• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 25 تیر 1402
کد مطلب : 197443
+
-

شکاف در ارتش؛ ضربه به پاشنه آشیل تل‌آویو

همزمان با اجرای طرح نتانیاهو برای تغییر قوانین قضایی، گروه‌های مختلف نظامی در ارتش رژیم صهیونیستی در حال پیوستن به جنبش اعتراضی هستند

سرزمین‌های اشغالی فلسطین این روزها در وضعیت بحرانی به‌سرمی‌برند. علاوه بر مجموع اعتراضاتی که از 7‌ماه پیش به این سو اسرائیل را فراگرفته، مخالفت‌ها و نارضایتی‌ها در میان نیروهای ارتش و نظامیان تل‌آویو نیز به بالاترین حد خود رسیده است. در فروردین‌ماه امسال یعنی حدود 5‌ ماه پیش وقتی «یوآو‌گالانت» وزیر جنگ کابینه نتانیاهو به او هشدار داد که اختلافات در ارتش به جایی رسیده که احتمال فروپاشی ساختار نظامی وجود دارد، نتانیاهو برای چند روز وزیر جنگ را از کار خود تعلیق کرد تا صدای اعتراض از وزیر جنگ بلند نشود. در حال حاضر اگرچه وزیر جنگ ساکت است، اما گروه‌های مختلف نظامی به نتانیاهو هشدار می‌دهند.

تازه‌ترین اعتراض نظامیان رژیم‌صهیونیستی جمعه شب روبه‌روی خانه مقامات تل‌آویو صورت گرفت و آنگونه که المیادین گزارش داده است، ده‌ها نیروی ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی مقابل منزل «یوآفگالانت» وزیر جنگ این رژیم در اعتراض به تغییرات قضایی تظاهرات کردند. این اعتراضات البته نخستین حضور خیابانی نظامیان در تل‌آویو نبود و آنها هفته گذشته نیز با تجمع مقابل خانه وزیر جنگ این رژیم، از وی خواسته بودند تا به اعتراضات بپیوندد. با این حال، اعتراضات نظامیان صهیونیستی فقط در خیابان نیست؛ بلکه طی دو‌ماه گذشته، طومارهای متعدد اعتراضی از سوی نظامیان منتشر شده است که در ادامه به برخی از مهم‌ترین این طومارها اشاره می‌شود:

اعتراض در نیروی دریایی
روزنامه تایمز رژیم صهیونیستی ۱۸اسفند سال گذشته در گزارشی اعلام کرد که شماری از نیروهای ذخیره در نیروی دریایی به اعتراضات علیه تغییر قوانین قضایی از سوی کابینه نتانیاهو پیوستند و بندر حیفا را بستند. آنها خواستار توقف طرح نتانیاهو برای تغییر قوانین قضایی شده بودند.

طومار یگان ۸۲۰۰
در چهارم فروردین‌ماه درپی سخنرانی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره قوانین اصلاحات دستگاه قضایی، نافرمانی و تمرد در بخش‌های مختلف ارتش ادامه یافت و وبگاه صهیونیستی «واللا» خبر داد که افسران و نیروهای ذخیره ارتش اسرائیل در یگان۸۲۰۰، پس از سخنرانی نتانیاهو، طوماری مبنی بر امتناع از انجام خدمت نظامی امضا کردند.
 یگان۸۲۰۰ رژیم صهیونیستی بازوی اجرایی ارتش الکترونیک این رژیم است که ماموریت شنود، رمزگشایی از کدهای رایانه‌ای، جنگ و دفاع سایبری، ساخت انواع بدافزارها و هر آنچه در حوزه جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات و یا ضربه زدن به سایر کشورها با استفاده از تجهیزات فنی امکان‌پذیر است را انجام می‌دهد.

طومار 700نظامی ذخیره
در دهم اردیبهشت‌ماه، ۷۰۰تن از نیروهای ذخیره تشکیلات عملیات ویژه ارتش رژیم صهیونیستی در طوماری به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم هشدار دادند که تصویب طرح اصلاحات قضایی به‌صورت یکجانبه منجر به فروپاشی تشکیلات نظامیان ذخیره خواهد شد.
شبکه۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در این‌باره اعلام کرد: این طومار به‌دلیل اظهارات اعضای لیکود مبنی بر اینکه «اگر مذاکرات شکست بخورد، اصلاحات به‌صورت یکجانبه تصویب می‌شود» برای نتانیاهو ارسال شده است. نیروهای ذخیره در پیام خود به نتانیاهو گفتند: «روش شما برخلاف روند دمکراتیک است.»

اعتراض افسران سابق نیروی هوایی
هفته گذشته در 21تیرماه نیز افسران سابق نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی با انتشار طوماری، حمایت خود را از اعتراض نظامیان مخالف با لایحه تغییرات قضایی این رژیم اعلام کردند. در این ارتباط نیز روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» اعلام کرد که صدها افسر قدیمی در نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی به جنبش مخالفت با طرح نتانیاهو پیوستند.

کناره‌گیری ۵۰۰ خلبان ارتش
پنجشنبه گذشته 22تیرماه، رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که حدود ۵۰۰ خلبان ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی قصد دارند در اعتراض به طرح جنجالی«اصلاحات قضایی» فعالیت‌های خود را به حالت تعلیق درآورند. نیروی هوایی مهم‌ترین بخش ارتش رژیم صهیونیستی است و کناره‌گیری خلبانان از فعالیت در آن ضربه بزرگی به ارتش به شمار می‌رود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید