• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 26 تیر 1402
کد مطلب : 197485
+
-

سخن مدیرعامل

یادداشت
سخن مدیرعامل

آلودگی هوا با توجه به پیامدهای زیانبار آن به یکی از ملموس‌ترین معضلات زیست‌محیطی در بیشتر کشورهای جهان ازجمله ایران و به‌طور خاص شهر تهران تبدیل‌ شده ‌است. این چالش زیست محیطی در شهر تهران طی سال‌های اخیر با توجه به افزایش وسایل نقلیه موتوری، رشد جمعیت، توسعه صنعتی، افزایش مصرف سوخت و تغییرات اقلیمی از اهمیت بیشتری برخوردار شده است.
کیفیت هوا ارتباط تنگاتنگی با تغییرات آب­‌و­هوا و اکوسیستم هر سرزمینی دارد. بسیاری از منابع آلاینده هوا ازجمله احتراق سوخت‌های فسیلی، منابع انتشار گازهای گلخانه‌ای نیز هستند، بنابراین سیاست‌های کاهش آلودگی هوا، یک استراتژی برد- برد را برای کاهش بار بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا و مقابله با تغییرات کوتاه‌مدت و بلندمدت آب و هوایی ارائه می‌کند. در سال‌های اخیر تغییرات اقلیمی و گرمایش کره زمین منجر به افزایش تولید آلاینده ثانویه ازن شده و از سوی دیگر کاهش میزان نزولات جوی و گسترش خشکسالی به‌ویژه در نواحی گرم و خشک، وقوع طوفان‌های گرد و خاک را در پی داشته که در سال‌های اخیر مهمان ناخوانده بسیاری از شهرهای کشور ازجمله تهران شده است.
شهروندان تهرانی طی سال 1401بیشترین روزهای نامطلوب کیفیت هوا (170روز) را در مقایسه با سال‌های اخیر تجربه کرده‌اند. در این سال، افزایش وقوع طوفان‌های گرد و خاک و هجوم ریزگردها با منشأ خارجی و داخلی به‌ویژه در ماه‌های گرم و خشک کیفیت هوای نامطلوبی را برای شهروندان پایتخت رقم زد. از سوی دیگر در ماه‌های سرد سال، عدم‌تهویه مناسب جو به‌دلیل کاهش عمق لایه اختلاط و وقوع پدیده وارونگی شرایط را برای تجمع و تشدید غلظت آلاینده‌های ناشی از منابع متحرک به ویژه وسایل نقلیه دیزلی به عنوان انتشاردهنده اصلی ذرات معلق کمتر از 2.5میکرون فراهم کرد. طی سال گذشته 25روز در مقاطع مختلف تحصیلی و در برخی روزها تمامی ادارات دولتی تعطیل شده یا به شکل غیرحضوری فعال بودند. این شرایط پیامدهای جدی و جبران‌ناپذیری بر اقتصاد، بهره‌­وری کار و تحصیل و افزایش هزینه‌های درمان و خدمات بهداشتی خواهد داشت. از این‌رو شناسایی دقیق منابع انتشار آلاینده‌ها (اعم از گازی و ذرات معلق) در شهر تهران، تحلیل و برآورد سهم هر یک در تولید و انتشار آلایندگی و ارائه سیاست‌ها و راهکارهای مدیریت و کاهش آلودگی هوا از برنامه‌های اصلی شرکت کنترل کیفیت هواست. در همین راستا با استعانت از خداوند متعال و به‌کارگیری راهکارهای عملی و آزموده امید است گامی مؤثر در راستای پیشبرد اهداف زیست‌محیطی برداشته و شاهد ارتقای سلامت و رفاه شهروندان تهرانی باشیم.

*سیدمحمدمهدی میرزایی قمی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا



 

این خبر را به اشتراک بگذارید