• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
یکشنبه 25 تیر 1402
کد مطلب : 197471
+
-

حمل‌ونقل پایتخت در مسیر هوشمند

همشهری، عملکرد هوشمند‌سازی ترافیک در راستای گذر از مدیریت عبور و مرور به شیوه سنتی و استفاده از ابزارهای نوین را بررسی کرده است

گزارش
حمل‌ونقل پایتخت در مسیر هوشمند

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

هوشمند شدن حوزه حمل‌ونقل (تقاطع‌ها، چراغ‌های راهنمایی، دوربین‌های نظارتی و...) سبب تسریع و تسهیل عبور و مرور در نتیجه مطلوب‌تر شدن خدمت‌رسانی و رضایتمندی شهروندان می‌شود؛ موضوعی که همواره مورد تأکید شهرداری تهران بوده و هست. باتوجه‌به همین ضرورت در برنامه چهارم توسعه شهر تهران هوشمندسازی حوزه حمل‌ونقل لحاظ و احکام و تکالیفی برای شهرداری تهران تعیین شد. توسعه و احداث پارکینگ‌های محلی، طبقاتی، مکانیزه و هوشمند، توسعه دوربین‌های نظارت تصویری، پایش ترافیک در معابر بزرگراهی، تجهیز تقاطع‌ها به چراغ‌های هوشمند راهنمایی ‌و رانندگی و... برخی از مأموریت‌های شهرداری در هوشمندسازی حوزه حمل‌ونقل است. اگر موارد پیش‌بینی‌شده در راستای هوشمند شدن حمل‌ونقل محقق شود، قطعا اهدافی چون مدیریت ترافیک، افزایش ایمنی تردد، کاهش زمان سفر، کاهش آلایندگی زیست‌محیطی و... تحقق می‌یابند. مدیریت شهری در این دوره تلاش می‌کند مأموریت‌هایش در هوشمند کردن حوزه حمل‌ونقل را با جدیت پیگیری کند و انجام دهد و در این راستا اقداماتی توسط معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران صورت‌گرفته که در ادامه به اهم آنها اشاره شده است.

کنترل هوشمند محدوده طرح
در تهران حدود 31کیلومترمربع محدوده طرح ترافیک وجود دارد. طراحی محدوده طرح ترافیک وقتی مؤثر است که اعمال این محدودیت با موفقیت اجرا شود. کنترل سنتی این محدوده نیازمند نیروی انسانی زیاد و تحمل شرایط سخت است؛ ازاین‌رو پس از انجام مطالعات اولیه راهکار استفاده از فناوری تشخیص خودکار پلاک خودرو ارائه شد.

سیستم تردد شماری مبادی ورودی
آمار تردد، یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین آمار موردنیاز در مدیریت راه‌ها، برنامه‌ریزی برای کنترل و نظارت بر عبور و مرور وسایل نقلیه، تعیین زیرساخت‌ها و امکانات در شبکه جاده‌ای گذرگاه‌های درون‌شهری و برون‌شهری و در عین حال تعمیر و نگهداری راه‌ها است؛ به همین دلیل سیستم‌های ترددشمار در مبادی ورودی شهر نصب شده‌اند.

سامانه هوشمند در بزرگراه‌ها
از این سامانه‌ اتوماتیک که شامل مجموعه نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای مختلف است برای تشخیص خودرو یا پلاک خودروهای متخلف، عکسبرداری، پردازش و تحلیل عکس، مخابره اطلاعات عکس و متون، تهیه بانک اطلاعاتی و نهایتا صدور جریمه برای خودروهای متخلف استفاده می‌شود.

سیستم ثبت تخلف عبور از چراغ
بهره‌برداری از فضای مناسب تقاطع‌ها در راستای حفظ سلامت عابران پیاده، مدیریت کاهش اتلاف وقت در زمان قرمز بودن چراغ‌راهنما برای خودروهای عبوری و... و استفاده از سیستم ثبت تخلف هوشمند عبور از چراغ ‌قرمز، ابزار کارآمدی است. از طریق این سیستم تخلفاتی چون ایستادن روی کانال عابر، گردش‌به‌چپ، گردش‌به‌راست و عبور از چراغ‌قرمز ثبت می‌شود و تا‌کنون بیش از 190تقاطع شهر به این سیستم تجهیز شده‌اند.

ثبت تخلفات با حسگرهای راداری
سرعت خودروهای متخلف را با رنگ قرمز و خودروهای دیگر را با رنگ سبز نشان می‌دهد. محورهای بزرگراهی چون نیایش، صیاد، امام علی(ع)، بابایی، چمران، شیخ فضل‌الله نوری، کرج، حکیم، یادگار امام(ره)، همت، یاسینی، امام رضا(ع)، باکری، بعثت، ستاری، پل صدر، کمربندی شهرری، تونل امیرکبیر، تونل توحید و تونل نیایش و... به این سامانه تجهیز شده‌اند.

کنترل هوشمند تقاطع‌ها
حل معضل گلوگاه‌های ترافیکی نیازمند تجهیزات هوشمند ازجمله چراغ‌های زمان‌دار با شمارنده معکوس زمان باقی‌مانده، است. البته مدیریت شهری علاوه‌برآن برای تسهیل عبور و مرور اقدام به نصب تابلوهای جهت‌نما و علائم ترافیکی، نصب و راه‌اندازی دکمه‌های فشاری صوتی - لمسی (Push Button) برای عبور و مرور ایمن نابینایان، تجهیز تقاطع‌های شهر تهران به سیستم تخصیص اولویت به‌خودروهای امدادی (EVP) و... کرده است.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید