• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
دو شنبه 26 تیر 1402
کد مطلب : 197505
+
-

رشد غیرقابل باور جامعه ایرانی در عمل به مناسک دینی

یادداشت
رشد غیرقابل باور جامعه ایرانی در عمل به مناسک دینی

محمدمهدی اسماعیلی *

مظاهر دینی مردم پس از انقلاب اسلامی به خوبی بیانگر شدت و تفاوت در میزان گرایش به دین اسلام قبل و بعد از پیروزی انقلاب است. از سوی دیگر تحقیقات درباره این موضوع نیز نتایج جالب و روشنی را به همراه داشته است.
در حقیقت اگر پیمایش مهمی که در سال53 در کشور انجام شده و معروف به پیمایش آقای اسدی است را با تحقیقات و نظرسنجی‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که هرچند سال یک‌بار درباره عادات و خلق و خوی ایرانیان انجام می‌شود مقایسه کنیم، به شکل مشهودی در حوزه عمل به مناسک و شعائر دینی شاهد رشد غیرقابل باور در حوزه اعتقادات دینی مردم نسبت به قبل از انقلاب خواهیم بود؛ یعنی جمعیت حدود سی‌وچندمیلیونی مردم در سال53 با جمعیت 85میلیونی امروز کشور اگر مقایسه شود این موضوع به خوبی روشن می‌شود که به‌مراتب مردم ایران نسبت به ظاهر و باطن دین مقیدتر شده‌اند. همچنین اطلاع آنان از احکام شرعی بسیار بالا رفته است؛ در واقع تمام این موارد و رشد دینی مردم به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی است؛ چراکه تمام بسترهای افزایش گرایش مردم به دین توسط جمهوری اسلامی فراهم شده است.
اگر به قبل از پیروزی انقلاب نگاه کنیم می‌بینیم که مراسم‌ مذهبی و دینی که امروز به شکل دسته‌جمعی انجام می‌شود، قبل از انقلاب وجود نداشته است؛ برای نمونه مراسم باشکوه پیاده‌روی اربعین یا مراسم اعتکاف که هرساله در کشور برگزار می‌شود، از این نمونه است. یا اگر بخواهیم به یک مورد تازه اشاره کنیم، می‌توانیم به مهمانی غدیر بپردازیم که اخیرا در سراسر کشور برگزار و با استقبال میلیونی خانواده‌های ایرانی و جوانان مواجه شد.
رهبر معظم انقلاب نیز در سخنان خود به این مهمانی اشاره کردند. تمام این موارد را می‌توان به‌عنوان افتخارات انقلاب اسلامی و اثر روزافزون آن بر میزان دین‌داری مردم و جوانان بیان کرد. اما هجمه دشمنان به این نوع مراسم‌ها نشان می‌دهد که آنان همچنان ایمان مردم را نشانه گرفته‌اند و پیوسته با تمام توان در پی زدودن ایمان و مظاهر اسلامی از جامعه و مردم مسلمان ایران هستند و لازم است متولیان فرهنگ و دین در کشور ازجمله وزارت فرهنگ و ارشاد با تمام قوا در مقابل هجمه‌های فرهنگی دشمنان انقلاب ایستادگی کنند.

*وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

این خبر را به اشتراک بگذارید