• دو شنبه 18 تیر 1403
  • الإثْنَيْن 1 محرم 1446
  • 2024 Jul 08
چهار شنبه 28 تیر 1402
کد مطلب : 197699
+
-

اذعان روس‌ها به موضع قاطع ایران در ماجرای جزایر سه‌گانه

یک روز پس از اظهارات «کمال خرازی»‌ رئیس شورای راهبردی روابط خارجی که در دیدار با سفیر ژاپن در تهران بهترین راه برای حل‌وفصل اختلافات ارضی ژاپن و روسیه درباره 4جزیره واقع در اقیانوس آرام را مذاکره مستقیم 2کشور دانسته بود، روزنامه ایزوستیای روسیه با اشاره به موضع بحث‌برانگیز اخیر مسکو در بیانیه مشترک روسیه و شورای همکاری خلیج‌فارس که به‌طور تلویحی از ادعای ارضی امارات متحده عربی بر جزایر سه‌گانه ایرانی حمایت کرده بود، نوشت که این مسئله کمترین ارتباط مستقیم به روسیه را داشته و اصلا مشخص نیست که چگونه در بیانیه مشترک درج شده است. در پی ششمین نشست وزیران خارجه کشورهای همکاری خلیج‌فارس و روسیه تحت عنوان گفت‌وگوی راهبردی بین مسکو و این کشورها در روز دوشنبه ۱۹ تیرماه، بیانیه مشترکی صادر شد که ۶کشور عربی و روسیه در آن با اشاره به ادعای امارات درباره حاکمیت جزایر سه گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی از آنچه تلاش‌های امارات برای حل این مسئله از طریق مذاکرات دوجانبه با ایران یا دادگاه بین‌المللی عنوان شد، اعلام حمایت کردند که با واکنش قاطع ایران ازجمله احضار سفیر این کشور و اعلام اعتراض تهران روبه‌رو شد. در ادامه همین رویکرد بود که کمال خرازی‌ رئیس شورای راهبردی روابط خارجی، در دیدار اخیر خود با سفیر ژاپن با اشاره به اختلافات ارضی توکیو و مسکو بر سر مالکیت جزایر کوریل در اقیانوس آرام گفته که بهترین راه برای حل اختلافات دو کشور گفت‌‌وگو است؛ سخنانی که از نگاه برخی از کارشناسان واکنشی به اقدام اخیر مسکو بوده است.

اذعان به اشتباهی دیپلماتیک
در پی واکنش‌های طرف ایرانی، روزنامه روسی ایزوستیا به نقل از «دانیلا کریلوف» پژوهشگر بخش خاورمیانه و پساشوروی انستیتو اطلاعات علمی درباره علوم اجتماعی آکادمی علوم روسیه، نوشت که به‌احتمال زیاد نوعی اشتباه رخ داده و بعید است که هدف دیپلمات‌های روس آسیب زدن به روابط مسکو و تهران بوده باشد. «فرهاد ابراهیموف» کارشناس باشگاه بین‌المللی مباحثه‌ای «والدای» نیز به ایزوستیا گفته که مشکل پدید آمده روابط روسیه و ایران را دشوار نخواهد کرد. ابراهیموف گفته: «ایرانی‌ها بسیار موشکافانه و دقیق نسبت به مسئله تمامیت ارضی خود برخورد می‎کنند، بخاطر اینکه این حوزه برای تهران به دلایل زیاد، از دلایل سیاسی گرفته تا ملاحظات دیگر، فوق‌العاده مهم است. اما دو طرف مشکل پدید آمده را به سرعت حل و فصل خواهند کرد و دیپلمات‌ها همین حالا هم روی این مسئله کار می‌کنند.»
کریلوف گفته که ایران در موضوع جزایر نشان داد حتی اگر کشورهایی که شرکای راهبردی ایران محسوب می‌شوند اجازه اقدامات یا اظهاراتی را به‌خود بدهند که با موضع ایران اختلاف دارد، تهران می‎تواند سخت واکنش نشان دهد.
در پی انتشار بیانیه بحث‌برانگیز نشست روسیه و کشورهای همکاری خلیج‌فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه ایران درباره تمامیت ارضی خود هیچ تعارفی ندارد، بر ایرانی بودن جزایر سه‌گانه تأکید کرد و گفت که تهران توضیحات مقامات روسیه را کافی ندانسته و تکرار این رویه را بر نمی‌تابد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید