• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 25 تیر 1402
کد مطلب : 197406
+
-

عذرخواهی بعد از جوگیرشدن

مروری بر عذرخواهی سلبریتی‌ها از مردم بابت رفتارهای توهین‌آمیز علیه ارزش‌های ایران و اسلام

گزارش
عذرخواهی بعد از جوگیرشدن

امیررضا قشقایی-روزنامه‌نگار

اغتشاشاتی که در پاییز سال گذشته با تحریک رسانه‌های غرب صورت گرفت، چهره واقعی برخی از سلبریتی‌ها را برای مردم آشکار ساخت. به گزارش همشهری، فوت مهسا امینی در اواخر شهریورماه1401 آغازی بود برای تحرکات دشمنان داخلی و خارجی جمهوری اسلامی که در این بین متأسفانه برخی از سلبریتی‌ها یا همان چهره‌های مشهور و پرطرفدار کشور با این جریان همراه شدند. اما پس از مدتی چهره واقعی اقدامات دشمن مشخص شد؛ سوریه‌سازی ایران و تجزیه آن. پس از روشن شدن اهداف شوم دشمن برای سرنگونی نظام، سلبریتی‌ها به2دسته تقسیم شدند؛ آنان که همچنان بر مواضع ضد‌ارزشی خود ایستادگی کردند و دسته دیگر چهره‌های مشهوری که متوجه اشتباه خود شدند و از مردم ایران بابت موضع‌گیری اشتباه خود و بازی‌کردن در تیم رسانه‌ای دشمن عذرخواهی کردند.
سلبریتی‌هایی که حاضر به عذرخواهی نشدند، عموما کسانی بودند که موفق به اخذ ویزای کشورهای غربی به‌دلیل حمایت‌های خود از ناآرامی‌های داخل شده بودند و نشان دادند که از ابتدا به‌دلیل نفع شخصی، سنگ دادخواهی خون مهسا امینی را به سینه می‌زدند، اما چهره‌هایی که به‌خاطر محاسبات غلط در تیم دشمنان کشور بازی کردند و در نهایت نیز بابت موضع گیری‌های اشتباه خود عذرخواهی کردند، با استقبال مردم و مسئولان مربوطه مواجه شدند و تا حدی که امکان داشت از اشتباهاتشان چشم‌پوشی شد یا در اعمال قانون برای آنان تخفیف قابل‌توجهی لحاظ شد.البته ماجرای عذرخواهی‌ها تنها مربوط به حمایت از اغتشاشات و توسط افراد مشهور یا به‌اصطلاح سلبریتی نمی‌شود، بلکه همواره در تاریخ جمهوری اسلامی افرادی بوده‌اند که بابت اقداماتشان علیه آرمان‌های انقلاب و دین اسلام از مردم کشور عذرخواهی کرده‌اند. البته همیشه این‌گونه نبوده که سلبریتی‌ها فریب دشمنان را بخورند یا بدون قصد و غرض اقدامی مخالف ارزش‌های کشور انجام دهند، بلکه در برخی موارد این اقدامات تعمدا انجام می‌شود و در نهایت نیز با یک عذرخواهی قصد سرپوش‌گذاشتن بر اشتباه خود را دارند. مهران مدیری، آزاده صمدی، الناز رکابی، سردار آزمون، توماج صالحی، پارمیدا قاسمی، نیلوفر مردانی و علی برات‌زاده ازجمله چهره‌هایی هستند که در ماه‌های اخیر بابت رفتارهای توهین‌آمیز عمدی یا غیرعمدی به ارزش‌های نظام جمهوری اسلامی، عذرخواهی کردند. در ادامه به اشتباهات و ماجرای عذرخواهی این چهره‌ها می‌پردازیم.

 عقب‌نشینی مدیری
مهران مدیری ازجمله نخستین چهره‌هایی بود که با شروع اغتشاشات و موج تحریکات دشمن موضع‌گیری نادرستی از خود نشان داد. مدیری ضمن اینکه از پلیس خواست تا با خشونت با مردم رفتار نکند، اظهار کرد که نمی‌خواهد هیچ فریمی از او به هر بهانه‌ای و از هر شبکه‌ای، پخش شود. این اظهارات مهران مدیری که حواشی بسیاری را به همراه داشت درنهایت با عقب‌نشینی این سلبریتی مواجه شد و گفت: هر اثری را که در این سال‌ها برای تلویزیون ساخته‌ام، خالق آثار من هستم، اما مالکیت هر اثری که در تلویزیون ساخته می‌شود، با صداو‌سیماست و تصمیم برای پخش یا عدم‌پخش هر برنامه نیز با صداو‌سیماست. وی همچنین مصادره اتفاقات کشور توسط دیگران را ناجوانمردانه دانست.

عذرخواهی برای بی‌احترامی به پرچم
اخیرا مسابقات سنگ‌نوردی جهانی فرانسه در حالی برگزار شد که علی برات‌زاده، سنگ‌نورد ایرانی رفتاری ناشایست از خود نشان داد و آن هم بی‌احترامی به پرچم مقدس جمهوری اسلامی بود. این رفتار برات‌زاده واکنش فدراسیون کوهنوردی و مردم را در‌پی داشت. اما در ادامه برات‌زاده در صفحه‌ شخصی خود ضمن توضیح درخصوص اتفاق رخ‌داده، از این حرکت که به‌گفته خودش ناخواسته بوده، عذرخواهی کرد.

نسبت به رعایت حجاب کوشش خواهم کرد
کشف حجاب آزاده صمدی در مراسم تشییع پیکر یکی از هنرمندان، اعتراض مردم در فضای مجازی را به همراه داشت و قوه قضاییه او را به دادگاه فراخواند و پس از اخذ دفاعیات متهم و اظهارات وکیل وی، به‌دلیل جریحه‌دارکردن اخلاق و عفت عمومی از طریق کشف حجاب، برای متهم قرار جلب به دادرسی صادر شد. آزاده صمدی اما در دادگاه از مواضع خود عقب‌نشینی کرد و گفت: بنده همیشه معتقد به قوانین کشورم هستم... زین‌پس هم همیشه نسبت به رعایت حجاب کوشش خواهم کرد... بنده سال‌هاست با کلاه تردد می‌کنم و در سریال در حال پخش در پلتفرم هم کلاه بر سر دارم.

عذرخواهی بابت رفتار عجولانه
سردار آزمون، ملی‌پوش فوتبال ایران در هیاهوی اغتشاشات 1401استوری‌ای تندوتیز در حمایت از اعتراضات مردمی گذاشت و تأکید کرد که تحت هیچ شرایطی این پست را پاک نخواهد کرد، اما کمی بعد از این موضع‌گیری، نه‌تنها آن استوری، بلکه دیگر پست‌های سردار آزمون در اینستاگرام پاک شد. کمی بعد سردار با انتشار یک استوری طولانی، درباره پست جنجالی خود حرف زد و قسم خورد که هیچ فشاری برای گذاشتن و برداشتن آن نداشته و بابت رفتار عجولانه خود نیز عذرخواهی می‌کند.

متوجه افتادن اسکارف ورزشی نشدم
نیلوفر مردانی، اسکیت بازی است که حضور بدون حجابش در زمان دریافت مدال در مسابقات آزاد ترکیه حاشیه‌ساز شد. اما چند روز بعد مردانی با انتشار ویدئویی در صفحه شخصی‌اش در فضای مجازی، عمدی بودن این اتفاق را تکذیب کرد و گفت: بلافاصله بعد از اتمام مسابقات باید برای تحویل مدال روی سکو می‌رفتم و طبق قوانین باید کلاه خود را برمی‌داشتم، اما در این حین متوجه افتادن اسکارف ورزشی خود نشدم.

عذرخواهی ملی‌پوش سنگ‌نوردی
الناز رکابی، ملی‌پوش سنگ‌نوردی ایران که مهر‌ماه سال گذشته نوع پوشش او در جریان رقابت‌های قهرمانی آسیا حاشیه‌ساز شده بود، با انتشار متنی در اینستاگرام بابت آنچه «ایجاد نگرانی‌» خوانده، عذرخواهی کرد و نوشت: اینجانب الناز رکابی، ضمن عذرخواهی بابت نگرانی‌هایی که ایجاد کردم، باید اعلام کنم طبق حساسیت‌های موجود در فینال مسابقات قهرمانی آسیا که در کره‌جنوبی برگزار شد، به‌دلیل زمانبندی نامناسب و فراخوان غیرقابل پیش‌بینی بنده برای صعود به دیواره، سهوا پوششم دچار مشکل شد. در حال حاضر طبق زمانبندی از قبل تعیین شده، به همراه تیم در حال بازگشت به ایران هستم.

اظهار ندامت و همکاری مؤثر
توماج صالحی، خواننده بازداشتی‌ای است که در آبان‌ماه سال گذشته به جرم فعالیت تبلیغی علیه نظام، همکاری با دشمنان و تشکیل گروه‌ غیرقانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور در استان چهارمحال و بختیاری دستگیر شد. اما نکته جالب در دستگیری توماج صالحی آنجا بود که او برای وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی کشور خط و نشان می‌کشید و معتقد بود این دستگاه‌ها هیچ‌گاه موفق به دستگیری او نخواهند شد. اما او آسان‌تر از چیزی که فکرش را می‌کرد، بازداشت شد. سپس به‌عنوان حکم اولیه، توماج به اعدام محکوم شد، اما به دلیل اظهار ندامت و همکاری مؤثر با مسئولان پرونده، حکم او به 6سال حبس تقلیل یافت.







 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :