• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 25 تیر 1402
کد مطلب : 197386
+
-

ترجیحاً خارجی نخر!

در کارنامه یحیی گل‌محمدی فقط جذب 2بازیکن غیرایرانی خوب برای پرسپولیس به چشم می‌خورد

ترجیحاً خارجی نخر!

بهروز رسایلی

پرسپولیس در فصل نقل‌وانتقالات تقریبا موفق به حفظ نفرات کلیدی خود شد. شاید بیشترین نگرانی در مورد جدایی احتمالی بازیکنانی مثل علیرضا بیرانوند، سعید صادقی و میلاد سرلک وجود داشت که به هر مرارتی بود، حفظ شدند. بنابراین، این تیم که فصل گذشته هم پتانسیل نفری بسیار بالایی داشت، طبیعتا در فصل پیش‌رو نیز از مدعیان جدی کسب عنوان قهرمانی خواهد بود. با این حال، به‌نظر می‌رسد پرسپولیس در خط حمله هنوز نیاز به تقویت داشته باشد؛ جایی که عیسی آل‌کثیر و لئاندرو پریرا جدا شدند و تا لحظه تنظیم این مطلب، باشگاه فقط شهاب زاهدی را اضافه کرده است. گرچه حرف و حدیث‌هایی در مورد احتمال پرسپولیسی‌شدن شهریار مغانلو وجود دارد، اما می‌دانیم که طرف حساب سرخ‌ها باشگاه سختگیر سپاهان است. به همین دلیل هم بار دیگر گمانه‌زنی‌هایی پیرامون احتمال جذب مهاجم خارجی مطرح شده است؛ آنچه با توجه به سابقه یحیی گل‌محمدی در جذب بازیکن غیرایرانی، کمی نگران‌کننده به‌نظر می‌رسد. یحیی تا‌کنون 9‌بازیکن خارجی برای پرسپولیس خریده که فقط به 2‌تا از آنها می‌توان لقب «موفق» داد.

خوب‌ها
هر دو خرید خارجی موفق یحیی برای پرسپولیس در پنجره تابستانی فصل گذشته به تیم اضافه شدند. یورگن لوکادیا هلندی یک شگفتانه بزرگ برای قرمزها و کلا لیگ ایران بود؛ مهاجمی سطح بالا و بسیار فرصت‌طلب که در مدت کوتاهی با به ثمر رساندن 6‌گل به صدر جدول بهترین گلزنان لیگ برتر رسید، اما پیش از دربی رفت تهران قراردادش را به‌طور یکطرفه فسخ کرد و رفت. با وجود آن جدایی، اسم لوکادیا تا مدت‌ها در کورس آقای گلی دیده می‌شد و نهایتا هم بهترین گلزن فصل تقریبا 2برابر او گل زد! گئورگی گولسیانی هم دیگر خرید خارجی خوب یحیی برای پرسپولیس بود؛ یک مدافع کارآمد که پنالتی‌زن ماهری هم هست و با آمار عجیب و غریب 10‌گل زده، مدعی کسب عنوان بهترین گلزن خارجی تاریخ باشگاه لقب گرفته. گئورگی تا رسیدن به این عنوان فقط 6‌گل دیگر فاصله دارد.

متوسط‌ها
در این فهرست می‌توان مثلا به شیخ دیاباته اشاره کرد که از قضا او هم در پنجره تابستانی فصل قبل پرسپولیسی شد، اما اغلب اوقات مصدوم بود و اصلا می‌شد اسمش را در فهرست بدها هم نوشت، اما فراموش نکنیم مهاجم مالیایی در همین مدت کوتاه حضورش در زمین 3‌گل برای پرسپولیس زد و نقش مهمی در قهرمانی سرخپوشان داشت. وحدت هنانوف هم دیگر خرید خارجی یحیی برای پرسپولیس است که برچسب «متوسط» روی او می‌چسبد. این مدافع تاجیکستانی هر‌از‌گاهی برای قرمزها به میدان رفت و در مجموع عملکرد بدی نداشت، اما طوری هم نبود که در تراز او فوتبالیست داخلی پیدا نشود.

بدها
هر دو خرید اول یحیی برای پرسپولیس در پنجره زمستانی لیگ نوزدهم، خارجی بودند و هر دو هم اسفبار. اوساگونا که اصلا تراژدی کامل بود و با پنالتی عجیبی که در دربی تهران به کره‌ ماه زد، تا ابد در حافظه فوتبال‌دوستان باقی خواهد ماند. آنتونی استوکس هم اگرچه از نظر فنی خوب بود، اما کلی حاشیه داشت و همه به یحیی توصیه کردند او را نخرد، هرچند سرمربی پرسپولیس گوش نکرد و پشیمان شد. منوچهر صفروف تاجیکستانی هم در پنجره تابستانی قبل از لیگ بیست‌ویکم سرخپوش شد که خرید خوبی از آب در نیامد و حتی نتوانست به سطح هموطنش وحدت برسد. بین دو نیم‌فصل همان سال فاجعه بعدی یعنی شرزود تمیروف از راه رسید؛ مهاجمی که به‌نظر می‌رسد از اساس باید کشتی‌گیر می‌شد! تحفه آخر هم لئاندرو پریرا بود که زمستان پارسال آمد و به‌تازگی قراردادش فسخ شد. تمیروف و پریرا هر کدام یک گل برای پرسپولیس زدند؛ فقط یک گل!

خوب خریدی!
گل‌محمدی به همان اندازه که در خریدهای خارجی‌اش ناموفق است در خریدهای داخلی موفق عمل می‌کند

یحیی گل‌محمدی به همان اندازه که در خرید بازیکن خارجی ناموفق عمل کرده و اکثر خریدهایش بی‌کیفیت از آب درآمده‌اند، در عوض بازیکنان داخلی خوبی به خدمت گرفته و معمولا خریدهایش از میان فوتبالیست‌های ایرانی خریدهای موفقی بوده‌اند. حتی نسل قبلی خریدهای او که احسان پهلوان، علی شجاعی، حامد لک، سعید آقایی و... بودند و امروز همگی آنها از پرسپولیس رفته‌اند با این تیم به یک قهرمانی در لیگ و یک فینال در لیگ قهرمانان آسیا رسیدند. اما نسل فعلی بازیکن‌هایی که با نظر یحیی گل‌محمدی به پرسپولیس آمده‌اند حتی از نسل قبلی هم موفق‌تر به نظر می‌رسند. کافی است نگاهی به اسامی بازیکنان ایرانی که سال گذشته در همین روزها به پرسپولیس آمده‌اند بیندازید.

   علیرضا بیرانوند|  بیرانوند سال گذشته در همین روزها بعد از 2فصل دوری به پرسپولیس برگشت و در راه قهرمانی لیگ بیست‌ودوم کمک زیادی به قرمزپوشان کرد. او در فصل گذشته با پرسپولیس صاحب عنوان بهترین خط دفاعی شد و بالاترین تعداد کلین‌شیت را در میان تمامی دروازه‌بان‌ها داشت. بیرانوند با نمره 7.40 در سایت متریکا بهترین دروازه‌بان لیگ برتر و دومین بازیکن برتر پرسپولیس بعد از مهدی ترابی بود. البته خرید بیرانوند در سال گذشته را نمی‌توان به سلیقه خوب یحیی در خریدهایش ربط داد چون بیرانوند در حالی به باشگاه سابقش برگشت که گلر اول تیم ملی است و نیازی به کشف شدن ندارد.

   دانیال اسماعیلی‌فر|  زمزمه انتقال این مدافع راست به پرسپولیس، دو سه فصل بر سر زبان‌ها بود تا اینکه بالاخره این انتقال در سال گذشته رخ داد. دانیال فصل گذشته در پرسپولیس 28بار در ترکیب اصلی قرار گرفت و در 2بازی هم ذخیره وحدت هنانوف شد. او در مجموع 2375دقیقه بازی کرد، 2گل زد، 5پاس گل داد و نهایتا با نمره 7.24 هفدهمین بازیکن برتر لیگ شد. با اینکه آمار گل‌ها و پاس گل‌های اسماعیلی‌فر در پرسپولیس کمتر از سپاهان بود اما او در ترکیب سرخپوشان هم جزو بازیکنان موفق بود و بعد از بیرانوند و ترابی رتبه سوم را بین سرخپوشان به دست آورد.

   سعید صادقی|  احتمالا گران‌قیمت‌ترین بازیکن فصل گذشته بود که بعد از یک رقابت سنگین بین پرسپولیس و استقلال نهایتا به جمع سرخپوشان پیوست. او که از گل‌گهر به پرسپولیس پیوسته بود با نمره 7.19 نوزدهمین بازیکن موفق لیگ گذشته و چهارمین بازیکن برتر پرسپولیس لقب گرفت. صادقی 6گل برای پرسپولیس زد و 3پاس گل هم داد.

   مرتضی پورعلی‌گنجی|  مرتضی هم جزو خریدهای موفق یحیی در فصل گذشته بود که در اولین سال بازی برای پرسپولیس بهترین مدافع میانی لیگ برتر شد. مرتضی که بعد از 7سال به لیگ ایران بازگشته بود در طول فصل گذشته 25بار در ترکیب پرسپولیس قرار گرفت و 2190دقیقه بازی کرد. او با نمره عالی 7.18 رتبه بیست‌ودوم را در میان تمامی بازیکنان فصل گذشته به دست آورد و در بین مدافعان میانی هم صاحب رتبه اول شد.

   سروش رفیعی|  شاید در اواسط فصل وقتی از ترکیب اصلی خارج شد و به جمع نیمکت‌نشین‌ها پیوست به نظر می‌رسید خرید موفقی برای سرخپوشان نبوده است، اما در ادامه احیا شد و دوباره به ترکیب بازگشت تا یکی از موثرترین شاگردان یحیی در راه کسب عنوان قهرمانی باشد. سروش که مثل دانیال از سپاهان به پرسپولیس پیوسته بود در مجموع با 17حضور به عنوان بازیکن اصلی، 7بار حضور به عنوان بازیکن ذخیره، یک گل، 2پاس گل و کسب نمره 7.06 از متریکا به رتبه52 در میان بازیکنان لیگ و رتبه نهم در میان پرسپولیسی‌ها دست یافت.

   سینا اسدبیگی|  این هافبک جوان، دیگر خرید ایرانی یحیی در فصل گذشته بود که از باشگاه ذوب‌آهن به پرسپولیس منتقل شد و انتقال او کلی حریف‌وحدیث در پی داشت. ذوبی‌ها که اعتقاد داشتند فسخ قرارداد او قانونی نبوده از این بازیکن و پرسپولیس شکایت کردند اما این شکایت به جایی نرسید. اسدبیگی 13بار در ترکیب اصلی پرسپولیس قرار گرفت و 13بار هم به عنوان یار جایگزین به زمین رفت و کارنامه‌اش برای اولین فصل حضور در این تیم قابل‌قبول بود. اوج هنرنمایی سینا در بازی با گل‌گهر بود که با شوتی سرکش دروازه حریف را باز کرد و به برد باارزش پرسپولیس کمک کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :