجم مراجعه به نمایشگاه عطر سیب را باید درنظر گرفت. ما قریب به 9هزار هیئت در تهران داریم و عطر سیب قرار نیست همه نیاز‌های این هیئت‌ها را برآورده کند. این نمایشگاه تنها امکانی برای کمک و مساعدت به هیئت‌ها از طرف شهرداری است. هیئت‌ها مردمی هستند و براساس خیرات و نذورات مردمی اداره می‌شوند و کمک‌های دیگر نقش جزئی و حاشیه‌‌ای در هیئت‌‌ها دارد. محمدامین توکلی‌زاده می‌افزاید: کاری که شهرداری انجام می‌دهد براساس اطلاعات ثبت شده در سامانه‌های رسمی کشور است که براساس آن به هیئت‌ها خدمات داده می‌شود. اگر در این فضا خللی هم پیش بیاید به‌دلیل ازدحام و شلوغی است زیرا تدارک خوبی در سازمان فرهنگی هنری شده است. هیئت‌ها به خوبی شناسایی شده و اطلاع‌رسانی انجام گرفته است. در نمایشگاه تسهیلاتی دیده شده است که برگزارکنندگان هیئت‌ها با تولید‌کنندگان آشنا شوند و با هزینه کمتر به آنچه نیاز دارند، دست پیدا کنند.

20 سال تجربه
اجرای این رویداد فرهنگی از سال ۱۳۸۱ توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران آغاز شده و هدف از برگزاری آن ایجاد بستری برای عرضه اقلام و اجناس مورد نیاز هیئت‌های مذهبی‌ که در ماه‌های محرم و صفر به اجرای مراسم می‌پردازند، است.
حمیدرضا خونویی، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به پیشینه عطر سیب می‌گوید: شهرداری تهران با اجرای این برنامه می‌تواند سیاست‌های کلانشهری را نیز منتقل کند؛ سیاست‌هایی در حوزه محیط‌زیست، تفکیک زباله، ترافیک، فضاسازی شهری و آموزش پروتکل‌های بهداشتی که از طریق آموزش و تعیین ضوابط برای توزیع اقلام انجام می‌شود.
دبیر نمایشگاه عطرسیب نیز در این‌باره می‌گوید: مسئولان هیئت بیشترین بار را بر دوش می‌کشند و این اتفاق بزرگ را در شهر رقم می‌زنند و ما معمولا مداحان و سخنرانان را می‌بینیم. لذا ما سعی می‌کنیم در این نمایشگاه به آنها در تهیه و تجهیز هیئت‌هایشان کمک کنیم و دغدغه آنها را در این زمینه پاسخگو باشیم.
 حجت‌الاسلام مصطفی جامه‌دارپور با اشاره به اینکه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هر سال بستری را فراهم می‌کند تا تولیدکنندگان و اقلام و محصولات مرتبط با هیئت را در چند روز به شهروندان ارائه کنند، می‌افزاید: میدان آیینی امام حسین(ع) در مرکز شهر دسترسی مناسبی برای خانواده‌ها و هیئت دارد. وی تصریح کرد: خانواده‌ها از ساعت ۸ تا ۱۱ شب می‌توانند برای تهیه ملزومات روضه‌های خانگی اقدام کنند و هیئت‌ها برای دریافت بن کارت‌های اهدایی باید از ساعت ۸ تا ۲۰ با به همراه داشتن کارت شناسایی به نماینده سازمان تبلیغات اسلامی مراجعه کنند که پس از استعلام و تأیید نهایی این نهاد، بن خرید دریافت خواهند کرد.
وی با بیان اینکه در بخش جنبی نمایشگاه، هرشب رویدادهای فرهنگی اجرا می‌شود، افزود: آیین‌های عزاداری اقوام مانند «رژه عاشورایی شاه‌حسین‌گویان» ترک‌زبانان هرشب اجرا می‌شود. تعزیه‌خوانی نوجوانان و دیگر رسوم عزاداری نیز از رویدادهای فرهنگی این نمایشگاه است.

عرضه محصولات در فروشگاه‌ زنجیره‌ای
فروشگاه‌های شهروند بیهقی، بهاران، شهرری، حکیمیه، البرز، سهروردی، المپیک، خانی‌آباد و ۱۷ شهریور همزمان با برگزاری نمایشگاه عطر سیب به هیئت‌ها و محافل حسینی شهر تهران و استان البرز خدمات‌رسانی می‌کنند.
برهمین اساس مسئولان هیئت‌های ثبت‌شده می‌توانند به غرفه شهروند در میدان امام حسین(ع) مراجعه و کالای مورد نظر خود را انتخاب کنند، سپس با توجه به محل برگزاری هیئت به یکی از شعب فروشگاهی بیهقی، بهاران، شهرری، حکیمیه، البرز، سهروردی، المپیک، خانی‌آباد و ۱۷‌شهریور مراجعه و ملزومات موردنیاز خود را دریافت کنند. زمان خدمات‌دهی فروشگاه‌های شهروند از ۲۸‌تیرماه آخرین روز برگزاری نمایشگاه عطر سیب به‌مدت ۲‌روز تمدید و تا روز جمعه ۳۰‌تیرماه ادامه دارد.
متقاضیان می‌توانند از ساعت ۸‌صبح‌تا‌۲۰ از خدمات این نمایشگاه عاشورایی در فروشگاه‌های شهروند استفاده کنند و با مراجعه به سایت shahrvand.ir آدرس و شماره تماس فروشگاه‌های شهروندی را که در رویداد عطر سیب خدمات‌دهی دارند، پیدا کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید