• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 28 تیر 1402
کد مطلب : 197716
+
-

خیزش گردوخاک در ۱۳ استان کشور

سازمان هواشناسی نسبت به خیزش گردوخاک در  ۱۳ استان کشور و وقوع رگبار و رعدوبرق در ۱۵ استان ایران هشدار داد. این سازمان با صدور هشدار نارنجی‌رنگ از وزش باد شدید همراه با خیزش گردوخاک در مناطق مستعد از روز پنجشنبه(فردا) تا شنبه هفته آینده خبر داد.
سازمان هواشناسی اعلام کرد: این شرایط جوی روز شنبه در خراسان جنوبی، نیمه‌جنوبی خراسان رضوی و شمال سیستان و بلوچستان پیش‌بینی می‌شود که می‌تواند به خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری ازجمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، سقوط اشیا  از ارتفاعات و شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال منتج شود.
سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی اجتناب از حضور در فضای باز، عدم‌تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، دوری از عبور و مرور، عدم‌پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال و اجتناب از فعالیت‌های باغی و زراعی را توصیه کرد.
این سازمان همچنین با صدور هشدار زردرنگ اعلام کرد: امروز(چهارشنبه) وقوع رگبار باران و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت گاهی همراه با گردوخاک در خراسان شمالی، ارتفاعات استان‌های مازندران، قزوین، البرز، تهران و سمنان، نیمه‌شمالی آذربایجان غربی، شمال و شرق هرمزگان و جنوب کرمان و در روز پنجشنبه (فردا) در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، ارتفاعات استان‌های مازندران، قزوین، البرز و تهران دور از انتظار نیست.
به اعلام سازمان هواشناسی کشور، این وضعیت جوی جمعه(۳۰ تیرماه) برای شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و نیمه جنوبی اردبیل و در روز شنبه (۳۱ تیرماه) برای شمال آذربایجان غربی، نیمه شمالی آذربایجان شرقی و دامنه و ارتفاعات سیستان و بلوچستان پیش‌بینی می‌شود.
سازمان هواشناسی خبر داد که در این شرایط، احتمال آب‌گرفتگی معابر، لغزندگی جاده‌ها، احتمال جاری‌شدن رواناب، صاعقه، وزش باد، در نواحی مستعد خیزش گردوخاک، احتمال خسارت به سازه‌های موقت ازجمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و احتمال شکستن درختان کهنسال وجود دارد.
سازمان هواشناسی اجتناب از اسکان و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای برون‌شهری به‌ویژه در اطراف رودخانه‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاکسازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها را توصیه می‌کند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید