• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 25 تیر 1402
کد مطلب : 197432
+
-

«اپنهایمر»؛ خارق‌العاده و باورنکردنی

اولین واکنش‌ها به فیلم جدید کریستوفر نولان

سینمای جهان
«اپنهایمر»؛ خارق‌العاده و باورنکردنی

ناصر احدی- روزنامه‌نگار

اکران جهانی «اپنهایمرِ» کریستوفر نولان که یکی از فیلم‌های مهم سال تلقی می‌شود، در پاریس آغاز شده و منتقدان و روزنامه‌نگارانی که تماشاگر فیلم بودند، در شبکه‌های اجتماعی نظر خود را درباره آن با دنبال‌کنندگان صفحات‌شان در میان گذاشتند. اکران این فیلم در آمریکا از 21جولای یعنی پنجشنبه همین هفته شروع می‌شود و آخرین ساخته کریستوفر نولان به‌طور رسمی با «باربی» گِرِتا گرویگ و «ماموریت غیرممکن: روزشمار مرگ، قسمت اول» کریستوفر مک‌کواری به رقابت می‌پردازد. تحلیلگران معتقدند تماشاگران «اپنهایمر» عموما بزرگسالان خواهند بود درحالی‌که مخاطب هدف «باربی» اغلب زنان زیر 35سال هستند. «ماموریت غیرممکن: روزشمار مرگ، قسمت اول» هم که از چهارشنبه هفته گذشته روی پرده رفته، فعلا کمی بیش از 63میلیون دلار فروخته است. تنوع فیلم‌هایی که تابستان امسال روی پرده می‌روند، به این فصل سینمایی رونق بخشیده است. اما نخستین واکنش‌ها به «اپنهایمر» که فیلمی درباره رابرت اپنهایمر، مسئول پروژه ساخت بمب اتم در جنگ جهانی دوم است، چطور بوده است؟
بیلج اِبرای، منتقد «وولچر»، با «خارق‌العاده» خواندن فیلم نولان درباره آن توییت کرد: «این یک درام تاریخی با سرعت بی‌امان، جزئیات دیوانه‌کننده و پیچیده است که می‌سازد و می‌سازد و می‌سازد تا زمانی که نولان چکش را به حیرت‌انگیزترین و درهم‌شکننده‌ترین شکل فرود می‌آورد.»
لیندسی بار از «آسوشیتد پرس» درباره این فیلم 3‌ساعته در توییتر نوشت: «اوپنهایمرِ کریستوفر نولان دستاوردی تماشایی و برداشتی وفادارانه و دقیق با روایتی خلاقانه و بازی‌هایی ظریف است. اوپنهایمر درامی جدی، فلسفی و بزرگسالانه است که به اندازه «دانکرک» پرتنش و هیجان‌انگیز است.»
جاشورا رُثکف، از «لس‌آنجلس تایمز»، «اپنهایمر» را «باورنکردنی» خواند، درحالی‌که کنت توران، منتقد سینما، آن را «تأثیرگذارترین فیلم نولان تا به امروز» توصیف کرد.
جاشوا هورویتز از «ام‌تی‌وی» در توییتی نوشت: «فیلم‌سازی عالی، بی‌عیب و نقص در بالاترین حد آن. کیلین مورفی در نقشی ظاهر شده که سزاوارش است. عاشق کار داونی جونیر هستم. این فیلم توجه تمام و کمال شما را می‌طلبد.»
کیلین مورفی، بازیگر مورد علاقه نولان، درباره «اپنهایمر» گفته: «این فیلم گاهی مثل یک فیلم زندگینامه‌ای است، گاهی مثل یک تریلر و گاهی مثل یک فیلم ترسناک.» نولان خود در مصاحبه‌ای گفته بود در اکران اولیه، برخی از تماشاگران را دیده که پس از دیدن فیلم کاملا ویران‌شده سالن نمایش را ترک کرده‌اند. او گفته بود: «آنها نمی‌توانند صحبت کنند. منظورم این است که عنصری از ترس در تاریخ و زیربنای آن وجود دارد. اما عشق به شخصیت‌ها و عشق به روابط در این فیلم قوی‌ترین چیزی است که تا به حال انجام داده‌ام.»
یکی دیگر از ویژگی‌های این فیلم این است که در عصر سیطره جلوه‌های ویژه کامپیوتری، هیچ صحنه‌ای در این فیلم با استفاده از این تکنولوژی ساخته نشده است. در ساخته جدید نولان، کیلین مورفی، رابرت داونی جونیور، املی بلانت، مت دیمون و فلورنس پیو بازی می‌کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید