• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 27 تیر 1402
کد مطلب : 197618
+
-

مقابله به مثل با روسیه به سبک خرازی

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی بهترین راه برای حل‌وفصل اختلافات ارضی ژاپن و روسیه درباره 4 جزیره واقع در اقیانوس آرام را «مذاکره مستقیم بین 2 کشور، به ویژه با توجه به شرایط کنونی و پرتنش منطقه شرق آسیا» دانست.
کازوتوشی آیکاوا، سفیر ژاپن در تهران، صبح دیروز با سیدکمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی دیدار کرد. در این دیدار مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و نیز آخرین وضعیت روابط 2 کشور مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.
خرازی با تاکید بر اهمیت  تحولات منطقه خاور دور و آثار جنگ اوکراین بر این منطقه گفت: شورای راهبردی روابط خارجی با توجه به افزایش تحرکات نظامی و دفاعی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در محیط پیرامونی ژاپن و احتمال وقوع درگیری‌ های نظامی در آینده، این تحولات را با حساسیت دنبال می‌کند. سفیر ژاپن در واکنش به اظهارات خرازی با تشریح موضع کشورش در باره جنگ اوکراین و تبعات احتمالی این بحران برای ژاپن و محیط پیرامونی آن، به اختلاف ارضی کشورش با روسیه اشاره کرد و گفت: با شروع جنگ اوکراین، روسیه مذاکرات دوجانبه با ژاپن در خصوص جزایر اشغالی کوریل را متوقف کرده است. خرازی در پاسخ گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک موضع اصولی با هر گونه مداخله نظامی و نقض حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها مخالف است و به اعتقاد اینجانب بهترین راه برای حل و فصل اختلافات ارضی بین ژاپن و روسیه بر سر جزایر چهارگانه، مذاکره مستقیم  بین 2 کشور است.  روسیه پس از جنگ جهانی دوم، جزایر کوریل را به سرزمین خود منضم کرد، اما ژاپن این جزایر را سرزمین شمالی می نامد و آنها را  «اشغال‌شده توسط روسیه» می‌داند. خرازی همچنین با تاکید بر ضرورت ارتقای روابط دوجانبه ایران و ژاپن، یکی از موانع اصلی در این مسیر را بدعهدی آمریکا درباره برجام و تحمیل تحریم‌های ثانویه بر کشورهای دیگرخواند و گفت: به رغم وجود برخی مشکلات ناشی از تحریم ثانویه فرصت های روشنی برای توسعه همکاری‌ بین 2 کشور  وجود دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید