• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 25 تیر 1402
کد مطلب : 197397
+
-

خداحافظی با وای‌فای

فناوری جدیدی به نام Li-Fi قرار است جایگزین شبکه ارتباطی بی‌سیم Wi-Fi شود که مبتنی بر نور مادون قرمز نامرئی است

فناوری
خداحافظی با وای‌فای

زهرا خلجی-روزنامه‌نگار

نور تقریبا سریع‌ترین چیزی است که در اطراف ما وجود دارد. حالا قرار است استاندارد و حتی نام Wi-Fi تغییر کند و نسل جدیدی از اینترنت با سرعتی شبیه به سرعت نور اجرا شود. به گزارش ورج، سازمان استاندارد IEEE که بر وای فای نظارت دارد، استاندارد ارتباطات نوری IEEE 802.11bb را منتشر کرده است که Li-Fi را در حال ظهور پوشش می‌دهد.

لای‌فای؛ نور به‌جای موج
تکنولوژی لای‌فای به جای استفاده از سیگنال‌های شبکه بی‌سیم، از نور مادون قرمز نامرئی استفاده می‌کند تا اتصال نوری بی‌سیم مبتنی بر نور را با سرعتی تا 100برابر سریع‌تر از Wi-Fi ارائه دهد. ارتباطات بی‌‌سیم مبتنی بر نور یا LiFi، می‌تواند استانداردهای بی‌سیم امواج رادیویی موجود را تا حداکثر ۲۲۴گیگابایت در ثانیه ارتقا بدهد. نور می‌تواند سیگنال‌هایی بدون تداخل رادیویی ارائه دهد. Li-Fi در حال حاضر دارای استاندارد رقیب G.9991 اتحادیه بین‌المللی مخابرات است. این استاندارد برای لامپ‌های پرتوی داده از Signify استفاده می‌کند. شرکت دیگری به نام pureLiFi سیستم Light Antenna One را در‌ماه فوریه منتشر کرد که در حال حاضر استانداردهای bb802.11 را برآورده می‌کند. این ماژولی است که می‌تواند در گوشی‌های هوشمند جابیفتد و سازنده ادعا می‌کند که می‌تواند سرعت داده بیش از 1گیگابیت در ثانیه را ارائه دهد.

لای‌فای مکمل وای فای
LiFi، یا bb802.11، واقعا به‌معنای جایگزینی کامل Wi-Fi نیست، بلکه مکمل آن است. درحقیقت چیزی است برای بهتر شدن این فناوری که حتی می‌تواند از نظر تئوری با یک ورق کاغذ نیز باطل شود. در اعلامیه تأییدیه استاندارد توسط IEEE، استاندارد بی‌سیم مبتنی بر LED به‌عنوان جایگزینی برای استفاده در موارد خاص مطرح شده است. LiFi زمانی می‌تواند مفید باشد که فرکانس‌های رادیویی مهار یا ممنوع شوند یا زمانی که امنیت اتصال در اولویت باشد.
دومینیک شولز، توسعه‌دهنده اصلی LiFi در Frauenhofer، می‌گوید که طیف نوری، به ‌جای مقدار محدود طول‌ موج‌‌های رادیویی مجاز، اعتماد بالاتر و تأخیر کمتری دارد. این نوع ارتباط مبتنی بر نور، همچنین پارازیت و استراق سمع را کاهش می‌دهد و ناوبری داخلی با دقت سانتی‌متر را فعال می‌کند.

موارد استفاده از لای‌فای
LiFi به‌عنوان یک محصول واقعی چگونه مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ به‌گفته LiFiCo شرکت توسعه‌دهنده لای‌فای، اگر به فناوری شبکه‌های پیشرفته علاقه دارید، می‌توانید با LiFiMax Flex با قیمت 2200دلار وارد LiFi شوید. این کیت مقرون به صرفه‌‌ترین محصول LiFi در بازار امروز است. با این قیمت، یک اکسس پوینت و آنتن روی سقف، یک دانگل و کابل RJ45 برای اتصال به این شبکه داده می‌شود. با مبلغی بیش از 200دلار، یک تبلت برای دسترسی به LiFi که نیازی به دانگل ندارد نیز ارائه می‌شود. جالب اینجاست که این بسته‌ها حداقل150مگابیت در ثانیه و حداکثر 140مگابیت در ثانیه سرعت دارد.

سرعت باورنکردنی
 Light Antenna One برای برقراری ارتباط با دستگاه‌هایی که کمتر از 3متر با منبع ارتباط فاصله دارند رتبه ‌بندی شده است. با این حال، سازنده دستگاه ارتباطی
Light Antenna One می‌گوید که آماده است برای نخستین بار یکپارچه‌سازی‌ انبوه Li-Fi را فعال کند. باوجود وعده شرکت پیور لای‌فای درباره سرعت یک گیگابیت بر ثانیه، سرعت دانلود داده برای Li-Fi به 224گیگابیت در ثانیه هم در تست‌ها رسیده است که بالاتر از میانگین سرعت دانلود 40گیگابیت بر ثانیه مورد انتظار برای Wi-Fi 7 است.

دلیل برتری لای‌فای به وای فای
برخی از مزایای Li-Fi شامل امنیت بهتر است زیرا سیگنال‌های کمتری نشت می‌کنند. فرستنده‌های Li-Fi را می‌توان به راحتی در لامپ‌‌های مورد استفاده در دفاتر نصب کرد.سرعت داده بالاتر Li-Fi مطمئنا اتصال سریعی را ارائه می‌کند که واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و دستگاه‌های بازی می‌توانند از آن بهره ببرند. علاوه بر سرعت دانلود سریع‌تر، Li-Fi در ارسال داده‌ها تأخیر کمتر و نزدیکی بیشتری به زمان حقیقی دارد. ما تازه در شروع عصر Li-Fi هستیم و در چند سال آینده، ممکن است با همان آب‌تابی که درمورد Wi-Fi حرف می‌زدیم، درمورد این فناوری جدید صحبت کنیم.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید