• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
سه شنبه 27 تیر 1402
کد مطلب : 197637
+
-

الماس سیاه کاسپین

جهان روز
الماس سیاه کاسپین

اعیانی‌ترین صبحانه‌ای که می‌توانیم تصور کنیم، خاویار است؛ خوراکی عجیب و متفاوتی که آدم‌های اندکی در دنیا می‌توانند از پس خرید مداوم آن بر بیایند و بخشی از یک زندگی لوکس و مرفه است که ما آدم‌معمولی‌ها حتی تصوری هم از آن نداریم.
این غذا که امروز روز جهانی‌اش است، واقعا هم گران است. قیمت یک کیلوگرم از نوع درجه یک آن، حدود 25هزار دلار است. قیمت انواع دیگر هم البته آنقدر پایین نیست که ما بتوانیم در تصوراتمان در وعده صبحانه، مثلا آن را جایگزین کره و پنیر کنیم. این خوراکی که بهترین آن در دنیا مال همین دریای کاسپین یا همان خزر خودمان است و با نام خاویار ایرانی شناخته می‌شود، از نظر فنی تخم ماهی است، اما نه هر ماهی‌ای. خاویار تخم ماهی استروژن است که به راحتی می‌شود حدس زد، در معرض انقراض است. از بس تقاضا برای خاویار دریای کاسپین در دنیا زیاد بوده، صید بی‌رویه این ماهی، آینده حیات آن و البته خاویار را به خطر انداخته است. کشورهای عمده تولیدکننده خاویار، سال‌هاست محدودیت‌های سفت و سختی را در این زمینه اعمال می‌کنند. همین باعث شده قیمت خاویار، حتی بیشتر از گذشته شود. تولید، در حال حاضر در بسیاری از کشورهای تولیدکننده از ماهی‌های پرورشی است، و این فرایند واقعا طولانی است. ماهی‌ها، بعد از 8تا 20سال به مرحله‌ای می‌رسند که خاویار تولید کنند و فرایند جداسازی آنها هم سخت و بسیار فنی است. در روش‌های سنتی، ماهی تلف می‌شد اما در روش‌های مدرن، تخم‌ها بدون آسیب وارد کردن به ماهی از بدن او خارج می‌شوند. بعد از آن، مرحله سخت و پیچیده و طولانی فرآوری خاویار شروع می‌شود. طبیعی است خوراکی‌ای که این همه وقت برای تهیه آن صرف می‌شود، قیمت بالایی داشته باشد اما این یک سوی ماجراست، و تقاضای بالا در سراسر جهان، آن هم از سوی قشر ثروتمند، باعث می‌شود قیمت این محصول بسیار بالا برود. گران‌ترین نوع خاویار دنیا، خاویار الماس ایران است که قیمت 34هزار و 500دلاری هر کیلوگرم از آن، در کتاب رکوردهای جهانی گینس هم ثبت شده است. بی‌خود نیست که اسم این خاویار را الماس گذاشته‌اند.
خاویار در کشورهای زیادی مثل آمریکا، چین و فرانسه و جاهای دیگر هم تولید می‌شود ولی بهترین خاویار دنیا، ‌با فاصله در دریای مازندران پیدا می‌شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید